گروه سینمای خبرگزاری هنر آنلاین، منتقد، فیلم‌ساز ورشکسته است. جمله‌ای قابل تأمل برای آن‌هایی است که اهمیت نقد و جایگاه آن را در فضای سینمایی  نمی‌دانند. نقد به دنبال خود، تغییر و تحول را به همراه دارد و  نقد و نقادی، مهم‌ترین عامل محرک و موتور پیش برنده سینما محسوب می‌شود.

در این کارزار، تلویزیون به‌ عنوان یک رسانه فراگیر و پرمخاطب، همواره تلاش کرده تا برنامه‌هایی با مضمون نقد سینما را در یک چارچوب استاندارد و قابل‌ قبول ارائه دهد. هر چند امروزه با گسترش فضای مجازی و گسترش برنامه‌های نقد و بررسی در پلتفرم‌های مختلف، کار را برای تلویزیون سخت‌تر کرده است اما با این وجود، همواره تلویزیون مخاطبان خود را حفظ کرده  و برای اهالی سینما مهم و مورد توجه بوده است. 

این روزها با نزدیک شدن به جشنواره فجر، برنامه‌هایی با موضوع نقد فیلم، به کنداکتور تلویزیونی اضافه‌ شده‌اند؛ مانند پخش سری جدید برنامه «هفت» که به تهیه‌کنندگی محمدحسین تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی آغاز خواهد شد.

در ایام جشنواره، برنامه «هفت» با ویژه ‌برنامه‌ای که ترتیب داده است، هر شب از شبکه نمایش سیما و از محل برگزاری جشنواره به‌ صورت زنده روی آنتن می‌رود و پس ‌از آن نیز، تا پایان سال به ‌صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. در کنار این برنامه، «بسته پیشنهادی» هم با اجرای مژده لواسانی نیز یکی دو قسمت را با نگاهی ویژه به این جشنواره روی آنتن می‌برد. این برنامه که نخستین بار سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه دو رفت، در جریان برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، پخش نمی‌شد و حالا برای دومین بار، پرداختن به این رویداد را تجربه خواهد کرد.

شبکه آی فیلم هم در ایام جشنواره از پخش برنامه‌های نقد فیلم جا نمانده و با ویژه برنامه «نگاه آی ­فیلم» برای پوشش چهل و دومین جشنواره فیلم فجر روی آنتن می‌رود.

برنامه «نقد سینما» در ایام جشنواره به مرور فیلم‌های حاضر در چهل و دومین جشنواره فجر می‌پردازد. این برنامه که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود در فصل چهارم خود، تهیه‌کنندگی یوسف بچاری و میزبانی امیررضا مافی در لیست عوامش دارد.

یوسف بچاری تهیه‌کننده برنامه نقد سینما، در ارتباط با ساختار این برنامه و وجه تفاوت‌هایش با سال‌های قبل گفته است: امسال سعی داریم به شکل ویژه‌ای به جشنواره بپردازیم و فضایی متفاوت‌تر از سال‌های قبل را رقم بزنیم. ریتم این ویژه برنامه تندتر است و افرادی که میزبان آن‌ها خواهیم بود، متنوع تر حضور پیدا می‌کنند.

این تهیه‌کننده در ارتباط با میهمانان این برنامه گفته است: به جز منتقدان و اهالی سینما، از افراد متفاوت‌تری مثل اساتید دانشگاه‌ها، روانشناسان، جامعه‌شناسان و افرادی که مرتبط با فضای سینما هستند، دعوت خواهیم کرد و کنداکتور برنامه نیز با توجه به اکران‌های روز خواهد بود.

امسال از ویژه برنامه «سینما ملت» خبری نیست و تنها سه شبکه نمایش، آی فیلم و شبکه چهارم سیما میزبانی منتقدان و کاشناسان فیلم جشنواره چهل و دوم را بر عهده گرفته‌اند.