به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران اول تا 24 اردیبهشت‌ماه در برج میلاد با حضور 14 هنرمند خارجی و 5 هنرمند ایرانی در بخش اصلی و 10 هنرمند در بخش دانشجویی برگزار شد، رویدادی که به گفته هنرمندان داخلی و صاحب نظران خارجی یکی از بهترین سمپوزیوم‌های بین‌المللی دنیا است. بر همین اساس با پایان هشتمین دوره این رویداد هنری نظر برگزیدگان این دوره را جویا شدیم تا درباره اتفاقاتی که در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران رقم خورده بیشتر بدانیم.

سمپوزیوم رشد عرصه مجسمه‌سازی را سرعت بخشید

محمد مروستی که در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به عنوان «استعداد جوان» این رویداد هنری معرفی شد، گفت: حضور هنرمندان ایرانی در بدنه اجرایی سمپوزیوم تهران سبب شده که این رویداد هنری در هشتمین دوره، هم رده سمپوزیوم مسکو شود و رشد بیشتری را تجربه کند لذا بسیاری از هنرمندان خارجی دوست دارند که حضور در سمپوزیوم تهران را تجربه کنند.

این مجسمه‌ساز جوان که با اثر «آن» در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران حضور داشت در ادامه افزود: به طور حتم سمپوزیوم تهران رویداد معتبری است که طی سال‌های اخیر توانسته جایگاه خود را در میان سمپوزیوم‌های بین‌المللی دنیا باز کند. این رویداد در اتفاقاتی که ما در تهران تجربه می‌کنیم باز هم یک جایگاه ویژه دارد لذا بسیاری از مجسمه‌سازان دوست دارند که در این سمپوزیوم حضور داشته باشند.

این هنرمند ادامه داد: البته هستند هنرمندان جهانی که کلاً سمپوزیوم کار هستند لذا مدام از یک سمپوزیوم به دیگری می‌روند اما هنرمندان ایرانی، داخل این سمپوزیوم چنین نیستند و این رویداد امکان خاصی برای هنرمندان داخلی ماست و شکل ویژه‌ای برای حضور آن‌ها برای کسب تجربه فراهم کرده است.

مروستی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را در رشد عرصه مجسمه‌سازی با سنگ مؤثر خواند و تصریح کرد: این دومین دوره است که من در سمپوزیوم تهران هستم و این رویداد را ترجیح می‌دهم، البته فضای مجسمه‌سازی ما بسیار محدود و کوچک بوده و تازه در حال رشد است لذا سمپوزیوم تهران یک امکان ویژه است.

وی افزود: در همه سمپوزیوم‌ها ساخته شدن مجسمه‌ها به دست هنرمندان دغدغه اصلی است؛ اما ما در سمپوزیوم تهران با مساله متفاوتی مواجه می‌شویم لذا مساله این نیست که صرفاً یک فرم خاص را با تغییراتی در این عرصه ارائه دهم.

مروستی ادامه داد: اینکه فرصت ساخت یک اثر بزرگ برای شهر و اجتماع خودم را داشتم و اینکه قطعاً در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران اثرم بیشتر دیده شد و می‌توانم روند تولید آن را به اشتراک بگذارم، موضوعی است که سبب می‌شود حضور در سمپوزیوم تهران را ترجیح دهم.

وی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را عامل مهمی در شکل دادن به روند مجسمه‌سازی با سنگ در کشور دانست و گفت: یک رفتار درست و خاص در برخورد با سنگ در این سمپوزیوم شکل گرفته است. ما 700 نوع سنگ در کشور داریم لذا تنوع بالایی در معادن سنگ داریم اما اینکه تا چه حد از این سنگ در مجسمه‌سازی استفاده کرده‌ایم، مساله است. در واقع وقتی به عقب باز می‌گردیم همه تخت جمشید را که از سنگ مرمریت است را به خاطر می‌آورند لذا امروز یک اتفاق بسیار خوب داریم که باعث شده مجسمه‌سازان ما به سنگ فکر می‌کنند. توقع من از کسی که مجسمه‌سازی کار می‌کند این است که بتواند با متریال فکر کند لذا این اتفاق در مورد سنگ رخ داده است که بسیار خوب است.

