به گزارش هنرآنلاین، اولین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش پنج شنبه هفتم دی ماه ساعت ۱۸ با هدف تحلیل و نقد و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی با حضور علی یاور تهیه‌کننده و نویسنده سریال «سایه‌باز»، هادی مومنی منتقد سینما و تلویزیون، لیلا وصالی مدرس سواد رسانه‌ای و عطیه موذن خبرنگار و منتقد سینما و تلویزیون روانه آنتن رادیو شد.
تهیه‌کننده «سایه‌باز» موضوع سریال را پیرامون سایت‌های شرط‌بندی عنوان کرد و گفت: قصه درباره تعدادی شخصیت است که ۳۰ سال قبل باهم دوست بودند و بخاطر پول و یکسری اتفاقات از هم جدا شدند. در ادامه این پول کثیف منجر به وقوع یک قتل، آتش‌سوزی و ... می‌شود. تا جایی که سروکله پول کثیف در سایت‌های شرط‌بندی پیدا می‌شود.
یاور درباره روال دریافت مجوز از ساترا و تعامل با این نهاد تنظیم‌گر توضیح داد: اگرچه همکارانم مرا از ساترا ترسانده بودند و گفته بودند قرار است شبکه نمایش خانگی نابود شود، ولی ساترا با فیلمنامه‌ام مثبت برخورد کرد و به مشکلی بر نخوردم و خیلی از ما حمایت شد و حتی امکان دارد این سریال از شبکه های تلویزیونی هم پخش شود.
در ادامه وصالی در پاسخ به سوال مهران ده‌نمکی مبنی بر اینکه این سریال از منظر سواد رسانه ای چه ویژگی هایی دارد، گفت: سواد رسانه‌ای آموزش شیوه‌های صحیح نقد کردن است و نقد به معنای دیدن نکات مثبت و منفی در کنار هم است. از ویژگی‌های مهم سریال مدت زمان نمایش آن بود.
وی افزود: اگرچه ممکن است بیشتر مخاطبان «سایه‌باز» این سریال را از طریق تلفن همراه دنبال کنند، اما در پلتفرم آپرا در چهار حالت از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ، تلویزیون‌های خانگی امکان ذخیره سریال وجود داشت و بهترین کیفیت را به مخاطب پیشنهاد می‌داد. از طرفی، شروع و تیتراژ ابتدایی سریال با نقطه جذابی از فیلم آغاز می‌شد، که برای مخاطب جذاب است. کوتاه بودن تیتراژ ابتدایی از دیگر نکات مثبت «سایه‌باز» بود و مخاطب را معطل خود نمی‌کرد؛ چراکه مخاطب امروز کم حوصله است و فرصت دیدن تیتراژ طولانی را ندارد.
وصالی در ادامه تاکید کرد: ارتباط بین نقطه شروع و نقطه پایان سریال، ترکیب نسبت بازیگران شناخته شده به بازیگران ناشناس، توجه به خانواده در «سایه‌باز» و ... از دیگر نقاط قوت سریال است.
در ادامه مومنی به قصه سریال اشاره کرد و گفت: «سایه‌باز» دو قصه را به طور همزمان پیش می‌‌برد. یک قصه درباره عماد و هک شدن سرورهاست، قصه دیگر به سه شخصیت داستان بر‌می‌گردد که گذشته‌ای باهم دارند. احتمالاً در آینده هم این دو قصه به هم نزدیک شود. از طرفی، هر شخصیتی از روان‌شناسی و شخصیت‌پردازی برخوردار است. این شخصیت‌پردازی نشان می‌دهد چقدر بر روان‌شناسی شخصیت داستان تاکید شده است. تا الان به جنبه‌های روان‌شناسی توجه نشده و عموم شخصیت‌ها سطحی هستند و عمق و تجربه زیسته آن‌ها را نمی‌بینیم.
این منتقد سینما با بیان اینکه ما وقتی وارد ژانر معمایی – جنایی می‌شویم، باید وفادار به آن باشیم و قواعدش را رعایت کنیم، افزود: وفاداری به ژانر بسیار اهمیت دارد مگر اینکه آنقدر حرفه‌ای باشیم که بتوانیم قواعد مربوط به ژانر را بشکنیم. نویسنده در سریال سایه باز آنقدر به قواعد ژانر وفادار نبوده و ممکن است این امر عامدانه باشد و شاید در ادامه سریال این عدم وفاداری به جذابیت بیشتر منجر شود.
در ادامه موذن با بیان اینکه در سریال «سایه‌باز» خیلی شاهد مصرف دخانیات و خشونت‌ نیستیم، گفت: بنظرم بیشترین ضربه سریال از جانب فیلمنامه است؛ یعنی در انتهای کار شاهد قصه سازمان‌‌یافته و منسجم نیستیم. قصه‌ای که بخواهیم ازش لذت ببریم یا دیالوگ شاخص یا متن روانی داشته باشد و این مهمترین ضعف سریال سایه باز است که ممکن است در قسمت‌های آینده این ضعف کمتر شود.