سرویس سینمایی هنرآنلاین: نخستین نشست خبری محمد حمیدی مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پس از گذشت 100 روز از حضورش در این مرکز روز سه‌شنبه 23 مهر با حضور اهالی رسانه در محل این مرکز برگزار شد.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست از اهمیت این مرکز در سینمای ایران سخن گفت و ادامه داد: با توجه به وضعیت مالی امروز سینما ممکن است مرکز نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه نداشته باشد اما به لحاظ استراتژیک نقش ویژه‌ای در سینمای ایران دارد. با توجه به تحولات سریع جامعه و فناوری‌های رسانه قابلیت مستندسازی گسترش یافته است و به اشتراک گذاشتن آن در فضای امروز آسان‌تر شده است. مرکز با این شناخت قصد دارد از این فرصت استفاده کرده و با این جهان بیرونی ارتباط برقرار کند.

وی در تبیین پنج جایگاه اصلی مرکز گسترش در سینمای ایران عنوان کرد: مرکز گسترش در وضعیت فعلی سینما از پایگاه‌های اصلی تولید فیلم مستند است. به لحاظ قرارگیری در جشنواره جهانی و تولید آثار قابل تأمل، تنوع گونه‌ها و ژانرهای متفاوت مستند و همچنین زیرمجموعه‌های خارج از مستندها و رئالیسم‌های اجتماعی مرکز قابلیت بسیاری دارد.

حمیدی مقدم همچنین توضیح داد: این صنعت با توجه به زیرساخت‌ها و قابلیت‌هایش جایگاه اساسی در مرکز دارد و به‌خوبی حمایت ویژه خود را از انیمیشن کوتاه تجربی خلاقانه نشان داده است. با بررسی جشنواره‌های جهانی متوجه می‌شویم مرکز هر ماه خبرهای خوبی در زمینه دریافت جوایز بین‌المللی دارد. هدف ما ورود به بازار جهانی با توجه به استعدادهای موجود در حوزه انیمیشن کوتاه است که پلی برای ورود به انیمیشن بلند و تعامل با خارجی‌هاست و امیدواریم این نگاه هنری ما را به سینمای جهان متصل کند.

مدیرعامل مرکز گسترش با بیان این که فیلم‌های تجربی هم مانند انیمیشن با فرازوفرود و رفت‌وبرگشت‌های مدیریتی دچار نقصان بوده‌اند، گفت: امسال با حمایت دکتر انتظامی و مدیر سابق مرکز آقای طباطبایی‌نژاد، تولید فیلم‌های تجربی به مرکز برگردانده شد و فیلمسازان کوتاه که در مرحله عبور از فیلمسازی کوتاه به بلند هستند و تمایلی به ساخت فیلم‌های سینمای بدنه ندارند با سرمایه‌گذاری مرکز، فضایی برای ساخت فیلم تجربی یافتند. سینمای تجربی با توجه به نگاه نویی که دارد می‌تواند راهگشا بوده و هوای جدیدی در سینمای داستانی با توجه به نگاه و فرم‌هایش ایجاد کند.

ایجاد خانه‌های مستند

وی در ادامه افزود: نگاهی از گذشته در مرکز گسترش وجود داشته تحت این عنوان که تهران مرکز نیست و این نگاه باعث ایجاد خانه‌های مستند در شهرستان‌ها شد و اشتیاق فیلمسازان شهرستانی با وجود این خانه‌ها تا حدی پوشش داده شد. با حمایت اداره کل ارشاد استان‌ها مرکز و آن‌ها دو بازوی حمایت از خانه‌های مستند شدند و امیدواریم شاهد اتفاق‌های خوبی در این زمینه باشیم. امسال در آمار درخواست حضور فیلم‌های مستند در جشنواره سینما حقیقت این اشتیاق فیلمسازان شهرستانی مشهود بود.

