سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیدمحمدرضا هاشمیان یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش مستندهای بلند دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: این روزها مشغول پژوهش روی یک مستند تاریخی به نام "آیرم " هستم که به زندگی محمد حسین خان آیرم می‌پردازد.

وی در ادامه درباره وضعیت سینمای مستند بیان کرد: به نظرم سینمای مستند به نسبت سینمای داستانی وضعیت بسیار بهتری دارد. من امسال عضو هیئت انتخاب فیلم‌های مستند بلند بودم و فکر می‌کنم رفتار حرفه‌ای این سینما چه در محتوا و چه در اجرا وجود دارد. با توجه به اکران فیلم‌های مستند در سینمای هنر و تجربه این وضعیت قطعاً بهتر نیز خواهد شد و حتی مستندسازانی که از این عرصه وارد سینمای بدنه می‌شوند نیز موفق‌تر عمل می‌کنند.

هاشمیان همچنین اظهار کرد: پیش از این زمانی که مستند ساخته می‌شد تنها چند اکران جشنواره‌ای وجود داشت، اما در چند سال گذشته با توجه به حضور گروه هنر و تجربه مستندها اکران می‌شوند و آثار بسیاری وارد این فضا شدند و حتی فضای مجازی و VOD ها و رسانه‌های دیجیتال نیز باعث جذب مخاطب بیشتر می‌شوند.

کارگردان "رئیس الوزرا" در ادامه درباره بحث پژوهش و مشکلات پیش روی آن گفت: در حوزه پژوهش کارهایی که ما انجام می‌دهیم عمدتاً مرتبط با مراکز اسناد و کتابخانه‌ها است و چالش اصلی همکاری آنها با مستندسازان است. وقتی یک فیلمساز مستقل عمل می‌کند این همکاری کمی سخت می‌شود. البته این وضعیت رفته رفته بهتر شده است و به مرز ایده آل رسیده است.

وی همچنین درباره تاثیرجشنواره سینما حقیقت بر نمایش و دیده شدن آثار توضیح داد: در جشنواره‌های دیگر تجمعی از فیلمسازان را می‌بینید که در طی سال آثارشان ساخته شده است، اما در این جشنواره شما به شکل کاملاً تخصصی با نگاه‌ها و تکنیک‌ها رو به رو هستید و این بستر صرفاً برای فیلم مستند است که بسیار به دیده شدن آثار کمک می‌کند.

هاشمیان در خاتمه درباره داوری آثار نیز گفت: فیلم‌های امسال آثار خوبی بودند و به لحاظ حرفه‌ای و محتوا سطح کیفی آثار بالا بود. ملاک انتخاب آثار نیز خوب بودن فیلم بود. فیلمی که در بخش پژوهش، تولید محتوا، پردازش، نوع روایت، نحوه کارگردانی و بخش فنی وضعیت خوبی داشتند و توان نگه داشتن مخاطب را در طول 70-80 دقیقه داشتند، قطعاً در انتخاب‌های ما بودند.