سرویس سینمایی هنرآنلاین: مایکل لینتن رئیس شرکت سونی اینترتینمنت در بیانیه‌‌ای که سه‌شنبه شب به وقت ایران منتشر شد، گفت: ما هیچگاه از اکران فیلم "مصاحبه" (The Interview) صرف نظر نکردیم و از اینکه فیلم ما در روز کریسمس در تعدادی از سینماها روی پرده خواهد رفت، هیجان‌زده هستیم.

لینتن ادامه داد: ما همزمان به تلاش‌های خود برای فراهم ساختن تریبون‌های بیشتر و سالن‌های بیشتر ادامه می‌دهیم تا این فیلم بتواند بیشترین تماشاگر ممکن را داشته باشد.

رئیس 54 ساله شرکت سونی اینترتینمنت که همزمان ریاست شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت را نیز به عهده دارد، گفت: می‌خواهم از گروه سازنده فیلم "مصاحبه" و کارکنان خود تشکر کنم که بی‌وقفه کار کردند تا از چالش‌هایی که همه ما در یک ماه گذشته با آن روبرو بودیم، عبور کنیم. در حالی که امیدواریم این تنها قدم اول برای اکران فیلم باشد، افتخار می‌کنیم آن را در دسترس عموم قرار می‌دهیم و در برابر تمام کسانی که تلاش کردند آزادی بیان را سرکوب کنند، می‌ایستیم.

روز سه‌شنبه، پیش از انتشار بیانیه رئیس شرکت سونی اینترتینمنت، تعدادی از پخش‌کننده‌ها از اکران فیلم جنجالی "مصاحبه" با بازی ست روگن و جیمز فرانکو در روز کریسمس خبر دادند؛ از جمله "پلازا آتلانتا" و "آلامو درفت‌هاوس" که از طریق شبکه اجتماعی اعلام کردند سونی پیکچرز به آنها مجوز نمایش این فیلم را داده است. این در حالی است که پخش‌کننده‌های بزرگ در بحبوحه حمله سایبری به سونی برنامه‌های خود برای اکران فیلم را لغو کردند.

گزارش‌هایی نیز منتشر شده است که سونی قصد دارد "مصاحبه" را از طریق سیستم وی‌او‌دی در اختیار عموم قرار دهد.

"مصاحبه" فیلمی کمدی درباره یک مجری درمانده تلویزیون و تهیه‌کننده‌ اوست که سازمان سیا آن‌ها را برای ترور کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی به کار می‌گیرد.

بعضی از کارشناسان امنیت سایبری اعتقاد دارند حمله سایبری به سونی که 24 نوامبر انجام شد، به خاطر این فیلم بوده است. هکرها با نفوذ در سیستم کامپیوتری سونی اسناد داخلی، پیام‌های ایمیلی، اطلاعات مربوط به بودجه فیلم‌ها، دستمزد مدیران شرکت و شماره تامین اجتماعی هزاران نفر از کارکنان شرکت را به سرقت بردند. بخشی از این اطلاعات و اسناد بعدها در اینترنت منتشر شد که واکنش‌های گسترده به همراه داشت.

هکرها که خود را "نگهبانان صلح" (GOP) لقب داده‌اند، سه‌شنبه پیش در پیامی تهدید کردند به سینماهایی که فیلم "مصاحبه" را نشان می‌دهند به سبک حادثه 11 سپتامبر حمله خواهند کرد. پس از انتشار این پیام بود که سونی تصمیم گرفت نمایش این فیلم در روز کریسمس (25 دسامبر / 4 دی) را لغو کند.

این شرکت روز 17 دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد "مصاحبه" را در روز کریسمس در سینماها به نمایش درنمی‌آورد و برنامه‌ای هم برای اکران این فیلم در آینده ندارد. این تصمیم سونی با واکنش‌های منفی بسیار روبرو شد و بحث‌های زیادی درباره آزادی بیان و خطرات جنگ سایبری در عصر دیجیتال به همراه داشت.

اف‌بی‌آی جمعه پیش گفت باور دارد کره شمالی مسبب حمله سایبری به سونی پیکچرز بوده است. همان روز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از لغو اکران فیلم "مصاحبه" انتقاد کرد و آن را یک تصمیم اشتباه دانست.

ورایتی / 23 دسامبر

علی افتخاری