به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، الکسی کنیس، هنرمند روسیه درباره ایده اثر "سر گاو" که در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ارائه خواهد داد، گفت: ایده‌ای که در پشت این پروژه دارم درباره مفهوم قدرت بزرگ است. همانطور که می‌دانید، گاو وحشی در فرهنگ‌های مختلفی نظیر: چین، روسیه، ژاپن و بسیاری از فرهنگ‌های کهن به مفهوم قدرت وجود دارد و من این سر گاو را ترسیم کردم تا بتوانم انرژی موجود در این سمبل قدیمی را به ترسیم بکشم. بدیهی است که در همه زمان‌ها انرژی من به کارم منتقل می‌شود لذا من سرشار از انرژی و شادمانی هستم  تا اثرم بتواند آن قدرتی را که مد نظر من است به مخاطب معرفی کند.

وی درباره سنخیت این اثر با فضای موجود در تهران اظهار کرد: من فکر می‌کنم که ایران در طول دوره‌های تاریخی یک امپراطوری بزرگ و قدرتمند بوده است که رد پای آن را از پارس‌ها می‌توان دنبال کرد. ضمن اینکه هنوز هم ایران در منطقه این قدرت را در دل خود دارد لذا من فکر می‌کنم که این قدرت نهاده شده در دل اثرم بتواند با مردم این کشور ارتباط خوبی برقرار کند. در واقع اتصالی که من قصد داشتم بین ایده و کار خودم داشته باشم در فرهنگ ایران نهفته است زیرا قدرت همواره جزء عناصر مهم ایران و فرهنگ باستانی آن بوده است.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره شرایط هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: در این سمپوزیوم من مدیریت عالی را مشاهده می‌کنم. سنگ کار من از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این درحالی است که من در سمپوزیوم‌هایی بوده‌ام که هیچ امکاناتی در آن وجود نداشته و مشکلات زیادی برای هنرمندان به وجود آورده است. مشکلات موجود در آن سمپوزیوم‌ها سبب شد که در ارائه اثر بی‌انگیزه شویم اما در مورد سمپوزیوم تهران، شرایط و امکانات فوق‌العاده است و سازماندهی و ابزارآلات با کیفیت زیادی وجود دارد به نحوی که سبب شده من از کار لذت ببرم.

کنیس درباره متریال موجود در این سمپوزیوم بیان کرد: به طور حتم سنگ نقش مهمی در روحیات هنرمند دارد لذا یک اثر خوب از دل سنگی با کیفیت عالی ظهور می‌کند. به هر حال یک سنگ نامناسب اثری بی‌روح را به دنبال دارد. برای من این سنگ با کیفیت یک فرصت بسیار عالی برای کارم به شمار می‌رود، زیرا متریال برای من قلب پروژه است و مهم‌ترین عامل است. من از این کیفیت بی‌نظیر سنگ در سمپوزیوم تهران بسیار خوشحالم زیرا این اتفاق یک تجربه عالی برای من است.

وی سطح آثار سایر هنرمندان حاضر در سمپوزیوم را قابل توجه خواند و اظهار کرد: در حال حاضر من پروژه‌ها را می‌بینم که همه آن‌ها بسیار جذاب هستند. به نظر من نوع انتخاب کارها بسیار خوب و جالب است. در واقع فرم و شکل انتخابی که شاخه‌های مختلفی نظیر: آبستره و دکوراتیو را شامل می‌شود برای من بسیار جالب است.

این هنرمند روسی، درباره حضور دانشجویان در کنار هنرمندان حرفه‌ای در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: من فکر می‌کنم این اقدام، ایده بسیار خوبی برای یادگیری دانشجویان و هنرمندان جوان است. این بسیار مهم است که شما بتوانید در طول نسل‌ها تجربیات را منتقل کنید و هنرمندان جوان را برای آینده این کشور تربیت کنید لذا این ایده بسیار خوبی است که نظیر آن را در سمپوزیوم دیگری ندیده‌ام. در واقع طی این فرصت ایده‌آل هنرمندان جوان می‌توانند دانش بسیار خوبی را کسب کنند و تجربه به دست آورند که عالی است.

