به گزارش هنرآنلاین محمد حسام‌پور، معاون پایش و نظارت ساترا با حضور در گفت‌وگوی زنده برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما، نمایشگاه «رصتا» را فرصتی برای گسترش همکاری درون‌بخشی، بینابخشی و فرابخشی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر دانست و آن را در راستای رویکرد حمایتی صداوسیما و ساترا از این زیست‌بوم عنوان کرد.

وی بیان کرد: امروز بیش از 400 رسانه صوت و تصویر فراگیر مجوز فعالیت دارند. این رسانه‌ها دارای تنوع و تکثر در موضوع، ساختار و مخاطب هدف هستند و این تنوع زیست‌بوم رسانه‌ای در پهنای جغرافیایی ایران نیز توسعه یافته است و این گردهمایی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر از سراسر ایران، فرصتی برای همکاری و هم‌افزایی و تعامل درون بخشی بین این رسانه‌ها فراهم می‌کند و در ایام برگزاری این نمایشگاه برخی خدمات و محتواهای جدید این رسانه‌ها نیز رونمایی می‌شود.

حسام‌پور با تاکید گفت: نهاد تنظیم‌گر در تعامل با حاکمیت، مردم و صنعت، صیانت از منافع عمومی جامعه را به عهده دارد و همکاری بیابخشی و فرابخشی که در بستر این نمایشگاه زمینه‌های آن فراهم می‌شود کمک زیادی به توسعه این صنعت نوپا می‌کند.

معاون پایش و نظارت ساترا خاطرنشان کرد: حضور برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی همچون فضای ابری، خدمات اینترنتی را زمینه‌ساز همکاری بین‌بخشی در راستای توسعه پایدار زیست‌بوم رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر نامید.

این معاون ساترا اضافه کرد: حضور کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری و رونمایی از خدمات جدیدشان همچون سامانه ثبت طرح و ایده برای حمایت از مالکیت فکری برنامه‌های تولیدی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، زمینه‌ای دیگر برای این همکاری تخصصی بین‌بخشی است.

وی در ادامه عنوان کرد: زیست‌بوم رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بازیگران متنوعی دارد و از منظر تولید و توزیع محتوا می‌توان به بومی‌های دیجیتال، بومی‌های تلویزیون و بومی‌های محتوا تقسیم کرد و این نمایشگاه فرصت این همکاری و تعامل بینابخشی در این حوزه‌ها را نیز تقویت می‌کند.

حسام‌پور درخصوص تعامل فرابخشی گفت: حضور مسئولان، سیاست‌گذاران و نمایندگان مجلس فرصتی برای تعامل با فعالان صنعت و نهاد تنظیم‌گر است و از منظر دیگری حضور اقشار مردم در نمایشگاه و ارتباط مستقیم با هنرمندان و مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را از فواید این نمایشگاه محسوب می‌شوند.

معاون پایش و نظارت در بخش دوم صحبت‌هایش با اشاره به عملکرد معاونت پایش و نظارت ساترا، ماموریت اصلی این معاونت را راهبری محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دانست و با اشاره به تشکیل منظم و هفتگی شوراهای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا تاکید کرد: حمایت و تقویت جریان محتوای بومی و ایرانی متناسب با هنجارهای فرهنگی جامعه ماموریت این شوراهاست.

 وی صیانت و تقویت محتوای بومی در مقابل محتوای خارجی را منبعث از اصل مجاورت فرهنگی عنوان کرد و در پایان گفت: گردش محتوای بومی در پنجره‌های متنوع توزیع دنیای دیجیتال از رسانه‌های حق اشتراکی تا تلویزیون را منجر به تقویت اقتصاد رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر خواهد شد.