گروه سینما "هنرآنلاین " : بالاخره بعد از چند سال کشمکش و تشخیص درعدم اکران فیلم مصحلت، این فیلم اکران خود را از از دو هفته پیش آغاز کرده است.

فیلم مصلحت را «حسین دارابی» ساخته که از کارگردانان جوان جبهه فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است و فیلم با سرمایه گذاری سازمان اوج و حوزه هنری ساخته شده است، تهیه‌کنندگی این اثر را محمدرضا شفاه بر عهده داشته است و این فیلم را در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به نمایش گذاشت.

قصه فیلم از این قرار است که در اوایل سال ۶۰، نظام سیاسی جدید مستقر می‌شود. در این زمان اختلاف سیاسی میان یکی از شخصیت‌های بانفوذ نظام با فرزندش، آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد و موجب تقابل و موازانه سخت پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور می‌شود، حاج آقا مشکلات به عنوان دادستان کشور در حال محاکمه فرزند یکی از روحانیون نزدیک به رئیس جمهور( بنی صدر) به اسم حاج آقا خاکزاد استو او با وجود همه فشارهای سیاسی دست از محاکمه برنمی‌دارد و پرونده را به نتیجه می‌رساند. همین امر بر خوشنامی و عدالت او در میان همکاران و مردم اضافه می‌کند.

اما رخ دادن اتفاقی همه چیز را متحول می‌کند و حاج آقا مشکلات را در مسیر انتخاب بین فرزند و عدالت و قانون قرار می‌دهد. فرزند او در یک درگیری خیابانی جلوی دانشگاه تهران یک فرد را به قتل می‌رساندو حالا زمان آزمایش و امتحان حاج آقا مشکلات فرا می‌رسد ‌و ...

مهم‌ترین نقطه قوت فیلم مصلحت استفاده درست از عنصر «تعلیق» است. یعنی مخاطب تا آخر فیلم غافلگیر می‌شود و با اینکه در نیمه اول فیلم فکر می‌کند همه قصه را می‌داند اما در نیمه دوم غافلگیر می‌شود و این امر مخاطب را وادار می‌کند که فیلم را تا آخر ببیند.

فیلم مصلحت را از دو بعد می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی از بعد تکنیکی است که در این بعد فیلم مصلحت متوسط است. یعنی از منظر بازی‌ها، فضا سازی، پرداخت شخصیت ها و.. مصلحت چیز جدیدی عرضه نکرده و در ادامه همان فیلم‌های قبلی این تم در سینمای ایران است.

اما بعد دوم مسئله گفتمانی و موضوع فیلم است. در زمانه و روزگاری که برخی ها از تبعیض و یا احساس تبعیض آزرده هستند و احساس می‌کنند که قانون هم در برخی از مواقع به نقع افراد ذی نفوذ عمل می‌کند و یا تفسیر می‌شود، فیلم مصلحت یک اتفاق ویژه است. نکته دوم در مورد فیلم مصلحت دفاع از حیثیت مفهوم مصلحت در این فیلم است. مصلحت واژه ای در فقه اسلامی و شیعی است که یک کلان راهبرد و یک مسیر برای عبور از بن بست‌ها است. اما خیلی از مواقع متاسفانه این مفهوم و این مسیر بهانه‌ای برای خیلی از خلاف قانون‌ها و خلاف شرع‌ها می‌شود. هر امر خلاف قانون، عدالت و شرعی را عده‌ای سعی می‌کنند با مفهوم مصلحت توجیه کنند. این فیلم در سنگر دفاع از مصلحت ایستاده است و به مخاطب این پیام را می دهد که طعم شیریت عدالت از هر مصلحت خود ساخته بالاتر است و به عبارت دیگر بالاتر مصحلت اجرای قانون و عدالت است. این پیام در نیمه دوم فیلم شوری در دل مخاطب ایجاد می کند که به واقع اگر فرزند دادستان کشور به پای چوبه دار برود کسی جرا خلاف قانون و یا مصلحت سنجی‌های شخصی را خواهد داشت.

دیدن این فیلم مخاطب را با این سوال مواجه می‌کند که کجای این فیلم دارای ابهام است که باید بیش از 2 سال اکران نمی‌شود. مخاطب با نیمه اول مصلحت مایوس می‌شود و با نیمه دوم آن امیداور، این دقیقا تفاوت مصلحت سنجی‌های شخصی با نام انقلاب و اسلام با اجرای عدالت است. مصلحت پرچم دار امید و عدالت خواهی در ایران قرن جدید است.