کنیس ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران اظهار کرد: برای من تهران و ایران سرشار از فضای مثبت است لذا احساس شادمانی بسیار زیادی دارم و از کار کردن در این سمپوزیوم بسیار لذت می‌برم و فکر می‌کنم که در این عرصه فرهنگ و مهربانی مردم ایران بی‌تأثیر نیست.

وی افزود: این نخستین باری است که من به تهران آمده‌ام اما اصلاً فکر نمی‌کردم که فضا کشور ایران اینچنین باشد. در واقع وقتی وارد تهران شدم، تازه فهمیدم که در این کشور چه تاریخ و فرهنگ غنی وجود دارد و این برای من بسیار هیجان‌انگیز و جذاب بود زیرا به یک تمدن کهن و قدیمی سفر کرده‌ام. در واقع درون ایران، تمدن قدیمی وجود دارد که حضور در آن برای من یک افتخار است زیرا این فرهنگ را دوست دارم. ضمن اینکه ایرانیان نیز بسیار دوست داشتنی و مهربان هستند لذا من تهران را دوست دارم. این در حالی است که ارتباط ایران و روسیه بسیار خوب است و این بدیهی است که ایران برای من بسیار جذاب باشد.

ایده حضور دانشجویان در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران عالی است

گنتی تاوانگیو، هنرمند آلبانیایی درباره اجرا اثر "زیبایی ناپایدار" در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران گفت: دیدگاه مربوط به این اثر بیشتر شخصی و درونی است به همین خاطر توضیح آن سخت است. از آنجایی که کارهایم عموماً رفرنس خاصی ندارد و کاملاً درونی و ابداعی است، عملاً توضیح آن برایم بسیار مشکل است اما با توجه به اینکه سبک من آبستره است در پروژه‌هایم سعی می‌کنم که فرم‌ها و شکل‌های مختلف را کنار یکدیگر قرار دهم تا با دادن مفهوم و زیبایی به مرحله نهایی برسانم.

وی افزود: من فردی هستم که تجربه‌های نوین را بسیار دوست دارم و عموماً کنجکاو هستم. به طور کلی تمام سعی من بر این بوده که تجربیات، فلسفه‌ها و دیدگاه‌های مختلف را از نقاط گوناگون در کنار یکدیگر قرار دهم و در قالب یک پروژه بیاورم. وقتی سال 2014 می‌خواستم برای ایران پروژه ارائه دهم، کاری در راستای هیپنوتیزم ارائه کردم که سبب شد من با فرهنگ و ذهنیت مردم ایران و فضای موجود ارتباط برقرار کنم. برای من فضای مذهبی و دینی ایران بسیار جالب بود و سبب شد که من راحت‌تر با این فضا ارتباط برقرار کردم به نحوی که این ذهنیت روی کار من تأثیر عمیقی گذاشت. در این دوره پروژه‌ای که ارائه داده‌ام ارتباط خاصی با نقطه‌ای ندارد و به جای خاصی مربوط نیست، زیرا به نوعی اثری ابداعی است. در واقع من دوست دارم در این اثر کار را به نقطه‌ای برسانم تا بتوانم با مفهوم و فرهنگ ایران ارتباط ایجاد کنم.

این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: تمام سعی من در ارائه اثرم این است که بدانم فرهنگ و مردم ایران چگونه با اثر من ارتباط برقرار می‌کنند. مورد سختی که در مورد مجسمه‌ام وجود دارد این است که یک سازه کاملاً ایستاست و مانند عکس یا فیلم نمی‌تواند کاملاً ایده هنرمند را بیان کند لذا برای من بسیار سخت است که بتوانم ذهنیت خودم را به مخاطب برسانم. نکته‌ای که در مورد پروژه من و مجسمه‌سازی وجود دارد این است که ما هیچ‌وقت یک پروژه نهایی نداریم و نمی‌توان این ماکت را نتیجه نهایی یک ایده یا افکار دانست، زیرا به عنوان یک هنرمند ممکن است که در طول پروسه ساخت اثر، طی مدت زمان سمپوزیوم ایده‌های تازه‌ای به ذهن من خطور کند تا بتوانم آن را به اثر بیافزایم و کار دچار تغییراتی شود.