حمیدی مقدم با تأکید بر برگزاری جشنواره سینما حقیقت به‌عنوان مهم‌ترین جشنواره مستقل از جهت پرداخت به سینمای مستند در خاورمیانه افزود: با توجه به سیاست شفافیت و اجرای این سیاست در وزارت ارشاد با اهمیت ویژه‌ای که آقای انتظامی به این موضوع دارد، شیوه‌نامه مرکز گسترش که کار جدیدی است، طراحی شد. این شیوه‌نامه در سازمان‌های دیگر نیز طراحی خواهد شد. ما انتشار این شیوه‌نامه را با جلسه امروز همراه کردیم و همه چیز در حوزه حمایتی با نگاه عادلانه در تقسیم منابع برای همه فیلمسازان قابل رصد هست و همه از طریق وب‌سایت مرکز و سازمان سینمایی می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

مدیرعامل مرکز گسترش تأکید کرد: شیوه‌نامه حمایتی مرکز به‌صورت آنلاین منتشر می‌شود و هر فرد که طرح و فیلمنامه‌ای دارد، می‌تواند با ارائه طرح خود مراحل بررسی آن را از طریق سایت دنبال کند. به این طریق از ارائه طرح‌های مشترک و تکراری جلوگیری می‌شود. ما از هر پیشنهاد تازه‌ای در این شیوه‌نامه استقبال می‌کنیم تا بتوانیم نگاه‌های جدیدی را اعمال کنیم.

مرکز گسترش مالک صددرصدی فیلم "لاله" است

حمیدی مقدم در ادامه و در پاسخ به این سؤال که وضعیت فیلم "لاله" به چه شکل خواهد بود، توضیح داد: بحث فیلم "لاله" یک بحث قدیمی است. وضعیت این فیلم از سال ۹۷ با تصویب هیئت‌امنای مرکز با تعیین مدیریت پروژه بر این شد که آیا راه برون‌رفتی می‌شود برای آن در نظر گرفت یا خیر و قرار شد تولید از سر گرفته شود. ما این سرمایه ازدست‌رفته راکد را مانند هر شرکت فیلمسازی دیگری باید احیا می‌کردیم که تولید لاله با این استراتژی آغاز شد و در سال ۹۸ با توجه به کارشناسی بسیار با تهیه‌کنندگی تورج منصوری تیم جدیدی روی کار آمد و فیلمبرداری بخش‌های باقی‌مانده کار از سر گرفته شد و چند روز گذشته آنچه باقی مانده بود ضبط و در حال حاضر در مرحله تدوین قرار گرفته است و امیدواریم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

افتتاح پاتوق فرهنگی مستند در پردیس چارسو

وی همچنین درباره وضعیت اکران فیلم‌های مستند و تجربی در گروه هنر و تجربه اظهار کرد: هنر و تجربه کارهای خودش را انجام می‌دهد و ما با توجه به سختی و نوع برخورد مخاطب با سینمای مستند در حال تمرین هستیم. امسال پس از اتمام جشنواره سینما حقیقت یک پاتوق فرهنگی و روز در پردیس چارسو شکل خواهیم داد تا این فضا را گسترش دهیم. اکران صرفاً کافی نیست و وضعیت حضور مخاطب اهمیت دارد. در تمام دنیا مستندهای سینمایی و میان‌مدت دو وجه متفاوت هستند که با هماهنگی‌های انجام‌شده با تلویزیون شاید به یک برنامه برسیم تا نمایش فیلم‌ها را از آنجا آغاز کنیم. ضمن اینکه انتشار مستند در VOD‌ها نیز اهمیت دارد و ما تلاش می‌کنیم از فیلمسازان مستقل در تمام حوزه‌ها حمایت کنیم و به این بخش نیز ورود کنیم تا مستند از چرخه بسته فستیوالی خروج کرده و بهبود سرمایه و وضعیت داشته باشیم.

