سرویس سینمایی هنرآنلاین: استنلی کوبریک فیلمنامه "سراشیبی" (The Downslope) را در سال 1956 بعد از اکران فیلم جنگی "ترس و تمایل" و پیش از کارگردانی فیلم "راه‌های افتخار" با موضوع جنگ جهانی اول نوشت.

"سراشیبی" مانند آن دو فیلم قصه‌ای ضدجنگ و عبرت‌آموز را روایت می‌کند. داستان این درام تاریخی در پس‌زمینه جنگ داخلی روی می‌دهد. کوبریک ایده "سراشیبی" را با همکاری شلبی فوت مورخ جنگ داخلی شکل داد. داستان درباره یک مجموعه نبرد تلخ در دره شناندو بین ژنرال جرج آرمسترانگ کاستر از ارتش اتحاد و سرهنگ جان سینگلتن موزبی از ارتش کنفدراسیون است.

به گزارش لس آنجلس تایمز، اکنون قرار است "سراشیبی" در قالب یک سه‌گانه سینمایی ساخته شود که فیلم اول را مارک فورستر کارگردان سوئیسی-آلمانی تهیه و کارگردانی می‌کند.

لورن سلیگ، بری لوین، رنی وولف دیگر تهیه‌کنندگان این پروژه هستند که خبر تولید آن دوشنبه اعلام شد.

کوبریک برای نوشتن فیلمنامه "سراشیبی" سال‌ها تحقیق و نقشه‌ها و یادداشت‌های دقیق تهیه کرد. گفته می‌شود خانواده کوبریک با ساخت یک سه‌گانه از روی فیلمنامه "سراشیبی" موافق هستند.

فورستر قرار است دو فیلم دیگر را هم تهیه کند. او سازنده فیلم‌های "مجلس رقص هیولا"، "پیدا کردن سرزمین رؤیایی"، "بمان"، "عجیب‌تر از خیال"، "بادبادک‌باز"، "واعظ مسلسل به دست"، فیلم جیمز باندی "کوانتوم تسکین" و "جنگ جهانی زد" است.

"سراشیبی" اولین پروژه کوبریک نیست که پس از مرگ او در 1999 به پرده بزرگ سینما راه پیدا می‌کند. استیون اسپیلبرگ در 2001 فیلم "هوش مصنوعی" را بر مبنای ایده‌ای از کوبریک در دهه 1970 کارگردانی کرد. ("چشمان کاملاً بسته" آخرین فیلم کوبریک در مقام کارگردان بعد از مرگ او به نمایش درآمد.)


مارک فورستر اولین فیلم سه‌گانه "سراشیبی" را کارگردانی می‌کند

کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن جزئیات در فیلم‌هایش معروف بود. او در طول پنج دهه فعالیت در حیطه کارگردانی تنها 13 فیلم بلند ساخت.

کوبریک یک فیلمنامه دیگر هم دارد که هنوز روی پرده بزرگ نرفته است: "ناپلئون" که آن را در 1961 پس از سال‌ها تحقیقات گسترده در مورد امپراتور فرانسوی نوشت، اما در در دهه 1970 این پروژه سینمایی زندگی‌نامه‌ای را به خاطر چالش‌های مربوط به بودجه و تولید رها کرد.

اکتبر 2012 نمایشگاهی با موضوع کوبریک در موزه هنر لس آنجلس برپا شد. در این نمایشگاه نامه‌ای از او به مدیران اجرایی درمورد "ناپلئون" به نمایش گذاشته شد. کوبریک سال 1971 در این نامه نوشت: غیرممکن است بتوانم به شما بگویم قرار است چه کار کنم، جز اینکه انتظار دارم بهترین فیلمی که تاکنون ساخته شده را بسازم.

کوبریک در نامه‌ای جداگانه، نقش اصلی فیلم "ناپلئون" را به اسکار ورنر پیشنهاد کرد. در همان زمان کوبریک نامه‌ای بسیار مؤدبانه از آدری هپبرن بازیگر دریافت کرد با این متن، "تصمیم گرفتم مدتی کار نکنم، اما می‌توانم خواهش کنم روزی یک‌بار دیگر به من فکر کنی؟"

اسپیلبرگ مارس 2013 در مصاحبه‌ای گفت: "یکی از فیلمنامه‌های استنلی کوبریک درمورد زندگی ناپلئون بناپارت را برای یک سریال کوتاه - نه یک فیلم سینمایی - آماده می‌کنم."؛ اتفاقی که هنوز روی نداده است.

کوبریک 13 بار نامزد جایزه اسکار و یک بار برای طراحی جلوه‌های ویژه "2001: یک ادیسه فضایی" برنده این جایزه شد، اما هیچ‌گاه اسکار کارگردانی نگرفت. "کشتن"، "لولیتا"، "دکتر استرنج‌لاو"، "پرتقال کودکی" و "درخشش" از دیگر فیلم‌های اوست. کوبریک هنگام مرگ 70 ساله بود.