گروه سینمایی هنرآنلاین: روی آنتن رفتن یکی دو قسمت از «آقا مرتضی» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در آستانه سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم کافی بود تا بار دیگر خانواده شهید آوینی به میدان بیایند و به آنچه «بدون اجازه» ایشان از تلویزیون پخش شده اعتراض کنند. این بار البته یک مستندساز دیگر هم به آنها پیوست تا از این شکایت کند که چرا بخش‌هایی از «انحصار ورثه» بدون اجازه سازندگان سر از «آقا مرتضی» درآورده است.

برای پی بردن به تکراری بودن این ماجرای اعتراض کافی است یکی دو کلیدواژه را در گوگل جست‌وجو کنید و تا پایان داستان را ناگفته بخوانید. در این سال‌ها هر زمان نام کتاب و فیلم و مستند درباره شهید آوینی به میان آمده، خانواده آوینی هم وارد میدان شده و از حق خود دفاع کرده‌اند. این بار نوبت مستند هفت قسمتی «آقا مرتضی» به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر رسیده که به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی از شبکه سه پخش می‌شود.

محمدعلی شعبانی، سازنده مستند «انحصار ورثه» چهره تازه اعتراض‌های امسال است که با گلایه از استفاده بی‌اجازه از بخش‌هایی از مستند خود خواستار توقف نمایش آن از تلویزیون شده است. مریم امینی، همسر شهید آوینی هم نامه‌ای با همین موضوع یعنی توقف پخش «آقا مرتضی» به حمید شاه‌آبادی، معاون سیما نوشته و درباره آن چنین گفته است: نمی‌شود که یک نفر جزئیاتی از زندگی خصوصی شخصیتی بزرگ را بدون اطلاع خانواده او فیلم کند. روایت دوره جوانی ایشان بر اساس کدام استناد است وقتی کسی از افراد خانواده آن‌ها را تایید نکرده است؟

حسین معززی‌نیا، منتقد و داماد خانواده آوینی هم که پیش‌تر نشان داده از این ماجراها ساده نمی‌گذرد، واکنشی تند به پخش مستند اوج نشان داد و نوشت: به این فکر می‌کنم روایت «بدون سانسور» دیگر چه صیغه‌ای است؟ کدام سانسور؟ در همه‌ سال‌هایی که از شهادت آوینی گذشته فقط با یک قلم سانسور پایدار و جان‌سخت درباره‌اش سر و کار داشته‌ایم که عبارت است از پنهان کردن این واقعیت که همان کسانی که در یک سال آخر حیاتش او را طرد و به خروج از دایره‌ «حزب‌اللهی‌ها» متهم کردند، ۲۸ سال است زیر نامش سینه می‌زنند.

از سوی دیگر، کارگردان مستند «آقا مرتضی» در یک گفتگو به اعتراض خانواده شهید پاسخ داد. سیدابراهیمی گفت: هدف ما این بود مستندی جامع از شهید آوینی بسازیم و با توجه اینکه بیش از ۲۰ سال از شهادت ایشان گذشته، تصمیم گرفتیم از برخی آثار درباره شهید کمک بگیریم. ما پیش‌تر روی کتابی با موضوع شهید آوینی کار می‌کردیم که بعدها به پژوهش‌های مستند «آقا مرتضی» تبدیل شد. برای این پژوهش‌ها سراغ خانم امینی (همسر شهید آوینی) رفتیم که برخوردی تند با ما داشتند. مشکل این است که خانواده شهید آوینی تصور می‌کنند غیر از خانواده کسی حق ندارد به این شهید بپردازد، در حالی که شهید آوینی بُعد ملی دارد.

اگر این اعتراض هم سرنوشتی شبیه دیگر اعتراض‌ها داشته باشد، ناگفته پیداست قسمت‌های باقیمانده مستند «آقا مرتضی» روی آنتن تلویزیون می‌رود و فقط یک مورد دیگر به سیاهه انبوه گلایه‌های خانواده یکی از گرانقدرترین شهیدان پس از دوران دفاع مقدس افزوده می‌شود؛ چهره‌ای که ۲۰ بیستم فروردین ۷۲ در جریان تولید مجموعه مستند «روایت فتح» با مین‌های بازمانده از دوران جنگ در منطقه فکه برخورد کرد و به شهادت رسید.