به گزارش هنرآنلاین، جلسات نقد و بررسی بخش استعدادنو چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اجرای محمدرضا همایی هرشب ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ در سالن هشت پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار می‌شود.

جلسه نقد و بررسی روز چهارم جشنواره، چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ توسط زهرا رجایی برگزار شد.

نرگس حسن‌نیا کارگردان «اکولالیا» درباره هدفش از ساخت این فیلم گفت : هدف من از ساخت فیلم این بود که نشان دهم کودکانی که اوتیسم هستند یا ناتوانی دارند هوش بالایی دارند و متوجه از دست دادن محبت والدین می‌شوند.

منتقد در پاسخ گفت: متوجه این حس هستم اما بخشی از موضوع از بیرون زدگی دارد. البته بازی‌های بسیاری درخشانی وجود دارد اما به نظر می‌رسید که استفاده از کودک اوتیسم دست و پای شما برای استفاده از بازی گرفتن بسته بود.

کوتاه3

زیبا حیدری کارگردان «سرباز شماره یک» درباره زمان ساخت فیلمش گفت: ضبط این فیلم سه روز طول کشید و هزینه ساخت فیلم ۱۵۰ میلیون تومان بود.

کارشناس نشست درباره کنتراست ایجاد شده بین شخصیت‌ها گفت: یک کنتراست شخصیتی در بین دو کودک داستان ایجاد کردید، بحران را ایجاد می‌کنید، اما من احساس می‌کنم شخصیت‌های کودک اغراق شده است و کودکی است که همیشه قربانی بوده و دچار بحران‌های بسیاری است.

کارگردان توضیح داد: ایده داستان از خاطره واقعی یکی از دوستان من است که سی سال پیش چنین اتفاقی را تجربه کرده است.

رجایی با اشاره به منفعل بودن کارکترها بسان کرد: می‌خواهید نشان دهید که کودک قهرمان و منجی موفق نمی‌شود اما شخصیت‌ها منفعل هستند و داستان نمی‌تواند عمق داشته باشد.

ساخت فیلم با نگاتیو

علی اردوبادی کارگردان فیلم «چاه» توضیح داد: این کار ۲۲ دقیقه است و ما ناچار شدیم ۷ دقیقه را برای ارائه به جشنواره حذف کنیم، فیلمبرداری ۵ روز طول کشید و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد. ما این فیلم را با نگاتیو ساختیم که چالش‌های خاصی داشتیم اما کل فیلم تک برداشت بود.

این کارگردان درباره هدفش از ساخت فیلم گفت: من یک طرح سینمایی داشتم، دوستان به من گفتند به جای اینکه مدیر فیلمبرداری باشی فیلم خودت را بساز…

کوتاه5

رجایی در نقد فیلم «چاه» سوال خود را اینگونه مطرح کرد: یک جمله را بازیگر هم اول فیلم می‌گوید هم آخر فیلم می‌گوید هدف شما چه بود؟ چون اگر می‌خواستید لوپ را نشان دهید، نمی‌توانست درست باشد چون تصادف فقط یک‌بار رخ می‌دهد و حتی نتیجه عملکرد هم فقط یکبار رخ می‌دهد.

او ادامه داد: شما یک فیلم فرمال ارائه می‌دهید اما چهره و بازی بازیگر خانم بسیار اغراق شده است و فرمال نیست.

کارگردان پاسخ داد: کل فیلم استوری برد شده است و این فیلم بیشتر از نظر فضاسازی سکانس‌ها برای من اهمیت داشت.

عشق یک مرد از نگاه زنانه

زهرا موسوی موحد کارگردان فیلم «ستاره‌ای» بیان کرد: این فیلم در سه روز و با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان ساخته شد.

رجایی با اشاره به نقاط تاثیرگذار در فیلم گفت: اینکه یک فیلمساز زن جوان از نگاه یک مرد داستان عاشقانه‌ای را روایت کند، جسارت زیادی می‌خواهد، این تلنگر و اشاره به عشق از دست رفته جذاب و روند زندگی در جریان است بسیار دوست داشتنی به شمار می‌آید: اما یک سوالی دارم. کودک بار قصه را به دوش می‌کشد اما چرا تا این اندازه رها است؟ ضمن اینکه ما قرار است قصه دایی کودک که فروشنده لباس است را ببینیم نه کودک.

کوتاه6

کارگردان توضیح داد: من پسر بچه را بسیار مانند دایی‌اش است و قصه‌ای اینگونه روایت می‌کند.

منتقد درباره روایت عاشقانه‌ این داستان بیان کرد: شخصیت مرد چرا تا این اندازه منفعل است؟ آیا نمی‌توانست بگوید این لباس ستاره‌ای که برای معشوقه‌اش نگه داشته فروشی نیست؟ بعد چرا تا این اندازه قصه را در سطح نگه داشتید و ما را نسبت به جریان عاشقانه این فرد تحریک نمی‌کنید؟ اما من پایان قصه را دوست داشتم.

کارگردان در پاسخ بیان کرد: من می‌خواستم نشان دهم که خود فروشنده از یک نقطه‌ای به بعد تصمیم می‌گیرد لباس را بفروشد و داستان عاشقی‌اش را رها کند.

یاسمین بزاززاده، کارگردان فیلم «اقیانوس آرام» نیز در این نشست در توضیح فیلمش گفت: فیلمبرداری کار سه روز و نیم طول کشید و هزینه  ساخت آن ۵۰۰ میلیون تومان بود.

منتقد با اشاره به فضاسازی درست این فیلم گفت: من فیلم شما و فضا سازی‌اش را دوست داشتم. این اثر کاملا روانشناسانه است. اینکه ناخودآگاه تمام پارامترهای روانشناختی کودک را رعایت کردید جالب بود؛ چون شما می‌گویید که که از نظرتان این فیلم روانکاوانه نیست.

کوتاه7

وحید مزرعه کارگردان فیلم «ناکوک» درباره این فیلم گفت: «ناکوک» در سه روز ضبط شد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه فیلم بود.

منتقد در نقد این اثر بیان کرد : این فیلم برای من «ناکوک» است، تنهایی یک مرد و فقدان وجود یک زن در آن خانه دائم یادآوری می‌شود، چیدمان، فضا سازی و رنگ‌آمیزی خانه هیچ ردی از بحران مالی را نشان نمی‌دهد و نشان نمی‌دهد یک نفر از طریق سوت زدن بتواند چنین زندگی را بسازد.

کارگردان «ناکوک» توضیح داد: من می‌خواستم درباره تنهایی یک آدم صحبت کنم چون به نظرم از تنهایی به راحتی عبور می‌کنند و به نظرم کسی که تنهاست بسیار دچار مشکل می‌شود و بعضا عشق می‌تواند سبب تنهایی بیشتر آدم‌ها شود.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال در حال برگزاری است.

انتهای پیام