گروه سینمای" هنرآنلاین" : فیلم "دو روز دیرتر" به کارگردانی اصغرنعیمی از فیلم‌هایی بود که در روز اول جشنواره به نمایش درآمد. 

نعیمی در کارنامه خود هم فیلم کمدی دارد و هم فیلم اجتماعی در فیلم تازه‌اش این دو ژانر را ترکیب کرده است و یک کمدی اجتماعی را به نمایش گذاشته است.

داستان فیلم در مورد زوجی است که سودای مهاجرت دارند. در این میان پدر خانواده که ارث زیادی به او رسیده است به فرزندانش قول داده که در ازای فرزندآوری، پول زیادی به فرزندان می‌دهد و زوج مدنظر برای به دست آوردن آن پول برای رسیدن به مقصود مهاجرت تصمیمات جدیدی می‌گیرند.

 

" دو روز دیرتر" نه بُعد کمدی‌اش خوب از آب درآمده و نه بُعد اجتماعی‌اش. فیلم سعی دارد از مسئله مهم جمعیت و اهمیت فرزندآوری حرف بزند اما در لابه‌لای شوخی‌هایش حرفش جدی گرفته نمی‌شود. 

14021010000715_Test_PhotoN

نعیمی به مشکلاتی که این روزها متوجه جوانان است از جمله گرانی اشاره می‌کند که موجب شده است این زوج به فرزندآوری فکر نکنند و یا در ادامه حتی تصمیم به سقط جنین داشته باشند اما به زور هم که شده می‌خواهد بگوید به دنیا آوردن فرزند خوب و امیدبخش است. این اصرار به خوب بودن فرزندآوری را در چهره و بازی بازیگران هم می‌شد دید و همین امر موجب تصنعی شدن آن‌ها شده است و هیچ کدام به شخصیت نرسیده و در حد تیپ باقی مانده‌اند. نه درماندگی و نه احساساتی شدن آن‌ها هیچ‌کدام مخاطب را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. 

فیلم حتی در موقعیت‌های کمدی‌اش هم واکنش مخاطب را دریافت نمی‌کند و شوخی‌هایش الکن می‌ماند. 

2Rouz-Dirtar

مسئله جمعیت و اهمیت فرزندپروری از جمله مسائلی است که مدت‌ها است که مطرح شده است اما کار فرهنگی متناسب با آن صورت نگرفته است. از این منظر می‌توان تلاش اصغر نعیمی را برای پرداختن به این مسئله روز را مورد توجه قرار داد. اما گویی کارگردان برای بیان مطلب خود عجله کرده است. از این حیث می‌توان فیلم " دو روز دیرتر" فیلم عجولی دانست؛ درست مثل بچه‌ای که می‌خواهد شش ماهه و نارس به دنیا بیاید، فیلم هم همانقدر نارس است.

با تمام این تفاسیر می‌توان فیلم جدید اصغر نعیمی را در مقایسه با دیگر آثار کارنامه او فیلمی دغدغه‌مندتر دانست که حرفی برای گفتن دارد؛ هرچند که در بیان آن حرف لکنت داشته باشد.

 

نویسنده: هانیه علی‌نژاد