به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، داوری آثار هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران طی روزهای 23 و 24 اردیبهشت‌ماه در محل برگزاری این رویداد هنری در برج میلاد با حضور هیات داوران، متشکل از بلن رومرو از کشور اسپانیا، رافی داوتیان مجسمه‌ساز ایرانی / ارمنستانی و کامبیز صبری مجسمه‌ساز باسابقه کشور انجام می‌شود تا برگزیدگان سمپوزیوم هشتم عصر روز 24 اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای اندیشه معرفی شوند.

"ماریا بلن رومرو"، منتقد، نظریه‌پرداز و مدیر هنری است که تز دکترای تاریخ هنر خود را با موضوع سمپوزیوم‌ها ارائه کرده است. او عضو پژوهشکده و دپارتمان تاریخ هنر دانشگاه والنسیا اسپانیا و دارای مقالات متعدد در مجلات معتبر جهانی در زمینه تاریخ هنر، نشانه‌شناسی، زیبایی‌شناسی و... است.

 رافی داوتیان مجسمه‌ساز مقیم و فعال در ایران و ارمنستان، کارشناسی ارشد خود را در آکادمی هنرهای زیبای ایروان گذرانده است. او عضو بورد "لابراتور مطالعات فرهنگی و هنری" ایروان و عضو بورد آموزشی مرکز هنری کارگاه هنر ایران است. داوتیان تجربیات مختلفی در زمینه نمایشگاهی و نمایشگاه گردانی در کارنامه خود دارد.

کامبیز صبری مجسمه‌ساز باسابقه کشور نیز فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی است و در رشته گرافیک مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده است. برگزاری بیش از 30 نمایشگاه مجسمه و هنر جدید به شکل انفرادی و گروهی در داخل وخارج از کشور از جمله فعالیت‌های هنری او به شمار می‌آیند.

حضور دانشجویان در سمپوزیوم تهران عامل مهمی در تبادل فرهنگی است

کامن تانوف، مجسمه‌ساز بلغاری ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: این دومین بار است که من به ایران می‌آیم البته حضور دوره قبل من در سمپوزیوم تبریز بود.

وی افزود: من وقتی برای نخستین بار در سمپوزیوم کارارا در ایتالیا شرکت کردم،  22 سال داشتم اما از همان زمان فهمیدم که این محیط را دوست دارم، زیرا در فضای سمپوزیوم همه در کنار یکدیگر کار می‌کنند لذا این رویداد بهترین نقطه برای آشنایی هنرمندان است در واقع سمپوزیوم با همه سختی‌هایی که دارد یک محیط دوستانه است که کار کردن در آن لذت‌بخش است.

این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: با توجه به دیدگاه مثبتی که نسبت به سمپوزیوم‌ها دارم، از سال 2002 تصمیم گرفتم که بیشتر در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی شرکت کنم، زیرا این رویداد برای من جالب است به این خاطر که درون سمپوزیوم هنرمندان کشورهای مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و امکانی فراهم می‌شود که هنرمندان بین‌المللی در کنار یکدیگر کار کند و آثارشان نمایش داده شود لذا من هر سال در دو یا سه سمپوزیوم حضور دارم.

تانوف اجرای اثر "رهایی در حرکت" را درهشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در ادامه کارهای قبلی خود خواند و گفت: این کار من در ادامه سایر آثار من است، زیرا در همه کارهای من یک سیر وجود دارد و این جریان یک حرکت است که دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع حرکت از دیدگاه من ساختن، بنا کردن و ایجاد نکته‌ای جدید در دنیاست، لذا دوست دارم در هر کاری تکه‌ای به کارهای قبلی خود بیافزایم البته این نکته را در سایر کارهایم نیز دارم.

این هنرمند کشور بلغارستان، ایده اولیه اثرش را برگرفته از جادوی طبیعت خواند و اظهار کرد: این اثر را از جادوی طبیعت الهام گرفته‌ام، زیرا هر بار که به طبیعت مراجعه می‌کنید با خلق خارق‌العاده ای که دارد چیز تازه‌ای به آن اضافه می‌شود در واقع طبیعت به همین خاطر همیشه جذاب است لذا من همواره در طبیعت به کنکاش می‌پردازم.

تانوف تاکید کرد: شکلی که در این اثر و در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ایجاد کرده‌ام، برگرفته از فرم خیالی است که در ذهن خود پرورانده‌ام البته در شکل ابتدایی آن از جادوی طبیعت  نیز بهره برده‌ام. در واقع مجسمه در نظر من به معنای جسم پویایی است که می‌تواند جاندار شود و در فضا قرار گیرد لذا دوست دارم که اثرم در نقاط مختلف دیده شود زیرا این اثر برگرفته از تصور و خیال من است.

