به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، محمدعلی بنی اسدی؛ داور تصویرگری نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت:  فعالیت‌هایی که انسان‌ها را نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کنند هوشیار کند ضروری است و آثار جایزه هنری قلب تهران پاسخی به محیط پیرامونی هنرمندان است که در حفظ هویت شهری بسیار مؤثر است. امروز در شهرهای بزرگ کشور و به ویژه تهران این دغدغه وجود دارد که چگونه رفتار کنیم که شهرمان هم هویت بصری و هم حال و هوای امروزی داشته باشد.

بنی اسدی درباره نمادهای شهری در تهران گفت: جشنواره‌های هنری مانند قلب تهران، به اینکه شهر چه نمادهایی دارد می‌پردازد، بسیار مهم است که ببینیم در شهر تهران و به ویژه منطقه 12 به عنوان مرکزیت بافت قدیمی چه نمادهایی وجود دارد. چالش جایزه قلب تهران در این است که باید دید هنرمندان چگونه در آثار خود مشخص می‌کنند که اینجا تهران است؛ آیا فقط ساختمان‌هایی مانند برج میلاد و برج آزادی نماد تهران است؟

داور تصویرگری نخستین جایزه هنری قلب تهران ادامه داد: مثلاً برای یک تصویرگر و نقاش موتیف‌های بناها می‌تواند به عنوان نماد فضایی که به تصویر کشیده یاری‌دهنده باشد. اینکه هویت بصری فضا چیست و در آثار هنرمندان چه المان‌هایی کار شده اهمیت دارد، مثلاً ممکن است برخی روی دیوار نوشته‌ها کار کنند.

بنی اسدی با اشاره به اینکه به طور معمول جشنواره‌هایی که ایده مشخصی دارند در دوره‌های اول و دوم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسند، افزود: متاسفانه در فعالیت‌های هنری کمتر به مستند کار کردن و تحقیق روی موضوع قائل هستیم اما جشنواره‌هایی مانند قلب تهران نیازمند دقت و تحقیق هستند. مثلاً برخورد با عکس‌ها و اسنادی که درباره یک محیط شهری وجود دارد، می‌تواند جالب توجه باشد. تصویرگری شیوه روایی دارد و باید ببینیم چگونه می‌توان در این موضوع با شکل روایی برخورد کرد، باید دید زاویه نگاه هنرمندان به چه سمتی است.

داور رشته تصویرگری نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت: در جشنواره‌های موضوعی تناسب بین ظرف و مظروف مهم است و باید در این جا نیز دید این دو چگونه کنار هم قرار می‌گیرند. کار در این فضا نیاز به تمرکز بیشتری دارد و ارائه اثر برای این رویدادها مشکل‌تر است.

او در مورد استقبال از آثار با رویکرد انتقادی در جایزه هنری قلب تهران گفت:  در کاریکاتور فرصت خوبی وجود دارد تا نگاه‌های انتقادی هم به موضوع ارائه شود، ابتدا آثار بررسی می‌شود تا ببینیم سطح کارها در چه محدوده‌ای است و چه معیارهایی می‌تواند ملاک اصلی انتخاب‌ها باشد.

بنی اسدی با بیان اینکه همواره این سؤال وجود داشته است که آیا باید بافت‌های سنتی شهری را از بین برد یا حفظ و احیا کرد، ادامه داد: سال‌ها پیش برای شرکت در نمایشگاهی به ونیز رفتم، در شهر ونیز نکته بسیار جالبی وجود داشت که ساختار بیرونی فضای شهر و ساختمان‌ها یادآور دوران گذشته بود اما امکانات داخلی کاملاً مدرن شده بود. حتی در آنجا مانند بافت قدیمی تهران کوچه‌های تنگ و باریکی وجود داشت که در ایران به آن‌ها کوچه‌های آشتی گفته می‌شود به این تعبیر که دو نفر قهر با هم  نمی‌توانستند از بین این کوچه همزمان رد شوند. در مورد دلیل و چگونگی حفظ این بافت سؤال کردم و گفتند مهندسانی در شورای شهر هستند که به شدت از حفظ این بافت قدیمی مراقبت می‌کنند.

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته‌های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد و علاقه مندان و هنرمندان می‌توانند تا 8 صبح 23 اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ثبت نام کنند و آثار خود را بفرستند.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران نخستین جایزه هنری قلب تهران را به مناسبت دویست و سی امین سال پایتختی تهران در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌کند. بخش اصلی با عنوان قلب تهران و با موضوعات گردشگری، بازار (بافت تاریخی و قطب اقتصادی)،  منطقه ۱۲؛ محور ادیان و سنت‌های آیینی، منطقه ۱۲ در آیینه تاریخ (به تصویر کشیدن وقایع و روایت‌های تاریخی قلب تهران) برگزار می‌شود. بخش ویژه با عنوان نام آوران قلب تهران است که در این دوره و در واکنش به رویداد و حادثه‌ی تلخ "ساختمان پلاسکو" و ابراز رشادت جمعی از جانفشانان به موضوع "آتش نشانان" اختصاص دارد.

 منظور از نام آوران در جایزه هنری قلب تهران، مردان و زنانی هستند که در حیطه اجتماعی، فرهنگی، هنری و کسب و کار برای ایجاد یک جامعه‌ی پویا و سالم تلاش می‌کنند و تاثیرات اجتماعی ماندگاری در شهر از خود به جای گذارده‌اند.

متقاضیان می‌توانند در بخش اصلی در هر رشته عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون حداکثر سه اثر و در بخش ویژه در هر رشته یک اثر را برای این جایزه ارسال کنند.

 برگزیدگان اول تا سوم بخش اصلی در هر رشته دیپلم افتخار و به ترتیب جایزه نقدی ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند و به برگزیده اول هر رشته مدال قلب تهران نیز اهدا می‌شود. در بخش ویژه نیز به یک برگزیده هر رشته مدال قلب تهران، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

دبیر نخستین جایزه هنری قلب تهران مسعود زنده روح کرمانی است و بهرام کلهرنیا (پوستر)، علی هاشمی شهرکی(تصویرگری)، محمدمهدی رحیمیان(عکاسی) و مسعود شجاعی طباطبایی(کارتون) شورای دبیران این جایزه هستند.