رقیه محمد زاده مدیر ارزیابی برنامه‌های مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما در گفتگو با خبرگزاری هنر آنلاین در خصوص شیوه و روند کار  دفتر طرح و برنامه، گفت: مرکز طرح ، برنامه و ارزیابی سیما به‌طور مشخص بررسی و تحلیل برنامه‌ها و تولیدات معاونت سیما را در دستور کار دارد.

 ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا مرکز تخصصی نظارت و ارزیابی در سازمان وجود دارد یا نه افزود،  سازمان صداوسیما یک مرکز تخصصی به نام مرکز نظارت و ارزیابی دارد که از سال‌های پایانی دهه 70 فعالیت خود را آغاز کرده است و به شکل تخصصی به نظارت و ارزیابی بعد از پخش تولیدات رسانه در حوزه‌های صدا، سیما، سیاسی-خبر و فضای مجازی اشتغال دارد. شاید تفاوت شاخص مرکز طرح ، برنامه و ارزیابی سیما در مقایسه با آن مرکز(در بررسی تولیدات سیما) قرار داشتن در حوزه معاونت سیما و همراهی با گروه‌های تولید از ابتدای شکل‌گیری ایده و طرح تا ارزیابی در حین تولید و بعدازآن است.

وی در خصوص ماهیت ارزیابی در مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما گفت: مزیت ایجاد این مرکز این است که مرکز طرح و برنامه به  پخش تلویزیونی نزدیک است و کسانی که در این مرکز حضور دارند، به‌راحتی با مدیران شبکه و عوامل تولید مرتبط‌اند و همین امر این فضا را محیا می‌کند تا کارشناسان، بتواند بررسی دقیقی روی آثار تولیدشده داشته باشد و درعین‌حال، به‌عنوان، ‌یک گروه فکری به برنامه‌سازان مشاوره و کمک برساند، که درنتیجه این تعامل، برنامه‌ها کیفیت بهتری به لحاظ محتوایی خواهند داشت. ایشان اشاره کرد که این مرکز هم در حوزه پذیرش طرح‌های ارسالی شبکه‌ها و تخصیص کد تولید به طرح‌های مصوب نقش کلیدی دارد، هم بر تطبیق محتوایی طرح‌های ارسالی با سند تحول نظارت دارد.

محمدزاده در ادامه گفت: در راستای این نظارت جلساتی با برنامه‌سازان شکل می­گیرد که در آن جلسات پیشنهاد‌هایی برای بهبود کیفی و کمی  برنامه‌ها به لحاظ محتوا ارائه می‌شود چراکه شبکه‌ها  برای تصویب طرح خود باید از کانال این مرکز عبور کنند؛ به همین دلیل بیشترین تعامل برنامه‌سازان با ما صورت می‌گیرد. در حقیقت مرکز طرح ، برنامه و ارزیابی سیما مسئول طراحی هندسه پیام در سیما و پایش تحقق آن است.

مدیر ارزیابی برنامه‌های سیما با توجه به این‌که مرکز ثقل تحول در این دوره از مدیریت صداوسیما، تحول محتوایی و رویکردی است در خصوص تغییر رویکردها و اولویت جدید مرکز، گفت: پیش‌ازاین که  سند تحول نوشته شود، این‌گونه نبود که محتوا اهمیت نداشته باشد اما افق نگاه درگذشته با نگاهی که امروز به محتوا وجود دارد متفاوت است. درگذشته تعریفی که مدیران تصمیم گیر در حوزه محتوا به آن تأکید داشتند این‌گونه بود که  بر اساس مدل میل ، نیاز و مصلحت سازمان در پی مرجعیت رسانه ای بود و مبتنی بر آن، در مواقعی  محتوا قربانی جذابیت می شد. اما امروز در کنار توجه به  اهمیت مخاطب و نیاز آن‌ها،  نیاز به یک برنامه‌ریزی و تمرکز جدی بر روی محتوا وجود دارد تا بتوانیم محتوایی را تولید کنیم که هم  درست باشد و هم به‌درستی بسته‌بندی و قالب‌بندی شود و به مخاطب ارائه گردد.

20230207_193522(1)

محمدزاده در ارتباط با سختی کار در مرکز طرح ، برنامه و ارزیابی سیما گفت: به دلیل اینکه محتوا درونی‌ترین بخش یک برنامه محسوب می‌شود بنابراین مهم است که بدانیم چگونه می‌توان روح یک اثر را در قالب تصویری ارائه کرد. اگر محتوا با ساختار همراه نباشد هیچ‌گاه یک اثر مطلوب خلق نمی‌شود. اگر محتوا تنها به‌صورت یک سرگرمی بدون هدف تنظیم شود برای مخاطب هیچ آورده‌ای نخواهد داشت بنابراین این رویکرد بسیار مهم است که به روح یک اثر توجه شود و این نگاه تحولی تلویزیون به آثار است.

وی در ادامه افزود: در جشنواره‌ای که در آینده برگزار خواهد شد، شیوه پرداخت و شاخص‌های سند تحول در ارزیابی آثار جایگاه مهمی دارد. رویکرد ما در این نوع ارزیابی رسیدن به تولید آثاری است که بتواند هم به لحاظ مضمونی و هم به لحاظ محتوایی آثار فاخری را به روی آنتن تلویزیون ببرد.  آخرین بار این جشنواره در اسفندماه سال 97 برگزار شد و این جشنواره مروری است بر برنامه‌هایی که در حوزه رسانه تولیدشده است و در این دوره جشنواره با محوریت سند تحول برگزار خواهد شد.

این مدیر صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که آیا این رویکرد وجود دارد که مخاطب نیز در ارزیابی مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما دخالت داشته باشد. به عبارتی ذائقه مخاطب هم دخیل باشد یا حتی از روش‌های نوین جمع سپاری ارزیابی استفاده کند گفت؟ این مرکز در ارزیابی خود علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد محتوایی و ساختاری بر اساس یکسری از شاخص‌ها  و الگوهای طراحی شده، به نظرات مخاطبان هم اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

وی گفت: میزان توجه به برنامه‌ها و آثار در فضای مجازی در ارزیابی ما اهمیت دارد. رسانه ملی سازوکارهایی را طراحی کرده است تا بتوانیم به‌صورت آنلاین بازخورد مخاطبان را نسبت به برنامه­ها مشاهده کنیم. الآن پلتفرم­هایی در بستر فضای مجازی فراهم‌شده تا مخاطبان بتوانند برنامه‌ها را جدا از تلویزیون دنبال کنند و این آمار و ارقام می‌تواند در بیان بازخورد مخاطبان و تحلیل رفتار ایشان در خصوص هر برنامه و برآیند کلی دیدگاه ایشان مبنای توجه و حائز اهمیت باشد. در این راستا نظرات ارسالی مخاطبان به سامانه‌های روابط عمومی سازمان و شبکه‌ها، هم‌چنین بازخورد دیدگاه‌های ایشان در پلتفرم­های فضای مجازی درکنار نتایج نظرسنجی های مرکز تحقیقات مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.