سمپوزیوم تهران یکی از بهترین‌های دنیاست

هنرمند آلبانیایی که با اثر «زیبایی ناپایدار» برگزیده نخست هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران شد و برای دومین بار است که برای حضور در این رویداد به ایران آمده سطح این سمپوزیوم را حرفه‌ای خواند و گفت: سمپوزیوم تهران یکی از بهترین‌های دنیاست، البته نه به این خاطر که من در آن حضور یافته‌ام، بلکه به این دلیل که همه چیز بر روی روال و حرفه‌ای است. البته من نمی‌خواهم که تنها از این سمپوزیوم تعریف کنم، اما در این راستا نکات مختلفی وجود دارد، زیرا سمپوزیوم تهران در یک محیط کاری با امکانات کافی و کاملاً سامان یافته اجرا می‌شود. ضمن اینکه ما هنرمندان همه چیز را در اختیار داریم و عملاً دغدغه دیگری نداریم. این در حالی است که مردم ایران نیز بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند و این برای یک هنرمند بسیار ارزشمند است، زیرا نوع پذیرایی و استقبال اجتماع از هنرمند بسیار مهم است لذا نوع برخورد دوستانه مردم ایران نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر حضور در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران برای من بسیار لذت‌بخش است.

این هنرمند کشور آلبانی، کنجکاوی دانشجویان و هنرجویان ایرانی را در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران قابل تقدیر خواند و اظهار کرد: نکته قابل توجه در ایران برای من این است که هنرجویان ایرانی تشنه یادگیری و بسیار کنجکاو هستند. در دوره قبل که این مورد را دیدم دوست داشتم باز هم بازگردم و فرصت بیشتری برای آشنایی به ایرانی‌ها را داشته باشم. این در حالی است که در کشورهای دیگر دانشجویانی که همین دوره‌ها را می‌گذرانند عملاً اینقدر کنجکاو و تشنه یادگیری نیستند و این کنجکاوی و کنکاش دانشجویان ایرانی برای من بسیار ارزشمند است.

سمپوزیوم بهترین فرصت برای نزدیکی فرهنگ‌هاست

مصطفی محسنی مجسمه‌ساز جوان ایرانی که با اثر «گردونه مهر» برگزیده دوم هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران شد، معتقد است، تهران یکی از شهرهای مهمی است که در دنیا شناخته شده است لذا سمپوزیوم بهترین فرصت برای شناساندن هنر مجسمه‌سازی و فرهنگ آن به مردم دنیا و بالعکس است.

وی سطح برگزاری هشتمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را حرفه‌ای خواند و گفت: این هشتمین دوره است که سمپوزیوم تهران برگزار می‌شود البته من در دوره قبل این سمپوزیوم نیز در بخش دانشجویی کار داشتم لذا معتقدم که در هر دوره شرایط برگزاری بهتر می‌شود زیرا نواقص قبل بر طرف می‌شود و کار به سمت بهبود پیش می‌رود. در واقع من معتقدم که امسال کار بسیار بهتر از سال‌های پیش انجام شد هر چند که شاید مشکلاتی نیز وجود داشته باشد اما این مسائل ربطی به سطح حرفه‌ای کار ندارد.

این هنرمند افزود: فضای دوستانه به شکل بسیار بدیهی بر سمپوزیوم استوار است لذا به واقع سمپوزیوم توانسته این ارتباط را بین هنرمندان ایجاد کند که بسیار خوب است.

محسنی در خصوص اجرای بخش دانشجویی در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: در بخش دانشجویی این امکان به افراد کم ‌تجربه‌تر داده می‌شود تا بتوانند کار خود را بی‌نقص ارائه کنند و شرایط یک تجربه را داشته باشند. به همین خاطر من فکر می‌کنم که یک موقعیت بسیار خوب است کما اینکه من در دوره قبل توانستم با ارائه یک اثر خوب در سطح دانشجویی، وارد عرصه حرفه‌ای‌تر شوم.

