سرویس تجسمی هنر آنلاین:در هفتمین روز از فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز؛  احسان یوسفی‌نسب با اجرای پرفورمنس "نجتماعی" انتشار عکس‌های شخصی در فضای اجتماعی را به بوته نقد گذاشت.

در این اجرا مخاطبان با حضور در گالری با تعداد زیادی دوربین و پرده سفید مواجه شدند که قرار بود با ایستادن در برابر آن تصویرشان ثبت شود.

اجراگر از آن‌ها می‌خواست که در پوزیشن و ژست‌های مختلفی بایستند و مخاطب با گرفتن ژست‌های متفاوت در نقش یک پرفورمر به عنوان سوژه لنز عکاسان در میان پس زمینه سفید قرار می‌گرفت.

بعد از پایان این اجرا عکس‌های افراد هم‌چون اسلایدی در قالب یک استاپ‌موشن به تصویر در آمد و مخاطبان تصویر خودشان را بر روی این سطح سفید مشاهده کردند.

احسان یوسفی‌نسب طراح این پرفورمنس درباره این اثر به هنرآنلاین گفت: عنوان اجرا "نجتماعی" است که به کاری نه چندان اجتماعی نسبت داده می‌شد که موضوعیت‌اش عکس‌هایی است که به صورت فردی در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و ویدئوهایی از این دست که توسط حجم بالایی از مخاطبان دیده و به اشتراک گذاشته می‌شوند.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز 7

وی ادامه داد: هدف از تصویربرداری و عکاسی از مخاطب آن بود که گروه اجرایی بتواند با مشارکت مخاطبان ویدئویی به حالت استاپ موشن داشته باشد و مخاطب به عنوان جزئی از اثر با گرفتن فیگور در قالب تصاویر در شکل‌گیری این ویدئو همکاری داشتند.

این پرفورمر گفت: خوشبختانه این روند به درستی اتفاق افتاد هرچند در نهایت به دلیل بروز مشکل نرم‌افزاری موفق به پخش این اسلاید نشدم. اما بخشی که برایم اهمیت داشت شکل گرفت و آن این بود که مخاطب بداند در این اجرا خیلی مهم است و با گرفتن پوزیشن‌ها و ثبت تصویرش احساس در صحنه بودن را تجربه کند.

یوسفی نسب گفت: موسیقی در این اجرا بیشتر برای فضاسازی استفاده شده بود و سعی داشتم با آن کاری را انجام بدهم که  مخاطب در موقعیتی که حاضر است احساس راحتی کند و جلوی دوربین قرار بگیرد.

وی ادامه داد: موسیقی به گونه‌ای بود که فضا را برای مخاطب امن جلوه می‌داد و وقتی موزیسین میان مخاطبان راه می‌رفتند  و با آن‌ها صحبت می‌کردند ، حاضران دچار این احساس می‌شدند که در اجرای خودشان شرکت کردند.

فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز؛ تا 30 دی ماه به جز روزهای جمعه و شنبه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.