به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، امین پتروسیان، مجسمه‌ساز کشور ارمنستان، در خصوص حضور خود در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: تاکنون من مشکلی در طول سمپوزیوم نداشته‌ام و از روند آن کاملاً راضی بوده‌ام و معتقدم تیم اجرایی این رویداد بسیار خوب هستند. ضمن اینکه سمپوزیوم از نگاه من راه مهمی در راستای ارتباط برقرار کردن با هنرمندان است و فضای این رویداد و محیط دوستانه آن را می‌پسندم.

وی افزود: از آنجایی که من مجسمه‌سازی تدریس می‌کنم، لذا دوست دارم که سبک سایر هنرمندان را نیز ببینم و ارزیابی کنم تا بتوانم همواره سبک‌های تازه‌ای را به هنرجویانم بیاموزم.

این هنرمند ادامه داد: به طور حتم در فضای سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران هنرمندان می‌توانند در کنار یکدیگر از این فضا استفاده کنند و اگر تکنیکی وجود دارد از یکدیگر درباره آن بپرسند و اثرشان را پیشرفت دهند. در واقع این فضاها ممکن است افرادی را که علاقمند به مجسمه‌سازی هستند، به واسطه بازدیدها جذب این رشته کند. خود من نیز در بدو امر به معماری علاقمند بودم اما به پیشنهاد دوستم به سمت مجسمه‌سازی سوق یافتم البته از انتخاب این رشته بسیار خرسندم لذا فضای سمپوزیوم ابعاد مثبت بسیاری دارد.

وی در خصوص مفهوم اثر خود تحت عنوان «خیال» گفت: این اثر که با تصویری از صورت زنی در کنار پرنده ایجاد می‌شود یک نگاه سمبلی در دل خود دارد.

این هنرمند تصریح کرد: پرنده در اثر موجود سمبلی از رویاها و آرزوهاست، ضمن اینکه سر یک زن در کنار پرنده، موسیقی زیبایی را در ذهن ایجاد می‌کند.

پتروسیان مفهوم اثر خود را دارای ریشه عمیقی در ادبیات کهن ارمنستان دانست و گفت: دلیل دیگر انتخاب پرنده در این ترکیب برگرفته از اسطوره‌ها و اشعار کهن در ادبیات ارمنستان است زیرا در این بخش همواره  پرنده، نوید بخش عشق و دوستی و قرار گرفتن در مسیر آرزوها و اتفاقات خوب است.

وی در خصوص دلیل نام‌گذاری اثر خود به عنوان «خیال» گفت: این اثر برگرفته از دنیای اساطیر و رویاهاست لذا به همین خاطر من نام آن را خیال انتخاب کردم.

این هنرمند که برای نخستین بار است که به ایران آمده است، فضای هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را مثبت خواند و گفت: بسیار خرسندم که به ایران آمدم زیرا این یک شانس خوب برای من بود که توانستم در این سمپوزیوم حضور داشته باشم. در واقع این یک آرزو بوده برای من که اثری را در دل کشور ایران داشته باشم. ضمن اینکه برخورد با هنرمندان ایرانی و ارمنی ساکن ایران و دانشجویان ایرانی که داشته‌ام سبب شده که نسبت به حضور در ایران بسیار علاقمند باشم.

پتروسیان درباره حضور دانشجویان در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران اظهار  کرد: حضور دانشجویان به عنوان دستیار در سمپوزیوم برای آنان بسیار خوب است. اما برای هنرمندان اندکی کار را سخت می‌کند زیرا در طول پروسه اجرای اثر، هنرمند مدام باید به دانشجو نیز توجه کند تا مبادا خطایی رخ دهد ضمن اینکه زمان کار نیز اندک است اما در هر صورت این چیزی است که در قوانین سمپوزیوم تهران است و ما آن را پذیرفته‌ایم لذا با آن کنار خواهیم آمد. البته این طرح قطعاً برای ایران و هنر ایرانیان بسیار با ارزش و ایده مناسبی است.

پتروسیان تصریح کرد: ضمن اینکه حضور مجزای دانشجویان در کنار افراد حرفه‌ای بسیار خوب است زیرا آنان می‌توانند با بودن در کنار سایر هنرمندان و نگاه کردن به آن‌ها فعالیت حرفه‌ای‌تری را بیاموزند و رشد قابل توجهی داشته باشند لذا این ایده کاملاً مناسب و خوب است.

وی با اشاره به اینکه چنین فرصتی برای دانشجویان ایرانی بسیار ارزشمند است گفت: زمانی که من دانشجو بودم، آرزو داشتم که چنین فرصتی را داشته باشم زیرا این اتفاق نقش مهمی در حرفه‌ای شدن دانشجویان و هنرجویان دارد لذا من معتقدم که این ایده قطعاً روند موثری برای هنر ایران است.

