گروه سینمایی هنرآنلاین: حامد علامتی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) در ابتدای این نشست گفت: کودکان ارزشمندترین سرمایه ملی هر جامعه‌ای بوده و آینده سازان این کشور به شمار می‌آیند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه کودکان است. بنابراین در حال تلاشیم تا با کمک مربیان خود در مراکزی که در تمام کشور داریم، هفته خوبی را برای آنها برگزار کنیم.  

وی افزود: همه ما در قبال کودکان مسئولیم. بر همین اساس تلاش کانون همیشه معطوف به این بوده تا محلی برای پرورش فکر و اندیشه کودکان باشد. در واقع هفته ملی کودک بهانه‌ای است تا مسئولان و خانواده‌ها و به طور کل جامعه توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد. بنابراین هفته ملی کودک آغازی برای برنامه‌هایی بوده که در سال پیش رو برای کودکان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه بیان کرد: برنامه‌های هفته ملی کودک در گستره ملی و سراسر کشور در ۳۱ استان، شهرستان‌ها، روستاها، حوزه عشایری برگزار می‌شود. همچنین شورای سیاست‌گذاری هفته ملی کودک متشکل از دستگاه‌های حوزه کودک از جمله سازمان تعلیم و تربیت، حوزه هنری، سازمان محیط زیست، وزارت آموزش و پرورش، مرکز کودکستان‌ها است و همه در یک راستا با برنامه‌ریزی‌های مناسبی که برای هفته ملی کودک انجام شده است، این موارد را اجرا می‌کنند.

وی افزود: هفته ملی کودک برای همه سطوح برنامه‌ریزی شده است که شامل کودکان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کودکان عضو بهزیستی و کودکان کار هم می‌شود. در واقع چتر کانون در هفته ملی کودک برای همه کودکان این سرزمین باز بوده و برنامه‌ها برای همه کودکان سرزمینمان اجرا می‌شود.

علامتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تعداد اعضای کانون در سراسر کشور گفت: براساس آمار از فروردین تا پایان شهریور ماه سال جاری حدود ۲۲۰ هزار عضو فعال داریم‌. کانون زبان نیز ۲۸۰ هزار زبان آموز دارد. البته در نظر داریم تا عوامل کم یا زیاد شدن اعضا مورد بررسی قرار گیرد و این کار نیز به زودی انجام می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از این نشست درباره خبر انتشار یافته درباره واگذاری مراکز فرهنگی و هنری کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توضیح داد: ابتدا باید بگویم که این یک پیشنهاد بود که از سوی نهاد کتابخانه‌ها ارائه شد که ما به صورت مکتوب مخالفت خود را با این اتفاق اعلام و نظراتمان را نیز بیان کردیم. همچنین وزیر آموزش و پرورش نیز مخالفت خود با این پیشنهاد را به طور مکتوب اعلام کرده است. در حال حاضر درصدد تشکیل کمیسیون مربوطه هستیم تا درباره دلایل مخالفت خود نیز توضیحات مفصل‌تری نیز ارائه کنیم.

وی افزود: مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکر مختص به فعالیت‌های گوناگونی بوده که کتابخانه یکی از آنهاست. در واقع کانون مربی محور است. حال آنکه کتابخانه‌ها با فعالیت کتابدار اداره می‌شود. به امید خدا به زودی منتفی شدن این پیشنهاد را اعلام می‌کنیم.

محمدرضا کریمی صارمی (معاون بخش تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ) درخصوص تولیدات سینمایی کانون گفت: در هفته ملی کودک، هفت فیلم و هفت تئاتر را انتخاب کرده‌ایم که به صورت رایگان در پرتال کانون به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین تماشاخانه‌های سیار ما در این هفته، در ۱۰ استان کشور ۱۰۰ اجرا را پوشش داده و برای مخاطبان به اجرا می‌پردازند. نکته مهم اینکه این تماشاخانه در مناطق صفر کشور و مناطق مرزی نیز برای مخاطبان کودک برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

وی افزود: شکر خدا اکنون فیلم «بچه زرنگ» آماده شده و امسال در جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی می‎‌شود. علاوه بر این اکنون هفت فیلمنامه آماده تولید مشترک با بنیاد فارابی است و افرادی چون آقای فروزش در حال همکاری با ما در این بخش هستند. البته در کنار تولیدات مشترک در تلاش هستیم تا تولیداتی به صورت مستقل نیز داشته باشیم.

کریمی صارمی در ادامه بیان کرد: فیلم «زیبا صدایم کن» آقای صدرعاملی به زودی کلید خورده و آثار دیگری نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین قرار است سریال «بچه زرنگ» را نیز آماده پخش کنیم. شکر خدا در دوماه گذشته انیمیشن «سمپاش» نیز نزدیک به ۲۰ جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. پنج فیلم انیمیشن دیگر ما نیز برای حضور در جشنواره‌های مختلف آماده هستند.

در بخش دیگر این نشست محمود مروج (معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) درباره برنامه‌هایی که برای کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده گفت: به این منظور مراکز خاص و تخصصی داریم که در این راستا تلاش ارزنده‌ای را انجام می‌دهند. همچنین مراکز فراگیر دیگری در کانون فعال هستند که سعی کردیم با ایجاد تغییرات در معماری، ورود کودکان با نیازهای ویژه را نیز در آنها فراهم کنیم. علاوه بر این سالانه ۱۰ تا ۲۰ عنوان کتاب بریل ویژه نابینایان و ۳۰ تا ۴۰ کتاب ویژه ناشنوایان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید و عرضه می‌شود.

ابولقاسم سلیمانی (دبیر هفته ملی کودک) با بیان اینکه کانون هر سال ۱۶ مهر مصادف با روز ملی کودک، برنامه‌های مفرح و شادی را برای کودکان اجرا می‌کند، درباره انتخاب شعار امسال هفته کودک گفت: شعار هفته ملی کودک در شورای سیاست گذاری بررسی می‌شود و با مشورت همه دستگاه‌های مرتبط تعیین می‌شود. به این ترتیب شعار امسال «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» است.

وی با اشاره به عناوین روزشمار هفته ملی کودک گفت: ۱۶ مهرماه به نام کودک، صلح، بازی و نشاط، ۱۷ مهرماه به نام کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، امنیت و سلامت، ۱۸ مهرماه به نام کودک، رسانه، فناوری‌های نوین، ۱۹ مهرماه به نام کودک، هویت ملی، نام آوران و قهرمانان ملی، ۲۰ مهر به نام کودک، کتاب، ادبیات، خلاقیت هنری، ۲۱ مهر به نام کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و ۲۲ مهرماه به نام کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی تعیین شده است.

برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر ایران برگزار می‌شود.