گروه سینمایی هنرآنلاین: مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره تفاوت‌های این دوره جشنواره سینماحقیقت با دوره‌های گذشته به خبرنگار هنرآنلاین گفت: باتوجه به اینکه موج ششم کرونا به احتمال قوی در آبان و آذر رخ می‌دهد، ما مسیرمان را بر مبنای همان مسیر آنلاین گذاشتیم و برنامه‌ریزی که تاکنون انجام دادیم، برگزاری جشنواره آنلاین است. در واقع امسال گسترش همان فضای گذشته را در دستور کار داریم. البته در حال بررسی‌هایی هم هستیم که برخی برنامه‌ها را حضوری داشته باشیم.

حمیدی‌مقدم همچنین درباره کیفیت آثاری که در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند، توضیح داد: ویژگی سینمای مستند این است که هر اثری نسبت به سال گذشته طعم جدیدی دارد و شما با واقعیت جدیدی روبه‌رو می‌شوید. البته با نگاه اولی که به آثار داشتم درباره ساخت و قدرت فیلم به لحاظ زیبایی‌شناسی صحبت می‌کنم اما به هر ترتیب شما هر سال در سینمای مستند با پدیده‌های بکر و جدید آشنا می‌شوید. همین موضوع به میزان کافی برای جذاب شدن یک جشنواره اندازه است و می‌تواند شما را جذب کند.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: خبر خوب اینکه امسال فیلم‌های خیلی خوبی داریم که فعلا در حال بررسی نهایی هستند. در واقع آثار رسیده، از تنوع مضامین و گونه‌های مختلف در جشنواره پیش رو خبر می‌دهد.

مدیر عامل مرکز گسترش همچنین درباره تاکید روی مبحث امیدآفرینی در مستندها و ملاک‌هایی که جشنواره سینماحقیقت برای انتخاب آثار در این دوره داشته توضیح داد: فیلم خوب بزرگ‌ترین معیار ما بوده و ایجاد امید و انگیزه یک بحث درونی و زیرمتنی است. در واقع با مستندهایی روبه‌رو هستید که مسائل عمده و اساسی را طرح یا مساله‌ای را بازیابی می‌کنند و یک شکافی در موضوعی حساس ایجاد می‌کند و شما از آن یک دستاورد بزرگ به دست می‌آورید. همه این موارد کنار هم قرار می‌گیرد.

وی افزود: نگاه به مباحث راهبردی، موضوع‌های سیاسی و اجتماعی روز و مسائلی که جامعه به آن مبتلاست و مسائلی که باید از آن عبور کند؛ در واقع همه این موارد نقش امید را در زیرمتن خود قرار می‌دهد. چون اگر یک جامعه از این مسائل و موانع عبور نکند، امید و ایجاد انگیزه‌ای که هدف نهایی ما بوده و باید در این آثار وجود داشته باشد، ایجاد نمی‌شود. به تبع یک رنگ‌آمیزی از همین مضامین در همه فیلم‌ها مد نظر ما نیز هست.

حمیدی‌مقدم همچنین درباره بخش بین‌الملل جشنواره و حضور کشورهای مختلف در این دوره گفت: آثار درخشانی برای حضور در این بخش مراجعه کردند؛ بنابراین در این دوره آثار بین‌المللی درجه یکی داریم. ما در طول سال مثل بسیاری از جشنواره‌های دیگر، در حال رصد مستندهای جشنواره‌های درجه یک جهان بودیم و از بهترین مستندها دعوت کردیم که در این رویداد حضور پیدا کنند.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان گفت: اگر پیک ششم کرونا رخ ندهد، به میزانی که امکانش باشد برنامه‌های حضوری در نظر می‌گیریم ولی مسیر جشنواره برای آنلاین طراحی شده است. در واقع با توجه به اینکه نمی‌توانستیم همه برنامه‌های مورد نظر را در شکل فیزیکی اجرا کنیم، برنامه‌ها را آنلاین و مانند دوره قبل طراحی کردیم. به احتمال قوی برنامه‌های جشنواره در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود، اما احتمال خفیفی برای برگزاری در پردیس سینمایی چهارسو نیز وجود دارد. به زودی شرایط برگزاری این دوره نهایی می‌شود و اعلام می‌کنیم.