گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین؛ چندی پیش بود که انتشار یک عکس از «رضا عطاران» در فضای مجازی غوغای عجیبی را به پا کرد. پس از انتشار پوستر و تیزر تبلیغاتی سریال دفتر یادداشت مخاطبان فوراً متوجه شباهت آن به سکانس مشهوری از فیلم مالنا با بازی مونیکا بلوچی شدند. بلوچی در این فیلم نقش زن جوانی به نام مالنا را برعهده داشت که پس از مرگ همسرش در جنگ مجبور به تن فروشی می‌شود.

در این سکانس مشهور وقتی مالنا در محیطی عمومی سیگاری به سمت دهان خود می‌برد، ناگهان دست‌های چندین و چند مرد با کبریت و فندک روشن به سوی او دراز می‌شود.به نظر می‌رسد پوستر و تیزر سریال دفتر یادداشت از این سکانس مشهور الهام گرفته شده است. البته پیش از این هم مهران مدیری در سریال مرد هزار چهره این سکانس را البته نه با فندک و کبریت، که با چندین اسلحه روی صورتش بازسازی کرده بود.

انتشار این تصاویر از سریال دفتر یادداشت در روز‌های گذشته بار دیگر صدای اعتراض کسانی که همواره منتقد تولیدات شبکه نمایش خانگی بوده و آن را به ترویج بی بند و باری متهم کرده اند را بلند کرده است.

در حالی که هنوز هیچ اطلاعاتی درباره‌ی محتوای سریال دفتر یادداشت منتشر نشده، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اشاره‌ی این سریال به فیلم مالنا که به محتوا و صحنه‌های اروتیکش مشهور است را نامناسب دانسته و واکنش تندی به آن داشته اند.

1636064_576

روز از نو،روزی از نو!

حالا از روز گذشته بخشی از تیزر اصلی این مجموعه و عکس های جدیدی از آن منتشر شده است؛ «دفتر یادداشت»، تازه‌ترین محصول اختصاصی پلتفرم «فیلم‌نت» که اولین حضور رضا عطاران در دوران پلتفرم‌ها محسوب می‌شود از جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ پخش می‌شود.

رضا عطاران و حسن معجونی از نقش‌های اصلی این سریال هستند.کیارش اسدزاده سابقه‌ی کارگردانی فیلم سینمایی گس و سریال کرگدن در شبکه نمایش خانگی را دارد.

نکته قابل توجهی که باید درباره آن نهادهای مربوطه ای مانند؛سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر «ساترا» پاسخگو باشند، این است که دلیل چرایی این عکس نابهنجار در آن برهه زمانی چه بود؟ و آیا در حال حاضر پخش تیزر و عکس جدید با مجوز بوده است؟!

آن زمان سعید مقیسه ـ رئیس ساترا ـ درباره‌ی مجوز پخش سریال «دفتر یادداشت» با عنوان اینکه «سازندگان دفتر یادداشت قول دادند که کار را اصلاح کنند»، گفته بود: سریال «دفتر یادداشت» جزو مواردی بود که در طرح اولیه مشکلاتی داشت با تیم تولید جلسه برگزار شد و آنها حضور پیدا کردند، نکات اصلاحی به آنها گفته شد و بنا شد اصلاحات را اعمال کنند تا مجوز سریال را دریافت کنند.

رئیس ساترا درباره تیزرها و تبلیغات برخی سریال‌ها و حواشی آنها مثل «دفتر یادداشت» که مجوز باید دریافت کنند یا خیر عنوان کرده بود: اخیراً درباره‌ی چند سریال شاهد بودیم تیزری پخش شد که محتوای آن متفاوت از محتوای سریال دارای مجوز ساترا بود. از سوی دیگر عده‌ای همان تیزر را مستمسک قرار می‌دهند که فلان اتفاق در شبکه خانگی افتاده است، اما در سریال که نگاه می‌کنید اصلاً آن صحنه وجود ندارد و ساترا در حال تعامل با سازندگان است که در تبلیغات هم موثر و واقعی عمل کنند.

اما به نظر می رسد که ساترا، نظارت آنچنانی به فرم و محتوا این مجموعه نمایشی نداشته و صرف اینکه حضور «رضا عطاران» بعد از یک غیبت 10 ساله در شبکه نمایش خانگی می تواند مثمرثمر باشد!