گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین: سال 1402 سالی که همراه باتجربه های جدید برای سکوهای نمایشی است طبیعتا استفاده از تجربه های قبلی این سکوها در سلیقه مخاطب و کیفیت آثار پخش شده و نوع استقبال از این آثار می تواند سال بهتری را برای پلتفرهای مختلف رقم بزند. تولیدات این سکوها دو حوزه مجموعه های نمایشی و برنامه های ترکیبی را در برمی‌گیرد. در زمینه سریال هر کدام از سکوهای نمایشی سریال های جدیدی را برای پخش  تولید و منتشر می کنند  از سوی دیگر بعضی از مجموعه های نمایشی همزمان در دو سکوی نمایشی به شکل مشترک پخش می شود.

همچنین برخی از سریال هایی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود در روزها و ماه های ابتدایی سال 1402 به اوج خود رسید. به عنوان مثال سریال پوست شیر که مخاطبان قابل توجهی را به سمت خود جذب کرده بود و پخش آن از پاییز 1401 شروع شده بود در ماه فروردین به اوج خود رسید و در نهایت بعد از سه فصل به پایان رسید.

طبیعتا سکوهای نمایشی نباید خالی از مجموعه های تولیدی جدید باشد و دائما باید چرخه اقتصادی تولیدات کامل شود که در ادامه نیم نگاهی به سریال های پخش شده پلتفرم های «فیلیمو»، «نماوا»، «فیلم نت» و «تماشاخونه» در سال 1402 شده است.

سکوی فیلیمو در سال 1402 نخستین  قسمت های سریال طنز «نیوکمپ» را از اردیبهشت ماه پخش کرد همچنین سریال ملودرام «رهایم کن» که از روزهای انتهایی سال 1401  آغاز شده بود در خرداد ماه به پایان راه رسید. سریال جنایی «بازنده» نیز در جدول پخش توسط این سکوی نمایشی برای تابستان 1402 به چشم می خورد.

نماوا نیز که در تدارک پخش سریال «عقرب عاشق» در تابستان امسال است، سریال پربازیگر «سرگیجه» را که از زمستان سال گذشته آغاز شده بود را با پخش قسمت آخر به پایان رساند. پلتفرم «فیلم نت» نیز سال 1402 را با قسمت های پایانی فصل سوم پوست شیر آغاز کرد و دو سریال «قهوه ترک» و «سیاه چاله» را به مرحله پخش رساند.

 گفتنی است سریال هایی مانند «مگر تموم عمر چند تا بهاره»، مجموعه ویژه کودک «دیو و ماه پیشونی» و «آکتور» نیز در سال 1402 از «نماوا» پخش شده اند که البته پخش سریال سروش صحت از خرداد ماه آغاز شده است اما دو مجموعه نمایشی دیگر از زمستان گذشته آغاز و در خرداد 1402 به نقطه پایان رسیدند.

در همین اثنا یک سکوی نمایشی دیگر در سال 1402 پخش تولیدات خود را آغاز کرد. سکوی تماشاخونه سکویی است که از قضا سریال هایی با برخی ستاره ها از جمله مهران مدیری را آماده نمایش دارد. اولین سریال پخش شده از این پلتفرم سریال «آمستردام» بوده است و در ادامه نیز سریال های «هفت» و «پدر گواردیولا» نیز به محیط پخش این سکو اضافه خواهند شد. البته سریال پدرگواردیولا به دلیل حواشی برخی ایجاد شده توسط برخی از بازیگران این مجموعه با تاخیر به جدول پخش خواهد رسید اما طبق برخی گفته ها در تابستان به طور حتم به دست مخاطبان خواهد رسید. سریال «هفت» نیز مجموعه  پر ستاره ای است که تیزر آن آماده شده است و به زودی از سکوی تماشاخونه در معرض پخش قرار خواهد گرفت.

در مجموع باید گفت، 13 سریال در سال 1402 از پلتفرم های «نماوا»، «فیلیمو»، «فیلم نت» و «تماشاخونه» پخش شده است و دو سریال هم در نوبت پخش قرار دارد.

 

صداوسیما و پخش 9 سریال جدید در سال 1402

 

آغاز سال جدید همواره نقطه پخش شروع مجموعه های نمایشی جدید در سیما است زیرا همواره مخاطب در انتظار تماشای تولیدات جدید رسانه ملی برای عید نوروز است و با توجه به همزمانی ایام آغاز سال جدید و ماه مبارک رمضان در سال 1402 باید تولیداتی متناسب از سوی مسئولان رسانه ملی و همسو با فضای مناسبت ها برای پخش در نظر گرفته می شد که بر همین اساس شبکه یک سیما طبق سنوات اخیر مجموعه «نون خ» ساخته سعید آقاخانی را برای نوروز و رمضان تدارک دیده بود. مجموعه ای که مخاطب را در مجموعه های قبلی با خود همراه کرده بود و مخاطبان منتظر دیدن چهارمین سری از نون خ بودند. همچنین به طور همزمان پخش مجموعه نمایشی «گلیدخت» که فضای تاریخی داشت و دارای پروداکشن روستایی بود  و از آبان 1401 پخش آن آغاز شده بود نیز در نوروز 1402 در روزهای پنجشنبه و جمعه ادامه داشت. پخش سریال «گلیدخت» در خرداد 1402 به پایان رسید. بعد از اتمام این دو سریال سریال های «سوران» و «بازپرس» در پایان بهار و ابتدای تابستان به جدول پخش رسیدند که هر دو مجموعه دارای دو فضای متفاوت هستند. یکی از این آثار فضای ابتدای انقلاب در شهرهای کرد نشین را روایت میکند و اثر دیگر نگاه متفاوتی به فساد اقتصادی روی آنتن میرود.

اما شبکه دوم سیما نیز سریال اپیزودی «بچه زرنگ» را با موضوع زندگینامه شهدای مدافع حرم در دهه سوم ماه مبارک رمضان روی آنتن برد. شبکه سه سیما سریال 57 قسمتی «آتش و باد» ساخته مجتبی راعی را به جدول پخش رساند که فضای این سریال تاریخی و در دوران قاجار می گذشت و پروداکشن این مجموعه نمایشی نیز خارج از فضای شهری و در محیط عشایری تصویر برداری شده بود همچنین بعد از پایان پخش مجموعه «آتش و باد»، مجموعه ملودرام اجتماعی «نیکان» و طنز «چشم بندی دو» به پخش رسیدند که در مجموع باید گفت سریال های جدید پخش شده صداوسیما در سال 1402 به 9 سریال می رسد. که این عدد در قیاس با 13 سریال پخش شده شبکه نمایش خانگی، نکته ای قابل تامل است که در بخش های بعدی پرونده «بررسی روند تولیدات نمایشی سال 1402» به این مسئله و دلایل آن پرداخته خواهد شد.