گروه سینمایی هنرآنلاین: منوچهر مشیری کارگردان، تهیه‌کننده، پژوهشگر و فیلمبردار در گفتگو با هنرآنلاین با انتقاد از داستان‌پردازی برخی مستندسازان در آثار خود بیان کرد: عشق و علاقه‌ای میان جوانان برای وارد کردن قصه به سینمای مستند به‌وجود آمده که به خودی خود بد نیست اما نتایج قابل توجه و تفکری دارد؛ اگر قصه از دل موضوع درآید و به ساختار فیلم بازگردد، بسیار خوب است اما اگر فیلمساز بخواهد فکر و اندیشه‌ای را از بیرون وارد مستند کند، ناراستی و غیرحقیقی بودن آن بیشتر می‌شود. این موضوع به سینمای مستند آسیب می‌رساند.

مشیری تاکید کرد: مهم‌تر از قصه‌گویی در سینمای مستند، نوع روایت است؛ مستندساز باید بداند که چه می‌خواهد بگوید؛ این مهم حاصل نمی‌شود مگر با تحقیق و پژوهش. به این خاطر است که همیشه تاکید دارم فیلمسازان نباید به خاطر جشنواره فیلم بسازند. تنور جشنواره باید گرم بماند اما نه با توسل به دروغ و ناراستی که درنهایت به از بین رفتن سینمای مستند انجامد، اگر قرار است مستندسازی با توسل به داستان فیلم بسازد، بهتر است که به سینمای داستانی وارد شود.

تهیه‌کننده «نادره کار» در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته مستندسازان به دنبال سوژه‌هایی می‌گشتند که مشکلات جسمی و روحی داشتند و آن‌ها را محور مستند خود قرار می‌دادند تا با استفاده از آن‌ها به نوعی فیلمی جذاب بسازند. این مسائل باعث به‌وجود آمدن دروغ و صحنه‌سازی می‌شود و نتیجه آن فیلمی مردود خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر فیلم‌های مستندی وجود دارند که از نظر شکل و فرم با طراحی بسیاری همراه هستند، مستندساز در ساخت اینگونه آثار به مسائل فنی بیشتر اهمیت می‌دهند که به‌عنوان رشدی میان فیلمسازان جوان به‌حساب می‌آید.

کارگردان «شناسای سخن» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جشنواره «سینماحقیقت» و حال و هوای برگزاری آن گفت: جشنواره «سینماحقیقت» مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره سینمای مستند کشور است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، حال و هوای این رویداد در روز ابتدایی با سکوت همراه بود که نسبت به سال‌های پیشین قابل مقایسه نبود، رفته رفته و طی روزهای بعد استقبال از جشنواره «سینماحقیقت» بیشتر شد و شاهد شلوغی جمعیت هستیم که جای خوشحالی دارد به‌خصوص در شرایط کنونی و وجود ویروس کرونا در کشور که بر فکر و روح افراد تاثیر گذاشته است.

وی در پایان بیان کرد: جوانان با عشق و علاقه به دیدن فیلم‌های حاضر در جشنواره می‌آیند و آن‌ها را به عنوان الگوی خود برای ساخت آثارشان قرار می‌دهند، پس هیات انتخاب باید با انتخاب فیلم‌های نسبتا قابل قبول انگیزه‌ای ایجاد کند تا جوانان با دیدن گونه‌های مختلف با ساختارهای متفاوت حوزه مستند آشنا شوند. اما در حوزه داوری فیلم‌ها که بحث سلیقه مطرح می‌شود، بهتر است داوران فیلم‌ها را با دقت بیشتر انتخاب کنند.