سرویس سینمایی هنرآنلاین: حراج هالیوود ایکستراواگانزا (نمایش مجلل هالیوود) روز شنبه برگزار شد و در آن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بانی جوایز اسکار، ماکت شاتل فضایی Aries 1B از فیلم علمی تخیلی "2001: یک ادیسه فضایی" به کارگردانی استنلی کوبریک را به قیمت 344 هزار دلار خریداری کرد.

به گفته برگزارکنندگان حراجی، این شاتل از آن جهت ارزش دارد که جزو معدود اشیاء و وسایل بازمانده از فیلم کوبریک در سال 1968 است. گفته می‌شود کوبریک تقریبا تمام وسایل، دکورها، ماکت‌ها و لباس‌های فیلم را از بین برد تا در دیگر تولیدات سینمایی از آنها استفاده نشود.

از این شاتل در فیلم برای انتقال دکتر هیوود آر. فلوید (ویلیام سیلوستر) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به ماه استفاده می‌شود. ماکت شاتل تا پیش از این در اختیار یک معلم هنر بود که بیش از 40 سال در استودیو خود در هرتفوردشایر در انگلستان از آن نگهداری می‌کرد.

بیل کریمر مدیر عامل موزه و امور خارجه آکادمی ماه پیش به لس آنجلس تایمز گفت، احداث موزه جدید آکادمی اواخر بهار یا اوایل تابستان امسال آغاز و سال 2017 آماده می‌شود. نسخه ترمیم‌شده "2001: یک ادیسه فضایی" سال گذشته به همت موسسه فیلم بریتانیا در قالب بخشی از فصل "علمی تخیلی: روزهای ترس و شگفتی" این موسسه به نمایش درآمد. این نسخه که با حمایت شرکت برادران وارنر به صورت دیجیتال، ترمیم شده از 28 نوامبر (7 آذر) در سراسر بریتانیا اکران شد.

از "2001: یک ادیسه فضایی" به عنوان معیار سینمای علمی تخیلی یاد می‌شود. فیلمنامه این فیلم را کوبریک و آرتور سی. کلارک را از روی رمانی به قلم کلارک نوشتند.

"2001: یک ادیسه فضایی" در سال 2012 در آخرین نظرسنجی مجله سایت اند ساند به عنوان ششمین فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب شد. راجر ابرت منتقد سینما از این فیلم به عنوان "یک اثر جاودان و یک جهش بصری بزرگ که هیچ فیلمی نتوانسته به لحاظ نوع نگاه به انسان و جهان از آن پیشی بگیرد." یاد کرده است.