وی تصریح کرد: قطعاً این فضا برای بسیاری از هنرمندان جوان مؤثر است زیرا فضای حرفه‌ای سمپوزیوم می‌تواند علاوه بر دانشگاه چیزهایی را به دانشجویان بیاموزند که شاید در دانشگاه وجود نداشته باشد.

محسنی هنرمندان حاضر در سمپوزیوم را دارای سطح مناسبی خواند و اظهار کرد: سطح سایر هنرمندان این رویداد هنری بسیار خوب بود؛ زیرا هرکسی که در این سمپوزیوم حضور داشت، صاحب سبک و سیاق خاص خود بود. در واقع خوبی سمپوزیوم این است که بین کارها تنوع وجود دارد و نمی‌توان دو کار شبیه به یکدیگر یافت و این به نظر من عالی است زیرا هر کسی می‌تواند با این فضا به کار و فرم مد نظر خود دست یابد که بسیار خوب است.

وی افزود: هرکسی قطعاً مسیر خود را مشخص کرده است لذا حضور در سمپوزیوم می‌تواند صرفاً باعث ارتباطات بیشتر و گسترده شدن فضای ذهنی و دید هنرمندان شود و عملاً تأثیر چندانی روی سبک آنان نخواهد داشت.

این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: در درجه نخست من فکر می‌کنم نیاز است که بتوانیم ارتباط نزدیک‌تری با دنیا برقرار کنیم بدیهی است که هنر یکی از بهترین مواردی است که می‌توان به واسطه آن ارتباط درستی را برقرار کرد. در واقع با هنر هر کسی به سبک خود می‌تواند فرهنگ خود را به دیگر کشورها منتقل کند و این یکی از اهداف من برای حضور در سمپوزیوم‌های دیگر کشورهاست زیرا هنر زبان مشخص خود را دارد که تقریباً در تمام دنیا قابل تشخیص است.

محسنی بیان کرد: بهترین مساله در هنر این است که مردم بتوانند هنرمند را درک کنند لذا قرار گرفتن یک اثر در سطح شهر بسیار مساله مهمی است. تهران یکی از شهرهای مهمی است که در دنیا شناخته شده است و سمپوزیوم بهترین فرصت برای شناساندن این بخش به مردم دنیا و بالعکس است.

نقطه قوت سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران مخاطبان آن هستند

اتسومی ساکای  مجمسه‌ساز ژاپنی که با اثر «برج باد» برگزیده سوم هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران شد، گفت: سمپوزیوم تهران هنرمندان را از قید و بند فکر کردن به امکانات بی نیاز می‌کند تا فقط به ایده و ارائه آثارشان بپردازند.

این مجمسه‌ساز ژاپنی که سابقه طولانی در عرصه حضور در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در سراسر دنیا دارد، درباره حضور در سمپوزیوم تهران گفت: به نظر من سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران از نظر کیفیت برگزاری و فنی در قیاس با سایر سمپوزیوم‌هایی که در آن‌ها شرکت کردم از رتبه بالایی برخوردار است و خوشحالم که توانستم در این سمپوزیوم حضور داشته باشم.

وی افزود: سمپوزیوم تهران از لحاظ امکانات موجود بسیار قوی است و برای هنرمندان شرایطی ایده‌آلی فراهم کرد. در این سمپوزیوم مجسمه‌سازان بدون دغدغه و فکر به محدودیت‌های ابزاری در کمال آرامش فقط به خلق اثر ‌پرداختند که این نکته مثبتی است و سطح کیفیت آثار را بالاتر برده است؛ زیرا هنرمند با آرامش خاطر از تأمین تمامی امکانات به خلق اثرش پرداخت.

