به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، جمال رحمتی کاریکاتوریست و داور بخش کارتون این جایزه با اشاره به اینکه در دنیا برگزاری جشنواره‌های که به یک منطقه جغرافیایی اختصاص داشته و نامشان نیز برگرفته از همان منطقه بوده، معمول است گفت: در کشورهایی دیگر روستاهایی هستند که به واسطه برگزاری همین جشنواره‌ها، اعتباری کسب کرده و در جهان شناخته شده‌اند. البته در ایران نیز چنین جشنواره‌هایی تجربه شده‌اند ولی چندان معمول نیست. به طور نمونه جشنواره‌هایی داریم که نام شهر یا منطقه‌ای را دارند ولی به عنوان مرکز جشنواره که شکل جامعی از برگزاری داشته باشند، نیست. در حال حاضر منطقه 12 تهران در این زمینه آغازگر شده که فعالیت خوبی است.

رحمتی ادامه داد: جایزه قلب تهران با تاکید بر مرکزیت منطقه 12 و جذابیت‌های گردشگری این منطقه برنامه‌ریزی شده است، در ابتدا باید این جشنواره توجه را به سمت خود جلب کند و اثبات شود که حرفی برای گفتن دارد. در این صورت توجه به منطقه 12 تهران نیز جلب می‌شود که همین برای این جشنواره و منطقه 12 دست‌یافت خوبی برا است که اگر در دوره اول محقق شود، عالی است.

داور رشته کارتون جایزه هنری قلب تهران افزود: همواره در ایران به فعالیت‌ها کوتاه مدت و گذرا نگاه می‌شود، مدیران تغییر می‌کنند و در این روند تغییر مسیر، فعالیت‌ها هم تغییر می‌کند، به همین دلیل به هیچ یک از برنامه‌ها به عنوان رویدادی دراز مدت توجه نمی‌شود که امیدوام جایزه قلب تهران از این دست نباشد.

رحمتی در ادامه گفت: اینکه یک جشنواره هنری بتواند در بازیابی هویت اجتماعی یک منطقه موثر باشد به تنهایی امکان‌پذیر نیست، این مساله نیازمند تصمیم‌های کلان است، با ابزار هنر می‌توان نظر مردم را جلب کرد به طوری که به موضوع مورد توجه فکر کنند. اما برای تحقق اهداف این چنین نیازمند همکاری مدیریت شهری و رسانه‌های ملی است.

داور نخستین جایزه هنری قلب تهران تاکید کرد: نمی‌توان یک اثر هنری خلق کرد و بعد منتظر بود که ببینیم رفتار مردم چه تغییری می‌کند، آثار هنری چه تعداد مخاطب دارد؟ باید در این زمینه از رسانه‌ها و ظرفیت فضای مجازی استفاده شود.

او در مورد اینکه در داوری آثار جایزه قلب تهران چه معیارهای وجود دارد، گفت: معمولا آثار در جشنواره‌های هنری در دو بخش فرم و محتوا بررسی می‌شود، بخش محتوا بسیار مهم است، اینکه موضوع انتخابی تکراری و یا شعاری نباشد، فضایی برای تفکر بیننده ایجاد کند، کلیشه نباشد، در ضمن اینکه آثار می‌توانند رویکرد انتقادی داشته باشند. همچنین آثار باید به لحاظ نوع برخورد با موضوع از زاویه مناسبی وارد شده باشند.

رحمتی ادامه داد: در بخش بعدی تکنیک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و اینکه تکنیک آثار متناسب با موضوع هست یا نه، هماهنگ اجرا شده یا ضعف تکنیکی دارد، فضای بصری مناسب یک اثر هنری ایجاد کرده یا نه اهمیت دارد.

او در پایان گفت: یکی از معیارهایی که باعث می‌شود آثار قابل توجهی برای یک جشنواره خلق و ارسال شود اطلاع رسانی خوب و پیش‌بینی جوایز مناسب است که جایزه قلب تهران هر دو این فاکتورها را داراست و احتمالا آثار قابل توجهی به این جشنواره ارسال خواهد شد.

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد و علاقه مندان و هنرمندان می توانند تا 8 صبح 23 اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ثبت نام کنند و آثار خود را بفرستند.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران نخستین جایزه هنری قلب تهران را به مناسبت دویست و سی امین سال پایتختی تهران در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می کند. بخش اصلی با عنوان قلب تهران و با موضوعات گردشگری، بازار (بافت تاریخی و قطب اقتصادی)،  منطقه ۱۲؛ محور ادیان و سنت های آیینی، منطقه ۱۲ در آیینه تاریخ (به تصویر کشیدن وقایع و روایت‌های تاریخی قلب تهران) برگزار می شود. بخش ویژه با عنوان نام آوران قلب تهران است که در این دوره و در واکنش به رویداد و حادثه‌ی تلخ "ساختمان پلاسکو" و ابراز رشادت جمعی از جانفشانان به موضوع «آتش نشانان» اختصاص دارد.

 منظور از نام آوران در جایزه هنری قلب تهران، مردان و زنانی هستند که در حیطه اجتماعی، فرهنگی، هنری و کسب و کار برای ایجاد یک جامعه‌ی پویا و سالم تلاش می کنند و تاثیرات اجتماعی ماندگاری در شهر از خود به جای گذارده‌اند.

متقاضیان می توانند در بخش اصلی در هر رشته عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون حداکثر سه اثر و در بخش ویژه در هر رشته یک اثر را برای این جایزه ارسال کنند.

 برگزیدگان اول تا سوم بخش اصلی در هر رشته دیپلم افتخار و به ترتیب جایزه نقدی ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون ریالی دریافت می کنند و به برگزیده اول هر رشته مدال قلب تهران نیز اهدا می شود. در بخش ویژه نیز به یک برگزیده هر رشته مدال قلب تهران، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

دبیر نخستین جایزه هنری قلب تهران مسعود زنده روح کرمانی است و بهرام کلهرنیا (پوستر)، علی هاشمی شهرکی(تصویرگری)، محمدمهدی رحیمیان(عکاسی) و مسعود شجاعی طباطبایی(کارتون) شورای دبیران این جایزه هستند.