گروه سینمایی هنرآنلاین: حضور حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد سبب دلگرمی مردم ایران در مقطع‌های مختلفی از تاریخ این سرزمین بوده است اما با وجود علاقه شدید مردم به امام رضا(ع) سینمای ایران آنچنان‌که باید نتوانسته حق مطلب را درباره ایشان ادا کند.

البته در تلویزیون سریال «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده سال ۱۳۷۹ روی آنتن رفت. این سریال که بخشی از زندگی امام هشتم شیعیان را روایت می‌کند، در زمان پخش با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شد. به این ترتیب اینطور انتظار می‌رفت که پس از این سریال، آثار متعددی از زندگی امام رضا‌(ع) ساخته شود ولی چنین اتفاقی رخ نداد و همچنان در مناسبت‌های مختلف بازپخش سریال «ولایت عشق» و آثار تکراری دیگری پخش می‌شود.

رسول صدرعاملی و ساخت آثار مختلف

رسول صدرعاملی از جمله فیلمسازان مهم سینمای ایران است که چند فیلم با موضوع و محور زندگی امام رضا(ع) ساخته است.

هر شب تنهایی: در این فیلم که به کارگردانی رسول صدرعاملی تولید شده، به طور غیر مستقیم به امام رضا(ع) و ایمان مردم ایران به معجزه حضرت اشاره شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. او بیمار است و دکترها به او گفته‌اند تنها چهار ماه دیگر زنده است و دو ماه هم از این چهار ماه گذشته ولی راضی به عمل جراحی نمی‌شود. به پیشنهاد همسرش، برای زیارت به شهر مشهد می‌رود اما... لیلا حاتمی و حامد بهداد بازیگران اصلی «هر شب تنهایی» هستند.

شب: فیلم دیگری به کارگردانی رسول صدرعاملی که سال ۱۳۸۶ ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: یک گروهبان برای تحویل دادن مجرمی سابقه‌دار به زندان یکی از شهرستان‌ها، مجبور می‌شود که به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند و... امین حیایی، عزت‌الله انتظامی و خسرو شکیبایی در «شب» بازی کرده‌اند.

در انتظار معجزه: صدرعاملی دو سال بعد از «شب» سراغ ساختن فیلم «در انتظار معجزه» رفت. فیلم درباره امیر و مهرانه زن و شوهری است که چشم دیدن یکدیگر را ندارند. ازدواج سه سال پیش آنها اشتباه بوده و زندگی جهنمی که دارند، امانشان را بریده اما ناگزیرند یک شبانه‌روز دیگر هم یکدیگر را تحمل کنند. حمید فرخ نژاد، پریوش نظریه، مهتاب گیتی‌فروز و بیتا فرهی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید

این فیلم به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهرداد فرید محصول سال ۹۵ است. «دعوتنامه»روایتگر زندگی شخص درمانده‌ای است که در مشهد زندگی می‌کند. کار او دزدی از زائران حرم علی‌بن موسی‌الرضا است و با این کار زندگی خود را سپری می‌کند. حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، شهاب شادابی، بهزاد جعفری از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی حمید نعمت الله

تله فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی حمید نعمت‌الله محصول سال ۱۳۸۷ است. این اثر در پنجمین جشنواره فیلم رضوی عنوان بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی را از آن خود کرد و در پخش تلویزیونی نیز مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفت. نکته جالب درباره این اثر این است که در دو قسمت ساخته شده است. قسمت دوم این فیلم در بازه زمانی سال ۹۱ تا ۹۲ ساخته شد و در آن برخی بازیگران تغییر کردند. به عنوان مثال آزیتا لاچینی جایگزین مهین شهابی شد.

Bia

در خلاصه داستان این اثر آمده است: سه زن سالمند به قصد زیارت و سیاحت عازم شهر مشهد می‌شوند و در آن‌جا اتفاقاتی برای آنها روی می‌دهد که... ثریا قاسمی، مهین شهابی، پوراندخت مهیمن، آزیتا لاچینی و فریده سپاه‌منصور از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«روز هشتم» به کارگردانی مهدی کرم‌پور

این فیلم به کارگردانی مهدی کرم‌پور ساخته شده و در آن بازیگرانی چون مرحوم انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی و مرحوم عسل بدیعی به ایفای نقش پرداختند. در این اثر برای سه شخصیت فیلم مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید که در سایه توسل به امام رضا (ع) و توجه حضرتش رفع می‌شود.

«زیارت» به کارگردانی صادق کرمیار

این فیلم به کارگردانی صادق کرمیار محصول سال ۱۳۸۸ بوده و با مشارکت ناجی هنر ساخته شده است. داستان اثر نگاهی به سرنوشت انسان‌هایی دارد که به زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) می‌روند و در این سفر به تحول روحی و معنوی می‌رسند. در واقع قصه فیلم با مردی آغاز می‌شود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد می‌شود. او در این سفر زائران دیگری را می‌بیند که هر کدام به امید کرامتی از حضرت رضا(ع) عازم زیارت هستند. حسن جوهرچی، ستاره اسکندری، اردلان شجاع کاوه، کاوه سماک باشی، ملیکا ناظری و فریده سپاه منصور از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

مستند «رضای رضوان» به کارگردانی مجید مجیدی

خوشبختانه آثار مستند بسیاری درباره امام رضا(ع) ساخته شده است. اما «رضای رضوان» به کارگردانی مجید مجیدی یکی از مستندهای شاخص در این حوزه بوده است. این اثر از معدود آثار با کیفیتی است که تاکنون درباره حرم حضرت علی بن‌موسی الرضا (ع) ساخته شده است.

در خلاصه داستان این مستند آمده است: «رضای رضوان» روایت مردانی است که بی مُزد و منت در حرم امام رضا(ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. این روایت در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می‌پردازد.

یکی از بخش‌های این مستند معرفی شغل افرادی است که به عنوان خادم در حرم امام رضا(ع) مشغول خدمت‌گذاری هستند. در واقع حضور اشخاص مختلف از استاد دانشگاه تا افراد دیگر برای مجیدی اتفاقی مهم و جالب بوده که روی آن تاکید داشته است.