سرویس تجسمی هنرآنلاین: ششمین اجرا در ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز به نقد محدودیت‌های ایجاد شده در سفر با گسترش مرزبندی‌های سیاسی پرداخت. مخاطبان در این اجرا تنها اجازه داشتند با پاسپورت و یا کارتی که هویت آن‌ها را مشخص کند، برای تماشای اجرا وارد سالن گالری شماره پنج موزه هنرهای معاصر شوند.

فضایی گالری با خط‌های مشخصی مرزبندی شده بود و تماشاگران برای تماشای این اجرا تنها حق داشتند در آن محدوده حضور پیدا کنند.

فراز فلاحی در این اجرا سطح سیاه بزرگی را در کف گالری پهن کرده بود و بعد از گرفتن پاسپورت از تمامی حاضران از آن‌ها به عنوان متریال برای به تصویر کشیدن هواپیما و کشتی استفاده کرد. هواپیما و کشتی که باز در میان دانه‌های نمک که اجراگر با دست‌های خودش بر روی سطح می‌پاشید محصور می‌شدند و در نهایت بعد از ترسیم شکلی شبیه به نقشه جهان در پیرامون این هواپیما و کشتی؛ پرفورمر همه سطح را جمع کرد و با قراردادن آن در کیسه زباله‌ای آن را از فضای گالری خارج کرد و اجرای خود را به پایان رساند.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز 6

فراز فلاحی درباره پرفورمنس "BT" به هنرآنلاین گفت: این اجرا درباره همه مرزهایی است که ایجاد می‌شود. داستان ذهنی من آن بود که در شرایط فعلی ما جهانی داریم که به علت اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی که وجود دارد ما با مرزبندی‌های جدیدی مواجه هستیم. مرزهایی که دارد محدودتر و کوچک‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که شما می‌خواهید از این مرزها خارج شوید نیازمند طی کردن یک پروسه هستید که کمترین آن این است که حتما پاسپورت داشته باشید وگرنه ورود پیدا نمی‌کنید. این خط‌هایی که  گذاشته بودم برای آن بود که مخاطب را در میان این مرزها محدود کنم. مثل یک سفارت بود برای من و من با قراردادن یک پنکه که فضا را سرد می‌کرد می‌خواستم این شرایط نامتعارف و سخت را ایجاد کنم.

این پرفورمنس آرتیست گفت: من درخواست کرده بودم که مخاطبان اگر پاسپورت دارند برای ورود به این اجرا آن را همراه با خود بیاورند و بعد من با این پاسپورت‌ها در این سطح سیاه تصویر هواپیما و کشتی را ساختم و با نمک در پیرامون این دو تصویر نقشه‌ای را نقشه جهان را ترسیم کردم و دایره‌ای که به عنوان نمادی از کره زمین بود را خط زدم.

فلاحی گفت: ما امروز یک کره آزاد نداریم و همه چیزمان محدود شده است حالا این  محدودیت می‌تواند توسط یک سری از آدم‌ها که سوار بر هواپیما هستند شکسته شود و از آن عبور کنند اما این مسئله هم باز با محدودیت مواجه هست و شما باز هم نمی‌توانید هر گونه‌ای که می‌خواهید سفر کنید.

وی گفت: در نهایت هم با جمع کردن آن خواستم بگویم این برای من مسئله مانایی نیست و تنها یک قصه است که در ذهن من خطور کرده است و خواستم نشان دهم و سوالی را ایجاد کنم. دغدغه ذهنی من و تمام جوان‌هاست که چرا امروز برای کوچک‌ترین کار هم از شما مدرک می‌خواهندو آن هم پاسپورت است.

فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز؛ تا 30 دی ماه به جز روزهای جمعه و شنبه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.