وی افزود: در این اثر من از فرم‌های هندسی استفاده می‌کنم و با استفاده از بالن و موارد مختلف این فرم‌ها را از شکل نخست جدا می‌کنم. در واقع درون این اثر من ابتدا فرم هندسی دارم که بر اثر تغییراتی که به وجود می‌آید، تبدیل به فرم ثانویه می‌شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره دلیل انتخاب سنگ گرانیت در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران برای اثرش گفت: برای من اینکه با چه چیزی کار کنم چندان مهم نیست، اما برای سایرین گرانیت یک سنگ بزرگ و عظیم است که نمی‌توان برای آن فرمی در نظر گرفت اما من به راحتی با این سنگ ارتباط برقرار می‌کنم زیرا مهم برای من فرمی است که می‌خواهم از دل این سنگ دربیاورم لذا می‌توانم فرم و طرحی را که می‌خواهم در دل آن ایجاد کنم.

تانوف فضای هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را دوستانه و مثبت خواند و اظهار کرد: به نظر من مدیریت سمپوزیوم تهران عالی است و من از سازماندهی و محیط کار بسیار راضی هستم. احساس می‌کنم تیم بسیار خوبی برای فعالیت‌ها حضور دارند و کارهای خود را انجام می‌دهند و این باعث خرسندی است.

وی در خصوص سطح آثار هنرمندان ایرانی حاضر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: هنرمندان ایرانی بیشتر روی فرم‌های آبستره و انتزاعی فعالیت می‌کنند ضمن اینکه موتیف‌های درون آثار آنان نیز کاملاً مشخص است و سبک خاصشان را به نمایش می‌گذارد.

این هنرمند کشور بلغارستان حضور دانشجویان در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را یک اتفاق مثبت خواند و گفت: من با ایده حضور دانشجویان بسیار موافقم، زیرا خود من برای نخستین بار در سمپوزیوم ایتالیا دانشجو بودم. در واقع ما  با این روش می‌توانیم به تبادل فرهنگی بپردازیم و حضور نسل‌های مختلف را نیز در کنار یکدیگر داشته باشیم لذا قطعاً این روند کمک بسیار زیادی به جریان هنری و هنرمندان حاضر در سمپوزیوم تهران می‌کند.

تانوف درباره مکان جانمایی اثری که در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ارائه می‌دهد، گفت: در مورد اثر، ترجیح می‌دهم، کارم در یک فضا شبیه به پارک قرار گیرد تا بتواند خود را بیشتر نشان دهد اما قطعاً مکان‌های زیادی برای اجرای این اثر وجود دارد.

وی ادامه داد: دوست دارم که باز هم به سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران بازگردم زیرا فضا را در این رویداد دوستانه و لذت‌بخش می‌دانم. البته امیدوارم که اثر من در دل تهران حس حرکت و پویایی را به ایرانیان همراه با لذت ببخشد.

این هنرمند بلغاری بیان کرد: امیدوارم جوانان هنرمند ایرانی بتوانند ارتباطات بیشتری برقرار کنند اما متاسفانه ظاهراً از نظر زبانی این مساله با مشکل مواجه است.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران خروجی‌های بسیار زیبایی دارد

والرین جیکا، هنرمند گرجستان ضمن ابراز خرسندی از  حضور در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران درباره اثر "تلاطم" که در این رویداد اجرا می‌کند، گفت: "تلاطم" کلمه‌ای است که شاید افراد در بدو شنیدن از آن بترسند و یا بغرنج به نظر بیاید اما برای من اصلاً اینطور نیست زیرا تلاطم برای من ترکیبی از نور، فضا و حالتی از فرم انسانی است که به نمایش گذاشته‌ام.

وی در خصوص دلیل انتخاب این نام برای اثر خود اظهار کرد: دلیل انتخاب این اسم روند زندگی آدمی است زیرا انسان‌ها برای شکل‌گیری ایده‌ها و هدف‌هایی که دارند، در تلاطم بسیاری قرار می‌گیرند و سپس به هدف مورد نظر خود دست می‌یابند لذا خواهش می‌کنم که به همه توضیح داده شود که تلاطم، بغرنج نیست زیرا بسیار دوست داشتنی است که برای رسیدن به یک هدف بزرگ اساساً تلاطمی وجود داشته باشد.

این هنرمند گرجستانی با اشاره به اینکه نخستین بار است که در ایران حضور دارد گفت: از آنجایی که من در خانواده‌ای بزرگ شدم که تقریباً همه به سمت هنر تمایل داشته‌اند، به سمت مجسمه‌سازی سوق یافتم و اکنون خوشحالم که به واسطه این هنر جذاب به کشورهای مختلفی از جمله ایران سفر داشته‌ام.

جیکا اضافه کرد: من به یادگیری زبان فارسی بسیار علاقمند شده‌ام زیرا در مراسم افتتاحیه هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران حالت موزیکال شعرهایی که خوانده می‌شد را بسیار دوست داشتم. البته با توجه به اینکه نخستین باری است که به تهران آمده‌ام، بسیار فضای سمپوزیوم را دوست دارم.

