سرویس تجسمی هنر آنلاین:علیرضا امیر حاجبی در چهارمین روز از فستیوال ششم، سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز، با نشستن بر روی یک صندلی و پشت به مخاطبان 27 نت را در 27 دقیقه خوانش کرد.

علیرضا امیر حاجبی درباره ایده این اجرا به هنرآنلاین گفت: این اجرا بر مبنای دو الگو از دو هنرمند شکل گرفته است. الگوی اول تا حد امکان آهسته جان کیج است که ششصد و چهل سال طول می کشد که قطعه اجرا شود و سال 2000 شروع شده و در سال 2640 در یک کلیسا هالبراشتات آلمان به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: من همان ایده را کوچک کردم برای سه خط  موسیقی. این سه خط می توانست در عرض یک دقیقه تمام شود که شامل بیست و هفت نت بود و من در اصل بیست و هفت دقیقه آن را اجرا کردم.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز 4

این پرفورمنس آرتیست گفت: الگوی دوم، الگوی یک آهنگساز مینیمالیست آمریکایی به نام لامونت یانگ بود که دوستش دارم و از کارهایش تقلید می کنم. او در یک قطعه ای به نام اترنال تیاتر، تکنیکی را که من اینجا اجرا کردم را خیلی گسترده تر و با وکالیست های درجه یک هندی کار می کند و آن یک نت است که به شکل های مختلف با تلفظ های مختلف ارائه می شود.، با سر با گلو با دندان و سینه. من این دو تا ایده را میکس کردم و این ایده را ارائه دادم.

امیر حاجبی درباره واکنش ها به اجرایش گفت: از زندگی روزمره و ترافیک و شلوغی به اینجا رسیدن سخت است. امروزه برای افراد همه چیز زود تمام می شود. این که تو بشینی و صبر کنی و از وضعیت عادی زندگی خارج شوی و گوش بدهی به تک تک این نت ها. اعوجاج های بدن  پرفورمر را نگاه کنی. خوب معلوم است که این ها کمی سخت است اما شاید احتیاج است که موزیسین های ما، موزیسن های حرفه ای ما یک کارهایی در این حیطه انجام بدهند که یک مقدار صبر مخاطب تغییر کنید .

وی افزود: لامونت یانگ  سه ساعت قطعه دارد بر چهار نت و چهار هارمونی. من نمی گویم همه بیایند این جوری  گوش بدهند ، موسیقی پاپ احتیاج هست ، موسیقی راک و جز، هم احتیاج هست اما این ها یک کم از موسیقی جلوتر است. بعد از موسیقی است چرا که تو با هنر شنیدن سر و کار داری تا تولید صدا.

این پرفورمر گفت: اینجا هنرمند آدم هایی هستند که دارند می شنوند. مثل هنر خوب دیدن، خوب شنیدن. آرام آرام باید آرتیست ها کاری کنند که هنر شنیدن عادت شود و ببیند که یک نفر 27 نت را در 27 دقیقه می خواند .خیلی ها خوششان می آید  و خیلی ها هم نه اما این مهم است که نوع نگاه نهادینه شود. اینکه همه بدانند شکل دیگری از موسیقی هم هست به جز این که ما در تمپو قرار بگیریم  و شکل های دیگری از موسیقی، حرکت و شنیدن هم وجود دارد.

فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز؛ تا 30 دی ماه به جز روزهای جمعه و شنبه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.