گروه سینمایی هنرآنلاین: پانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت کمی بیش از یک ماه دیگر آغاز می‌شود. این جشنواره که به زعم مستندسازان بسیاری مهم‌ترین رویداد سینمای مستند است، به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته آنلاین برگزار شد اما به هر ترتیب توانست رضایت علاقمندان این حوزه را جذب کند. امسال نیز قرار است بابهره‌گیری از تجربه‌های گذشته، جشنواره سینماحقیقت آنلاین باشد، هر چند به گفته محمد حمیدی‌مقدم برنامه‌های حضوری نیز در نظر گرفته شده که قرار است به زودی اعلام شود.

محسن اسلام‌زاده مستندساز در گفتگو با هنرآنلاین پیرامون اهمیت برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: این جشنواره ویترین سینمای مستند ایران بوده که آثاری با موضوعات متنوع که طی یک سال تولید شده‌اند، با شرکت در آن خود را در معرض قضاوت مخاطبان حرفه‌ای مستند قرار می‌دهند.

وی افزود: در واقع در زمان برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»، اصحاب فرهنگ و هنر، مستندسازها و فیلمسازها هم در این رویداد حضور پیدا می‌کنند و شرایط خوبی برای دیده شدن آثار و توجه هرچه بیشتر به سینمای مستند ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید گفت که این جشنواره برای فیلمسازها از اهمیت خاصی برخوردار است.

کارگردان مستند «تنها میان طالبان» با تاکید بر این مطلب که کرونا ضربه جدی به جشنواره سینما حقیقت وارد کرده است، گفت: البته لازم است بگویم که سال گذشته با وجود کرونا جشنواره تعطیل نشد و به صورت برخط برگزار شد. همین موضوع اتفاق خوب و شایسته‌ای بود. اما باتوجه به شرایط کنونی برای امسال شخصا منتقد این هستم که جشنواره تنها به صورت آنلاین برگزار شود.

اسلام‌زاده در ادامه بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که کم‌کم سالن‌های سینما کار خود را آغاز کرده و مشاغل و مکان‌های دیگری همچون مدارس نیز در حال شروع کار خود هستند. در واقع شاهد کاهش پرتکل‌ها در همه مکان‌ها هستیم. بنابراین در این شرایط چه دلیلی دارد که جشنواره صرفا به صورت آنلاین برگزار شود؟ جشنواره امسال حداقل باید با تعداد محدود و رعایت پرتکل‌ها حتما بخش حضوری هم داشته باشد. چراکه به هر ترتیب شاید در بخش آنلاین، برخی از فیلم‌های مدعی به خاطر مشکلات کپی‌رایت که در این سال‌ها پیش آمده، راضی به اکران آنلاین فیلم خود نباشند و در این رویداد حضور پیدا نکنند.

وی افزود: علاقمندم به مسئولان جشنواره بگویم شرایطی را فراهم کنند که حتما بخشی از جشنواره به صورت حضوری باشد. چون واقعا به فیلم‌هایی که برای پرده آماده شده است ضربه وارد می‌شود.

کارگردان مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» همچنین درباره چالش‌های شرایط اقتصادی که ممکن است سبب آنلاین برگزار شدن پانزدهمین دوره از جشنواره سینما حقیقت شود، توضیح داد: به هر ترتیب جشنواره «سینما حقیقت» جدی‌ترین رویداد سینما مستند ماست. در نتیجه اگر این جشنواره هم قربانی شرایط اقتصادی شود، درست نیست. در واقع می‌توان جشنواره‌های دیگری که جدی نیست را تعطیل و این رویداد را برگزار کنند. حتی اگر بخش مستند جشنواره فجر هم برداشته شود، باز هم سینمای مستند آن قدری آسیب نمی‌بیند که تعطیل شدن جشنواره سینما حقیقت به آن آسیب وارد می‌کند.

اسلام‌زاده در ادامه عنوان کرد: مطمئن باشید که سال گذشته خیلی از فیلم‌های مدعی اجازه پخش آنلاین نداده‌اند. باید قبول کنیم که برگزاری آنلاین جشنواره در شرایط کنونی اشتباه است. البته من سال گذشته با پخش آنلاین فیلمم موافقت کردم ولی فیلمسازان مدعی ما این اجازه را ندادند.

وی همچنین در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: در این دوره از جشنواره سینما حقیقت نیز با مستندی شرکت کردم که طی چند روز آینده خبر آن باید از طریق جشنواره مشخص شود. این مستند موضوعی اجتماعی متفاوتی دارد که هنوز روی اسم آن توافق نکردیم.