وی افزود: از آنجایی که من یک مجسمه‌ساز حرفه‌ای هستم که با متریال های مختلف کار کرده‌ام؛ به دنبال این هستم که در یک گروه ایده‌های تازه‌ای را ببینم. معتقدم که سمپوزیوم بهترین فضا برای دست یافتن به این ایده‌هاست. در واقع من علاقه زیادی به کار هنری دارم به همین خاطر دوست دارم همیشه در یک چالش هنری شرکت کنم. البته اینگونه نیست که یک هنرمند طی یک ساعت برای ورود به سمپوزیومی تصمیم بگیرد زیرا باید در نظر داشت که  سمپوزیوم در کنار سختی‌هایش، امکان ارتباط برقرار کردن با هنرمندان جدید و یادگیری ایده‌های نو را در فضای دوستانه ایجاد می‌کند.

این هنرمند مجسمه‌ساز، حضور اثری از کشور خود در ایران را به واسطه هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران باعث خرسندی‌اش خواند و گفت: من یک هنرمند گرجستانی هستم لذا دوست دارم اثری از مجسمه‌سازی کشورم را که تاریخ و قدمت طولانی دارد در ایران به جا بگذارم و این نکته مثبتی برای من است که به واسطه آن در سمپوزیوم حضور دارم.

جیکا افزود: فضای هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران بسیار دوستانه است ضمن اینکه عموم هنرمندان حاضر در آن را در برنامه‌های بین‌المللی دیگر دیده‌ام و به نحوی دوستان من هستند لذا مطمئناً از فضای آن بسیار لذت می‌برم و این بسیار خوب است.

وی متریال اجرایی کار خود را در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در سطح عالی خواند و گفت: من قبلاً به ایران نیامده‌ام اما از سنگ‌ها و متریال ایرانی استفاده کرده‌ام زیرا در یکی از سمپوزیوم‌هایی که داشتم از سنگ‌های ایرانی استفاده کردم در واقع سنگ‌های ایرانی یکی از بهترین‌ها هستند.

این هنرمند خروجی هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را حرفه‌ای خواند و گفت: سمپوزیوم تهران رویداد بسیار خوبی است زیرا سوژه‌های متفاوتی دارد و هنرمندان حرفه‌ای در آن حضور دارند. من باور دارم که کارهای بسیار زیبایی خروجی این رویداد خواهد بود.

جیکا، بر اهمیت توجه به سنگ در مجسمه‌سازی با این متریال تاکید کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم به متریال نگاه کنیم باید گفت که رزین در مجسمه‌سازی با داغ شدن به فرمی که ما هنرمندان دوست داریم، تبدیل می‌شود اما سنگ فرم مشخصی دارد لذا هنرمند باید از دل آن به اثر دست یابد.

وی افزود: در واقع همه ما هنرمندان به این فکر می‌کنیم که شکل گرفتن این سنگ میلیون‌ها سال به طول انجامیده لذا اکنون این متریال در انتظار این است که ما به او شکل دهیم. در واقع اگر همه هنرمندان اینگونه فکر کنند، در می‌یابند که کار دوست داشتنی است و هیچگونه سختی ندارد. برای من سنگ یک موجود دوست داشتنی است به نحوی که وقتی دستیار من چند خراش اضافه روی سنگ گذاشت، باعث ناراحتی من شد لذا به او گفتم که این تنها یک سنگ نیست بلکه یک مجسمه است و باید با آن مهربان بود.

این هنرمند گرجستانی با اشاره به اینکه مدرس دانشگاه است، درباره بخش دانشجویی هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: در سال‌های متعددی که مجسمه‌سازی می‌کنم، در بخش اجرایی سمپوزیوم‌ها و تدریس نیز حضور داشته‌ام البته در تمام این رویدادها دانشجویانم نیز حضور داشته‌اند و هرگز از آنان و فضای آموزش دور نبوده‌ام لذا چنین ایده‌هایی را کاملاً می‌پسندم.

جیکا تصریح کرد: بخش دانشجویی قطعاً برای ایران منطبق با اهداف سمپوزیوم و فراخوانی است که اعلام شده است، زیرا در فراخوان اعلام شده که هدف از سمپوزیوم افزایش سطح دانش مجسمه‌سازی است لذا فکر می‌کنم این اهداف دنبال می‌شود و من برای آن بسیار خوشحالم.

وی از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی دعوتنامه حضور در ایران و هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را دریافت کردم بسیار خوشحال شدم زیرا ایران تاریخ کهنی دارد و در مجسمه‌سازی یک کشور قدیمی است لذا از حضور در این فضا بسیار خوشحالم.

لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.