به گزارش هنرآنلاین، امیررضا مافی میزبان برنامه ابتدا بیان کرد: هفتمین روز جشنواره‌ فجر را پشت سر گذاشتیم و قرار بود «کاپیتان» و «گل‌های باوارده» در کاخ رسانه به نمایش دربیاید اما اکران «گل‌های باوارده» بعد از کش‌وقوس‌ فراوان لغو شد. اینکه آیا فیلم به دلیل طولانی شدن پس‌تولید به اکران امروز نرسید یا دلیل دیگری داشت، باید در خبرها جست.

وی تاکید کرد: اما نکته‌ مهم این است که ما یک جشنواره‌ منظم را پیش‌بینی کرده بودیم. در حالی که قرار بود «گل‌های باوارده» ساعت ۱۹ اکران شود  و در این روز وزیران فرهنگ و نفت و جمعی از کارکنان وزارت نفت هم در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کرده‌ بودند، این اتفاق نیفتاد. حتی اعلام کردند نمایش فیلم به ساعت ۲۰ موکول شد اما حدود سی دقیقه بعد در حالی که اهالی رسانه مقابل سالن‌های سینما صف بسته بودند، اعلام شد «گل‌های باوارده» به دلیل مشکل فنی اکران نخواهد شد.

در ادامه «نقد سینما»، حامد مهربانی کارشناس رسانه که مهمان برنامه بود با اشاره به اتفاق پیش آمده در کاخ رسانه مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شد برخی فیلم‌ها دیر و به اکران‌های آخر جشنواره برسند. این اتفاق افتاد و در سینماهای مردمی، «اتاقک گلی» را جایگزین «گل‌های باوارده» مهرداد خوشبخت کردند. کمترین کاری که می‌شد انجام داد این بود که در سینمای رسانه هم همین کار را می‌کردند و این جابه‌جایی از اول رخ می‌داد. 

وی به ویژه‌نامه‌هایی که رسانه‌های مختلف درباره جشنواره فجر کار کرده‌اند، اشاره و خاطرنشان کرد: امسال روزنامه‌ فرهیختگان، روی ویژه‌نامه‌ مفصلی کار کرده‌ که درباره تاریخ سینمای ایران است و زاویه‌ دید جالبی دارد.

میز گفتگوی ویژه با موضوع «جشنواره فجر و نقش رسانه‌ها» با حضور حسین انتظامی و اکبر نبوی یکی دیگر از بخش‌های برنامه «نقد سینما» بود. ابتدا انتظامی درباره رسانه‌های سینمایی گفت: رسانه در هر موضوعی که وارد شود، می‌تواند به انعکاس و بازنمایی درست آن کمک کند. این مساله درباره سینما هم یک حالت ویژه پیدا می‌کند به دلیل اینکه موضوع رسانه‌ است و جذابیت دارد. از سوی دیگر سینما هنر هفتم است و این هنر شامل همه‌ هنرها می‌شود. همچنین موضوع سینما مثل موضوع ورزش مورد علاقه‌ مردم است. 

وی با اشاره به اینکه به دلیل گرایش رسانه‌هراسی که در سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد، برخی فکر می‌کنند رسانه می‌تواند از هیچ، هم چیز به وجود بیاورد، مطرح کرد: به همین دلیل در برخی حوزه‌ها، علت مشکلات را شلوغ‌کاری رسانه‌ها معرفی می‌کنند. بعد به این نتیجه می‌رسند حالا که زورشان به بخش‌های دیگر نمی‌رسد، رسانه را محدود کنند. بین همکاران ما معروف است که می‌گویند رسانه، مرغ عزا و عروسی‌ است. یعنی در هر صورت باید سرش را برید و تقصیرها را هم به گردنش انداخت. این باعث می‌شود که مرجعیت رسانه هم از بین برود.

در ادامه نبوی نیز با اشاره به اینکه قائل به تفکیک است، اظهار کرد: گاهی در شرایطی به دلیل بدفهمی برخی از کُنش‌های رسانه‌ای، رسانه‌ها قربانی می‌شوند. گاهی اوقات هم نه. نمی‌گویم بی‌توجهی، گاهی اوقات کم‌توجهی به منافع ملی، منافع ملی را قربانی می‌کند. من از پائیز سال ۱۳۶۵ فقط در رسانه فعالیت کرده‌ام. به عنوان یک رسانه‌ای قدیمی می‌گویم که گاهی اوقات ما رسانه‌ای‌ها منافع ملی را رعایت نمی‌کنیم به اعتقاد اینکه رسالت رسانه‌ای را انجام می‌دهیم. نمی‌خواهم بگویم قصد سوء وجود دارد، اما منافع ملی قربانی می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه کلان‌نگر و راهبردی در ارتباط با پدیده‌های اجتماعی هم در میان مسئولان و هم در میان اهالی رسانه کمتر وجود دارد. مضاف بر آن متاسفانه ارتباط هدفمند، راهبردی و معطوف به منافع ملی بین مسئولان حوزه‌های مختلف با رسانه‌ها نیست و یعنی رسانه‌ها و مسئولان حوزه‌های مختلف هم‌افق نیستند.