گروه سینمای هنرآنلاین: این شب ها، سریال قدیمی و نوستالژیک «پدرسالار» از شبکه آی فیلم در حال پخش است. سریالی که در دوران پخش خود در اوایل دهه هفتاد، به دلیل داستان جذابی که داشت بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. داستانی خانوادگی و در عین حال چالش‌برانگیز و شاید بتوان گفت داستانی جنجالی. داستان در مورد شخصیتی به نام «اسدالله خان» است، پدری مهربان که به هر طریقی فرزندانش را در مسیر زندگی حمایت کرده اما توقع دارد تا در مقابل این حمایت آن ها نیز در خانه او و با او زندگی کنند و گوش به فرمانش باشند. سریال، درست یا غلط اما سریال زمان خودش بوده، چراکه خانواده هایی شبیه خانواده اسدالله خان در آن زمان زیاد بودند.

در واقع پدرسالار برای زمانی بود که سبک زندگی خانوادگی به سمت مدرنیته شدن پیش می‌رفت و شاید به اعتقاد بسیاری، این سریال یک جرقه بود برای سرعت بخشیدن به گذر از زندگی سنتی به سبک مدرن و بدون شک این اتفاق خوشایندی نبود. قطعا در آن دوران خیلی‌ها به خصوص جوانان حق را به شخصیت «آذر» می دادند؛ عروسی که نمی‌خواست کنار پدرشوهر و مادرشوهر زندگی کند و بیراه هم نمی گفت و بسیاری هم حق را به «اسدالله خان» می دادند که از فرزندانش حمایت کرده بود و حالا هم بجا یا نابجا از آن ها توقع داشت!

اما نکته اصلی این است که با گذشت سالیان سال از پخش چنین سریالی، بسیاری از افراد دلتنگ همان سبک سنتی و قدیمی هستند. حتی خیلی از فرزندانِ همان نسل حاضرند کلی پول خرج کنند و بروند به همین خانه های سنتی تا بتوانند فقط برای یک ساعت هم که شده در چنین خانه های باصفایی چایی بنوشند و دلی از عزا در آورده و از زندگی مدرنیته برای ساعتی فاصله بگیرند. همانطور که در دیالوگی از پدرسالار گفته می شود، حالا همه تنها شده اند، کمتر خبری از سفره های طولانی و بلند خانواده هاست، همه دلشان لک می‌زند برای دورهمی هایی که دیگر برایش وقت ندارند و نمی‌توان تأثیر سریال هایی مانند پدرسالار را در این وضعیت بی تأثیر دانست. 

 

برادران لیلا

 

پدر سالار سریال زمانه بود و برگرفته از جامعه ای که بین سنت و مدرنیته حیران مانده بود و اتفاقا توانست با قصه اش، سهم بسزایی در کوبیدن خانه های قدیمی و ساختن آپارتمان های چند طبقه و بلند ایفا کند. با این حال هر چند در برخی قسمت‌ها حرمت پدر با شکایت فرزندانش زیر سوال رفت اما در نهایت و در پایان سریال این حرمت از بین رفته با پشیمانی فرزندان، به زندگی اسدالله خان بازگشت. جایگاه پدر در این سریال زیر سوال نرفت و پایان خوب و به نسبت مناسبی برای آن در نظر گرفته شد. هرگز در فیلم یک طرف، قضاوت و محکوم نشده بلکه در جای جای فیلم فرزندانی هم که به نوعی به پدر بی احترامی کرده بودند مورد سرزنش قرار می گرفتند.

اما حالا و پس از گذشت سال ها شاهد ساخت فیلم هایی هستیم که به راحتی حرمت ها را شکسته و اتفاقا تا پایان نیز این حرمت از دست رفته را به صاحب اصلی اش باز نمی گردانند. مانند «برادران لیلا» کاری از سعید روستایی که بیش از هر چیز، نقدی که بر آن وارد بود به همین موضوع یعنی حرمت‌شکنی نسبت به پدر خانواده برمی گشت.

در واقع باید یک آسیب شناسی جدی کرد و این موضوع را بررسی کرد که چه طور از پدرسالارِ نسبتا دوست داشتنی به برادران لیلا رسیدیم! بدون شک نمی توان تأثیر فیلم و سینما را در زندگی های روزمره نادیده گرفت. همان طور که بسیاری از فیلم ها برگرفته و تأثیرپذیر از مسائل جامعه هستند برعکس آن نیز صادق است یعنی می توان آن چه را که می خواهیم در جامعه رواج دهیم، ابتدا در قاب تلویزیون و یا روی پرده نقره ای سینما به تصویر بکشیم، بعد از مدتی می توانیم شاهد آن ماجرا در دنیای واقعی باشیم! بنابراین این وظیفه متولیان فرهنگی و به خصوص مدیران صدا و سیماست که با تولید آثار خانوادگی خوب که در آن شأن پدر و مادر خانواده حفظ می شود، سعی در زنده نگه داشتن جایگاه آن ها داشته و سنت های درست و سازنده را سرپا نگه دارند.