مدیرعامل مرکز گسترش با اشاره به این که در حوزه انیمیشن عقب گردی نداشته‌ایم عنوان کرد: فیلمسازی در حال حاضر کاملاً متفاوت و ابزار ساخت فیلم بسیار گسترده شده است. مرکز از حوزه فیلم کوتاه انیمیشن که آرتیستیک‌ترین بخش است با نگاه به آینده حمایت می‌کند. چرا که نگاه به سمت صنعتی شدن است و فعالیت مرکز منافاتی با ارگان‌های دیگر ندارد.

حمیدی مقدم در ادامه گفت: سینما حقیقت امسال با تحولاتی در فرم و اجرا همراه خواهد بود و راهی جز تغییر برخی از آیتم‌ها ندارد که در عرف بین‌الملل وجود دارد. کاخ جشنواره کماکان پردیس چارسو خواهد بود و تنها در اجرا تغییراتی خواهیم داشت. استراتژی ما در جشنواره سینما حقیقت به این شکل است که ملاک‌ها و معیارهایمان کاملاً مشخص شود و نگاه بازی در این زمینه وجود دارد. سینما حقیقت محلی است برای ایجاد بازخورد و آسیب‌شناسی چرا که جشنواره تخصصی است و در همان زمان تصمیم می‌گیریم که کدام فیلم در جریان جشنواره حضور داشته باشد یا نه.

وی با اشاره به دیپلماسی فعال فرهنگی و تقویت نمایش فیلم‌های مستند و تجربی در کشورهای خاورمیانه عنوان کرد: یکی از نکات قابل توجه ما دیپلماسی فعال در کشورهای همگراست؛ سینمای مستند ما هنوز به‌خوبی معرفی نشده است و یکی از کارها برگزاری هفته‌های فیلم مستند خواهد بود. اولین پایگاه ما در این زمینه کشورهای اطراف با زبان مشترک است که می‌توانیم زیست واقعی مردم ایران، تبادل نظر هنرمندان و تولید مشترک در حوزه انیمیشین و مستند را که از اهداف اصلی ماست در این زمینه در نظر بگیریم و روی آن سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کنیم چرا که در این گپ‌و‌گفت‌های فرهنگی قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد. نگاه فستیوالی برای ما مهم است اما جهان انتزاعی که با مخاطب خود ارتباطی ندارد در اولویت ما در رتبه‌های نخستین برای تولید آثار قرار ندارد.

رفت‌وبرگشت مالی زیادی از آثار نداریم

مدیرعامل مرکز درباره وضعیت مالی و پخش آثار مستند و تجربی نیز اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم ما به دلیل برند بودن پخش سایر تولیدات خارج از مرکز در این حوزه را نیز بر عهده داریم. ما وضعیتمان در فستیوال‌ها خوب است، اما وضعیت فروش خوبی نداریم و تنها چند پخش‌کننده حضور دارند که شاید خیلی در این حوزه نتوانند کاری انجام دهند. یکی از اهداف ما حمایت از پخش‌کننده خصوصی در حوزه سینمای انیمیشن کودک و همچنین پخش‌کننده سینمای مستند است. رفت‌وبرگشت مالی زیادی از تولیداتمان نداریم و این به‌طورکلی در سینمای ما وجود دارد، اما در حوزه انیمیشین و مستند مشغول کار روی بازگشت سرمایه هستیم. به‌طور مثال مستند "دلبند" بیش از صد جایزه در جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کرده است اما به دنبال ایجاد یک فضای فعال هستیم تا بتوانیم به لحاظ پخش و فروش نیز شرایط را به نفع خود کنیم، باید برای روی این موضوع فکر کنیم و از افراد باانگیزه بهره بگیریم تا با یک کار کارشناسی شده به نتیجه مطلوب برسیم.

وی در ادامه به راه‌اندازی اولین آرشیو تولیدات مرکز اشاره کرد و افزود: به‌زودی و پس از جشنواره سینما حقیقت آرشیو تولیدات مرکز به شکل ویدئو لایبرری آغاز به کار خواهد کرد که می‌تواند برای محققان و پژوهشگران بسیار مؤثر و مثمر ثمر واقع شود.