این هنرمند کشور ارمنستان تصریح کرد: آرزو داشتم که در سمپوزیوم تهران حضور داشته باشم به همین خاطر بارها اثرم را ارسال کردم که پذیرفته نشد. در واقع ایران برای من یک کشور فوق‌العاده از نظر هنری است لذا یکی از بهترین کادوهای من در طول زندگی‌ام ماکت تخت جمشید بوده است. همیشه دوست داشتم به کشور تخت جمشید وارد شوم زیرا این کشور از ابتدا با مجسمه‌سازی همراه بوده است لذا وقتی فهمیدم که اثرم به این سمپوزیوم راه یافته، بسیار خوشحال شدم.

به خاطر اجرای بخش دانشجویی در سمپوزیوم تهران بسیار خوشحالم

میخائیل لوچنکو، هنرمند کشور اوکراین ضمن ابراز خرسندی از حضور در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: این دومین دوره‌ای است که من در ایران حضور دارم لذا  بسیار خوشحالم که این فرصت را به دست آورده‌ام البته بار قبل من در سمپوزیوم تبریز حضور داشتم.

وی در خصوص محتوای اثر اجرایی خود تحت عنوان «بهانه‌ای برای شادمانی» اظهار کرد: اثر من از فرم‌های مختلفی تشکیل شده است. در واقع هنگامی که من این کار را اجرا کردم از فرم نهایی آن بسیار لذت بردم به همین خاطر نیز عنوان این اثر را «بهانه‌ای برای شادمانی» در نظر گرفتم تا این حس را به مخاطبان نیز منتقل کنم. در واقع درون اثر من یک احساس شادمانی وجود دارد که من سعی داشتم آن را به مخاطب انتقال دهم.

این هنرمند درباره منبع الهام اثر خود بیان کرد: منبع الهام من سفرهایی است که همواره انجام می‌دهم در واقع روحیه و تجربیاتی که من طی سفر در نقاط مختلف دنیا به دست می‌آورم، همواره منبع الهام من است به همین خاطر نیز در هر اثر با یک سوژه کار می‌کنم.

لوچنکو افزود: من در سفرهایم افراد مختلفی در کشورهای دیگر و از طبقات گوناگون می‌بینم که حتی نحوه لبخند زدن و ارتباط برقرار کردنشان متفاوت است. در واقع این نوع تفاوت‌ها برای من بسیار جالب است لذا دوست دارم این تفاوت‌ها را به مخاطب انتقال دهم به همین خاطر در طول یک سفر رویدادهای مختلفی را در ذهنم ثبت می‌کنم تا در آثارم بروز دهم.

وی فضای هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را دوستانه خواند و گفت: به نظر من سمپوزیوم تهران بسیار دوستانه‌تر از سایر برنامه‌های سمپوزیوم است ضمن اینکه نوع برنامه‌ریزی‌های این بخش نیز قابل تحسین است و من فکر می‌کنم، این رویداد بسیار خوب برنامه‌ریزی شده است.

این مجسمه‌ساز اوکراینی، حضور دانشجویان را در کنار افراد حرفه‌ای یک اقدام مثبت در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران خواند و افزود: به نظر من حضور هنرمندان جوان و دانشجویان در کنار افراد حرفه‌ای یک ایده بسیار خوب است که سبب کسب تجربه از سوی آن‌ها می‌شود لذا از اجرای این بخش بسیار خوشحالم.

لوچنکو ادامه داد: با توجه به اینکه من همواره کلاس‌های تخصصی کوتاه مدت برای آموزش دارم، با این قشر ارتباط بسیار نزدیکی دارم زیرا فکر می‌کنم زمانی که من به دیگران درس می‌دهم بیش از آموختن از آنان درس می‌گیرم.

وی روال برگزاری هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را حرفه‌ای خواند و تاکید کرد: تا امروز هیچ نکته منفی در سمپوزیوم تهران ندیده‌ام و همه چیز بر روال درست و مناسب خود قرار دارد. ضمن اینکه تنوع موجود در آثار سمپوزیوم تهران نیز بسیار جذاب است و من این تفاوت را واقعاً دوست دارم.

این هنرمند تصریح کرد: اینکه ما در این سمپوزیوم آثار متنوعی را از سبک آبستره گرفته تا فیگوراتیو و ژانرهای مختلف داریم، بسیار جذاب است. ضمن اینکه من فکر می‌کنم کلیه آثار حاضر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به لحاظ فرم و محتوا جذاب هستند. البته باید تا پایان کار صبر داشته باشیم زیرا گاهی یک اثر در شکل ماکت چندان جذاب نیست اما در اجرای بزرگ آن جالب و خوب خواهد بود لذا باید تا پایان کار صبر داشته باشیم.

لوچنکو افزود: به نظر من هنرمندان ایرانی سطح بسیار خوبی در عرصه مجسمه‌سازی دارند. ضمن اینکه دانشجویان ایرانی نیز بسیار دوست دارند که این هنر را به شکلی حرفه‌ای بیاموزند لذا این گروه سرعت رشد و یادگیری بالایی دارند که برای من بسیار جذاب است.

لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.