به گزارش هنرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر شنبه 25 آذرماه در بازدید از محل برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت، در جمع مستندسازان گفت: در سال آینده مساله راه‌اندازی خانه‌های مستند را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم تا عرصه ظهور فیلمسازان خلاق شهرستانی را بهبود ببخشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش بودجه فرهنگی در سال جدید چه اتفاقی برای حوزه مستند رقم خواهد خورد، گفت: امیدوارم که اتفاقات خوبی در تمام حوزه‌های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ دهد. البته بودجه افزایش یافته آنقدر چشمگیر یا تحول‌آمیز نیست، اما امیدواریم که بتوانیم با همین رقم محدود افزایش‌یافته، سینمای مستند را جدی‌تر بگیریم و به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم.

صالحی در خصوص وضعیت همکاری‌های وزارت ارشاد با صدا‌و‌سیما در حوزه مستند نیز توضیح داد: ما گفت‌و‌گوهایی با تلویزیون و مسئولانش درباره سینمای مستند داشتیم که باعث شد زمینه‌هایی که پیش از این هم وجود داشت، قوی‌تر شوند، اما از طرف دیگر با توجه به ظرفیتی که سینمای مستند پیدا کرده و افزایش کیفیت و تنوعی که در موضوعات فیلم‌های مستند داریم، بازار تقاضای سینمای مستند هم بالاتر رفته و قدرت گفت‌و‌گو و توان ارتباطی ما را با نهادهای مرتبط مثل تلویزیون افزایش داده است. آنها هم توان این را پیدا کرده‌اند که بیشتر از مستند استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص وضعیت سینمای مستند در استان‌ها گفت: خلاقیت مستندسازان ما در استان‌ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و این موضوع ایجاب می‌کند که توجه بیشتری به استان‌ها شود. این توجه بیشتر بستری را فراهم می‌کند که این استعداد‌های خلاق فرصت بروز و ظهور پیدا کنند. این موضوع همچنین باعث می‌شود پاره‌ای از سوژه‌های ناب و بکر که در بین اقوام مختلف ایرانی وجود دارد و شاید در تهران کمتر به آنها توجه شود، در فیلم‌های مستند مورد توجه قرار بگیرند.

او در پایان خاطرنشان کرد: خانه مستند ایده‌ای است که در سازمان سینمایی مورد توجه است و روند تاسیس آن در برخی از استان‌ها شروع شده و در سال 97 با جدیت دنبال می‌شود.

خانه‌های مستند استانی زمینهی تولید مستند در استان‌ها را افزایش خواهد داد.