تاوانگیو ادامه داد: به طور کلی هنرمند به هر چیزی در قالب یک آینه نگاه می‌کند به همین خاطر گاهی خود را در دیگران می‌بیند گاهی و بالعکس دیگران را در خود مشاهده می‌کند و در نتیجه این انعکاس‌ها در اثر هنرمند نشان داده می‌شود. بدیهی است که هنرمندان نسبت به کاری که انجام می‌دهند حساس هستند لذا وقتی یک هنرمند حال مثبتی داشته باشد آن را در اثر خود کاملاً بروز می‌دهد و بالعکس حال نامناسب و ناراحت یک هنرمند روی اثر تاثیرگذار است و این مساله روی رنگ و همه ابعاد اثر مؤثر است لذا در انتهای سمپوزیوم می‌توان دید که با اینکه تمام سنگ‌ها یکی بوده است اما در نتیجه نهایی رنگ‌ها و حال و هوای اثرهای اجرایی کاملاً متفاوت است.

وی سطح هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران را حرفه‌ای خواند و گفت: سمپوزیوم تهران یکی از بهترین‌های دنیاست، البته نه به این خاطر که من در آن حضور یافته‌ام، بلکه به این دلیل که همه چیز بر روی روال و حرفه‌ای است. البته من نمی‌خواهم که تنها از این سمپوزیوم تعریف کنم اما در این راستا نکات مختلفی وجود دارد زیرا سمپوزیوم تهران در یک محیط کاری با امکانات کافی و کاملاً سامان یافته اجرا می‌شود. ضمن اینکه ما هنرمندان همه چیز را در اختیار داریم و عملاً دغدغه دیگری نداریم. این در حالی است که مردم ایران نیز بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند و این برای یک هنرمند بسیار ارزشمند است زیرا نوع پذیرایی و استقبال اجتماع از هنرمند بسیار مهم است لذا نوع برخورد دوستانه مردم ایران نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر حضور در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران برای من بسیار لذت‌بخش است.

این هنرمند آلبانی کنجکاوی دانشجویان و هنرجویان ایرانی را در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران قابل تقدیر خواند و اظهار کرد: نکته قابل توجه در ایران برای من این است که هنرجویان ایرانی تشنه یادگیری و بسیار کنجکاو هستند. در دوره قبل که این مورد را دیدم دوست داشتم باز هم بازگردم و فرصت بیشتری برای آشنایی داشته باشم. این در حالی است که در کشورهای دیگر دانشجویانی که همین دوره‌ها را می‌گذرانند عملاً اینقدر کنجکاو و تشنه یادگیری نیستند و این کنجکاوی و کنکاش دانشجویان ایرانی برای من بسیار ارزشمند است.

تاوانگیو ایده حضور دانشجویان در سمپوزیوم را عالی خواند و در این باره بیان کرد: من فکر می‌کنم که این یک ایده عالی است. این آرزوی من بود که وقتی جوان بودم چنین فرصتی را داشتم لذا اجرای چنین طرحی جای تبریک دارد زیرا فرصتی که امروز جوانان ایرانی دارند، بسیار خوب است. در واقع آنان می‌توانند در کنار افرادی که تجربه و دانش کافی دارند کار کنند و آموزش ببینند. بدیهی است که یادگیری یک هنر، زمان زیادی لازم دارد لذا این فرصت که در اختیار دانشجویان قرار داده شده، یک دوره آکادمی فشرده است که می‌تواند مباحث زیادی را در راستای آموزش تخصصی به آنان بیاموزد، زیرا سمپوزیوم تئوری نیست و به آنان تجربه عملی را می‌آموزد. حضور هنرمندان کشورهای مختلف در سمپوزیوم تهران برای جوانان و دانشجویان بسیار مهم است زیرا آنان با تکنیک‌های مختلف در نقاط دیگر دنیا آشنا می‌شوند و می‌توانند بهترین برداشت را داشته باشند و دنیای ذهنی خود را گسترده‌تر کنند.

لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران  در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.