به گزارش هنرآنلاین، در ادامه برنامه‌های «میز حقیقت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، نشست تخصصی «مستندسازان و جهان امروز» با حضور عماد حمرونی، کارشناس رسانه و روزنامه‌نگار فرانسوی بعد از ظهر سه شنبه 22 آذرماه در سالن 12 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

عماد حمرونی، کارشناس رسانه و روزنامه‌نگار فرانسوی در این نشست درباره نقش فیلمسازی و سینمای مستند در شرایط رسانه‌ای که بر جهان حکم‌فرما است، گفت: در شرایط فعلی اهرم فشار رسانه‌های غربی بر کشورهای غرب آسیا، مستندسازان نقش بسیار مهمی دارند و با توجه به اینکه می‌دانیم غربی‌ها افراد بسیار متوهمی هستند پس فیلم مستند و روایت حقیقت لازمه امروز ماست. امروزه ما شهروندان یک کشور و درنهایت شهروندان جهان هستیم، اما باید بدانیم کدام جهان! امروزه با توجه به پیشرفت‌ها تمامی افراد علاوه بر کشور و ملیت خود شهروند تمام جهان هستند پس به همین دلیل باید بتوان تصاویر درستی از رویدادها را به انسان‌ها نشان داد.

وی ادامه داد: مثلا زمان جنگ ایران و عراق و مشاهداتی که از آن دوران وجود دارد فیلمسازان توانستند آن را ثبت کنند و با وجود تلاش‌هایی که برای منفی نشان دادن جو موجود وجود داشت، تصویری که از آن دوران وجود دارد یک تصویر فرهنگی است که در ادامه این فیلم‌ها باعث شدند تا پیشرفت‌های ایران به چشم بیاید و یک کشور مدرن دیده شود.

این روزنامه‌نگار فرانسوی درباره مستندسازی بیان کرد: تصویری که در فیلم خود از زمان ارایه می‌دهیم بسیار مهم است و باید بدانیم مخاطب ما کیست. نکته مهم این است که تصور ما از مخاطب اثرمان نباید صرفا همشهری‌ها و مردم کشور خودمان باشد بلکه تمامی مردم جهان ممکن است این اثر را ببینند، پس باید بدانیم این یک قدرت فرهنگی برای یک کشور و یک ملت است و محصول فرهنگی آن محسوب می‌شود. به همین دلیل زمانی که می‌خواهیم به یک قدرت ژئوپولتیک تبدیل شویم باید بتوانیم محصول فرهنگی تولید کنیم و با این آثار قدرت فرهنگی خود را به دنیا نشان دهیم.

او ادامه داد: فیلمسازی در این دوران بحران‌های رسانه‌ای بستگی به استراتژی ما دارد، اینکه بدانیم می‌خواهیم با این دنیا چه کنیم و بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم چرا می‌خواهیم اثری را بسازیم. به همین دلیل این یک انتخاب فردی نیست بلکه جمعی‌ست و لازمه‌اش نیازهاست، آن‌هم نیاز جهانی. در ساخت یک اثر و تولید یک محصول فرهنگی باید نیازهای جهانی را درنظر بگیریم و مثلا بدانیم جهان غرب به چه چیزی نیاز دارد؟ آیا هدف ما تنها خوش آمدن آنهاست یا نیاز آن‌ها مهم است؟

این منتقد درباره سینمای ایران و تاثیر آن بیان کرد: سینمای ایران بسیار تأثیرگذار بر کل اروپا و به ویژه در فرانسه بوده است. یک فرد فرانسوی با دیدن یک فیلم ایرانی با آن همزادپنداری می‌کند و به همین دلیل صنعت سینمای ایران توانسته حساسیت‌های جهان غرب را درک کند و این نشان می‌دهد سینمای ایران می‌تواند فلسفه غرب را تشخیص دهد. درنهایت این رویکردی‌ست که ما به دنبال آن هستیم.

او درباره اهمیت محصولات فرهنگی یک کشور عنوان کرد: فیلم، مستند و فستیوال به دنبال نزدیک کردن افراد به یکدیگر است پس تمام این موارد می‌تواند باعث افزایش امید شود. ظرفیتی که ایران، عراق و ترکیه دارد از طریق صدا و تصویر و می‌تواند ادراک جدیدی از شهروندی جهانی را ارایه دهد. باید بدانیم جنگ‌ها امروز به مرزهای زمینی و هوایی محدود نمی‌شوند و برای نفوذ در ادراک شهروندان یک کشور نیاز به تولید محصولات فرهنگی است، باید با ورود به حوزه تولید محصولات فرهنگی، نگاه خود را به دنیا صادر کنیم و اجازه ندهیم این امکان تنها در دست جهان غرب باشد.

حمرونی در پایان این نشست تاکید کرد: محصولات فرهنگی به اندازه محصولات صنعتی دارای اهمیت است، هرچند ایران پیشرفت های قابل توجهی در امور مختلف داشته اما محصولات فرهنگی از هر چیز دیگری مهم‌تر است و با این محصولات فرهنگی مانند فیلم‌ها و مستندها می‌توان قدرت یک منطقه در ادراک شهروندان مناطق مختلف جهان شکل بگیرد پس باید برای رسیدن به چنین قدرتی به سوی ساخت محصولات فرهنگی برویم.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 20 تا 25 آذرماه در پردیس ملت در حال برگزاری است.