به گزارش هنرآنلاین، دومین نشست تخصصی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «صدای روایت‌گر» با سخنرانی زهره علی اکبری طراح صدا و با اجرای وحید رونقی مجری و فیلمساز، ظهر روز چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار شد.

وحید رونقی در توضیح مفهوم عنوان نشست «صدای روایت‌گر» گفت: شاید ریزترین مفاهیم در روایت را بتوان با یک صدای ساده و کوچک در فیلم گفت و یا ایده‌هایی که بتوانند ساده‌ترین مفاهیم را از طریق صدا منتقل کنند. در ادامه، در این نشست در خواهیم یافت که صدا چگونه می‌تواند روایت‌گر باشد؟

زهره علی اکبری در ابتدای نشست، با ارجاع به استقلال صدا در هر فیلمی عنوان کرد: می‌خواهیم راجع به این صحبت کنیم که تا چه میزان صدا می‌تواند مستقل روایت کند و اساسا تا چه میزان در بستری که برایش مهیاست، می‌تواند حتی خطرناک باشد و به اثر، آسیب برساند. درباره آسیب‌های آن حرف بزنیم. وقتی می‌گوییم صدای فیلم، روایتگر است، به این معنی است که می‌تواند روایت مستقل خودش را داشته باشد یا با تصویر همراهی کند یا در تضاد با تصویر، داستان و فرم اثر باشد؛ مثلا تصویر شاعرانه باشد و صدا برخلاف آن عمل کند تا به مخاطب، پیش آگاهی درباره اتفاق دیگری بدهد. یا می‌تواند مکمل تصویر باشد و مفهومی را بگوید که در تصویر به آن اشاره نکردیم. بستر بزرگی که صدا و صدای فیلم در اختیار هر هنرمند می‌گذارد، نیاز به درک درستی برای استفاده از ویژگی‌ها و امکانات آن دارد چون گاهی، این قابلیت‌ها به علت باز بودن دست برای انتخاب صدا و موسیقی می‌تواند به ضرر اثر تمام شود.

این هنرمند سپس به تشریح مفهوم شنیدن و گوش دادن برای درک بهتر مفهوم صدا پرداخت و گفت: برای درک بهتر صدا، ابتدا باید تفاوت شنیدن و گوش دادن را بفهمیم. در واقع، شنیدن عملی فیزیولوژیک است و تا زمانی که سیستم شنیداری ما سالم است، بخواهیم یا نخواهیم صداها رو می‌شنویم اما گوش دادن، عملی ارادی است. ما در حین گوش دادن، صداها را تحلیل و به آن فکر و سعی می‌کنیم بفهمیم چه احساسی را به ما منتقل کرده است. به همین منظور، در فیلمسازی بهتر است صداها را گوش کرد یعنی فقط به واسطه سیستم شنوایی تان، صداها را نشنوید بنابراین باید به دقت جزئیات صدا را در زندگی واقعی گوش کنید تا بعد در فیلم به عنوان طراح صدا یا کارگردان بتوانید و بدانید چگونه از صداها استفاده کنید.

زهره علی اکبری در سخنان پایانی، نکاتی را راجع به ویژه گی‌های صدا برای تمرین بهتر گوش دادن به حاضران گوشزد کرد: برای اینکه بتوانیم گوش دادن را بهتر تمرین کنیم، من نکاتی را راجع به ویژگی‌های صدا برای شما خواهم گفت تا به آن دقت بیشتری کنیم و بعد این تفکیک در زندگی روزمره برای ما بهتر اتفاق بیافتد. نخستین نکته «محلی سازی» است به این شکل که هر صدایی در هر محل متفاوتی، شخصیت متفاوتی خواهد داشت. بنابر‌این وقتی صدایی در مکانی قرار می‌گیرد، ذهنیت متفاوتی برای مخاطب ایجاد می‌کند. چه به لحاظ دوری و نزدیکی یا بالا و پایین بودن صدای منبع با محلی سازی می‌توان به تاثیر صدا روی مخاطب رسید. نکته دوم، آکوستیک است؛ هر صدایی، در هر مکانی که قرار می‌گیرد و بستگی به مساحت آن جا، دچار انعکاس می‌شود و برای تاثیر گذاشتن در دنیای واقعی یا برانگیختن تخیل مخاطب، باید به آکوستیک و انعکاس صدا توجه کرد. فرض کنید یک فیلمی راجع به جنگل است و قرار است کاراکتر دچار ترس و التهاب شود. اگر این نعره، انعکاسی شبیه حمام داشته باشد، برای مخاطب باورپذیر نیست. آکوستیک جنگل با آکوستیک محیط کوچکی مثل حمام متفاوت است از اینرو اگر می‌خواهید دنیای واقعی را بسازید و مخاطب باور کند اتفاقی در حال وقوع است، باید به آکوستیک و انعکاس صدا توجه کرد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال در حال برگزاری است.

انتهای پیام