این مجسمه‌ساز ژاپنی در پایان گفت: تهران را متفاوت از آنچه قبل از آمدن تصور می‌کردم، دیدم. به نظرم زیباسازی شهری، تهران و توجه به مجسمه‌های شهری و فرهنگ‌سازی در این زمینه از نظرمن در این شهر قابل تحسین است. ارتباط مخاطبین عام و خاص در این سمپوزیوم هم برای من جالب بود و این نقطه قوت سمپوزیوم تهران است. مخصوصاً توجه مخاطبین عام به مجسمه‌های شهری که با کنجکاوی کار هنرمندان را دنبال می‌کردند و برخی از مخاطبین در چندین روز متفاوت برای بازدید به سایت سمپوزیوم مراجعه کردند. به نظرم این امر نتیجه فراهم آوردن بستر فرهنگی و هنری مناسب در جامعه ایران است.

سمپوزیوم تهران روند رو به رشدی را دنبال می‌کند

سعید محمودی مجسمه‌ساز جوان که در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، با آسیب از ناحیه دست روبرو شد و علیرغم این مشکل به کمک دستیارش اثر «ستیز» را اجرا کرد و از سوی مدیریت سمپوزیوم از او تقدیر به عمل آمد، درباره این رویداد هنری گفت: من فکر می‌کنم که سمپوزیوم تهران در این هشت دوره یک روند رو به رشد را دنبال کرده به همین خاطر ما در هر دوره این رویداد هنری شاهد رشد و بهبود عملکردها هستیم.

محمودی که دو دوره قبل در بخش‌ دانشجویی سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران فعال بوده است، درباره این بخش اظهار کرد: من دو دوره قبل به عنوان دانشجو در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران حضور داشتم و فکر می‌کنم که این بخش تأثیر بسیار خوبی بر روند عملکرد من و وارد شدنم به بخش حرفه‌ای داشته است.

وی سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران را عامل مهمی در راستای تجربه اندوزی و رشد مجسمه‌سازی کشور دانست و در این باره گفت: به نظر من سمپوزیوم تهران فضای مناسبی برای تجربه اندوزی هنرمندان جوان‌تر و انتقال دانش به آن‌هاست، ضمن اینکه قرار گرفتن هنرمندان حرفه‌ای از نقاط مختلف دنیا در کنار یکدیگر نیز دریچه‌ای به سوی هنر بین‌المللی می‌گشاید که برای مجسمه‌سازی کشور مفید است.

این هنرمند افزود: من فکر می‌کنم که سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در این هشت دوره یک روند رو به رشد را دنبال کرده و به همین خاطر ما در هر دوره این رویداد شاهد رشد و بهبود عملکردها هستیم.

این مجسمه‌ساز گفت: در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران علاوه بر اینکه شاهد هماهنگی‌های بسیار خوب و روند حرفه‌ای بودیم، فضای اجرای کار نیز بهتر شد و نسبت به سال قبل بهبود را نشان می‌داد.

محمودی درباره سطح آثار هنرمندان حاضر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: به نظر من آثار این سمپوزیوم و خروجی‌ها اتفاق خوبی است به خصوص که ما در این دوره هم کارهای فیگوراتیو و هم انتزاعی را شاهد هستیم.

وی افزود: از نظر من جامعه امروز تهران به همه اشکال مجسمه اعم از انتزاعی و فیگوراتیو نیازمند است، لذا امیدوارم که این آثار به صورت تجمیع شده و در قالب خروجی هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در یک مکان مناسب به نمایش گذاشته شوند تا بتوانند ارتباط مناسب‌تری را با مخاطب برقرار کنند؛ زیرا این تنوع آثار وقتی در کنار یکدیگر چیدمان می‌شود، به نحوی می‌تواند بیشتر مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد و شکل واقعی سمپوزیوم را به تصویر بکشد.

لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران اول تا 24 اردیبهشت‌ماه در برج میلاد با حضور 14 هنرمند خارجی و 5 هنرمند ایرانی در بخش اصلی و 10 هنرمند در بخش دانشجویی برگزار شد.