گروه سینمای "هنرآنلاین": پویانمایی سه بعدی "ببعی قهرمان" یا "ببعی در آرزوی پرواز"، برداشتی از شخصیت‌های سریال کارتونی دو بعدی "ببعی" از شبکه پویا است.

داستان این انیمیشن از ببعی می‌گوید که با خواندن مجلات جغد قهرمان، رویای پرواز را در سر دارد.

این فیلم سومین پویانمایی است که سازمان سینمایی اوج آن را تولید کرده است.

Babaei-Poster-2

از بین چهار پویانمایی که در جشنواره فیلم فجر ۴۲ حضور دارند، پویانمایی "ببعی قهرمان" برای رده سنی ۳ تا ۱۲ سال تولید شده و برخلاف بعضی از آثار منتشر شده در جشنواره به درستی می‌تواند پیشوند سینمایی را به یدک بکشد.

دلیل اصلی سینمایی بودن آن ساخت سه بعدی و داشتن گرافیک قابل قبول این اثر است که اگر با تولیدات تلویزیونی مقایسه شود قابل مشاهده است که گرافیکی فراتر از آن‌ها دارد. در تصویرسازی به بافت اشیا دقت شده و رنگ جذابی دارند و با توجه به این موارد، از این پویانمایی می‌توان پیوست فرهنگی مثل دفتر، کیف و عروسک تولید کرد.

Babaei-03

از صداگذاری شخصیت‌ها هم نباید غافل بود که متناسب و هم‌سو با شخصیت‌های داستان بود؛ عجیب نیست چرا که ایران صداپیشگان قدرتمندی را دارد. برعکس صداپیشگان، موسیقی اما چنگی به دل نمی‌زد.

داستان کشش مناسبی برای رده سنی خودش دارد اما موضوع تکراری است. البته در پویانمایی‌های دیگر حتی نمونه‌های خارجی که کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی آن را تولید می‌کنند هم این تکرار را می‌توان مشاهده کرد. اما در "ببعی قهرمان" به نظر می‌رسد که سکانس‌هایی از این فیلم برداشتی از فیلم‌های دیگر بود؛ به‌طور مثال مسابقه‌ای که دو تیم بر صفحات گرد با هم داشتند و روی آن‌ها پرواز می‌کردند و با بشقابی به هم گل می‌زدند می‌توان گفت برداشتی از فیلم هری‌پاتر است. یا روستای آن‌ها ما را یاد محل زندگی فیلم هابیت‌ها می‌اندازد.

موضوع داستان به تلاش و امیدواری تکیه دارد اما به این دلیل که این سکانس‌های مرتبط با این مفاهیم کوتاه بود، تلاش‌های پی در پی، صبر و ‌امیدهای ببعی ‌و دوستانش کم به نظر می‌رسید؛ به طوری که تعداد مشکلات زیاد اما زود قابل حل بود.

Babaei-01

یکی از نکات خوب در این انیمیشن که به آن اشاره شده است، "لذت بردن از کاری که انجام می‌دهیم" و همچنین اشاره به فراز و فرود یک زندگی و خوشحالی و غم‌هایی که ماندگار نیستند و  زود تمام می‌شوند است که آدم را به یاد شعر سهراب سپهری می‌انداخت:

و به کوتاهی آن لحظه شادی

که گذشت

غصه هم می‌گذرد ..."

با توجه به انیمیشن "ببعی" می‌توان گفت پویانمایی کشور رو به رشد و پیشرفت است. اگرچه هنوز نیاز به صبر و تلاش بیشتر است اما به احتمال زیاد در چندسال آینده رقابتی نزدیک با محصولات خارجی خواهیم داشت.

 

مجید اوجان