گروه تجسمی هنرآنلاین: نشست اصحاب رسانه با مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ۲۱ اسفندماه برگزار شد. در بخشی از این جلسه عبدالرضا سهرابی به بیان آماری درباره عملکرد مرکز هنر‌های تجسمی در سال ۱۴۰۱ پرداخت.

سهرابی با بیان اینکه آمار‌های تجمیعی پاسخگوی بسیاری از موارد و سؤالاتی است که در این مدت مطرح شده‌اند گفت: امسال تعداد مجوز‌های صادر شده برای برگزاری نمایشگاه در نگارخانه‌ها، در ۶ ماهه اول ۳۱۲ عدد بوده است، در ۹ ماه این عدد به ۳۵۱ و تا پایان سال به ۳۸۷ رسیده است. همچنین از ابتدای سال ۸ مجوز برای تأسیس نگارخانه‌های جدید صادر شده و در زمینه مجوز نگارخانه‌ها، ۱۴ مورد در ۶ ماه نخست، و تا پایان سال مجموعا ۵۸ مجوز تمدید شده است.

او با اشاره به درخواست تعدادی از هنرمندان برای صدور گواهی هنری گفت: در ۶ ماه نخست ۲۷ گواهی و تا پایان سال ۴۶ گواهی هنری برای هنرمندان تجسمی صادر شد.

سهرابی ادامه داد: برای خروج آثار هنری از کشور، در ۶ ماه نخست ۱۰۷۸ اثر مجوز دریافت کردند. این عدد در ۹ ماه به ۱۷۴۰ و تا پایان سال به ۲۳۸۴ رسید. از میان درخواست‌هایی که به دست ما رسیده بود نهایتاً ۳۵ اثر نتوانستند مجوز دریافت کنند و با خروج آن‌ها از کشور مخالفت شد. بیشتر آثاری که از کشور خارج شدند یا همین جا به فروش رسیده بودند و یا برای شرکت در نمایشگاه‌ها و آرت‌فر‌ها ارسال شدند. این مسأله برای کشور ارزآوری داشته و موضوعی مهم در اقتصاد هنر است.

او با بیان اینکه ارتباط با صندوق اعتباری هنر موضوعی جدی برای هنرمندان است، گفت: ۱۸۲ هنرمند در ۶ ماه نخست و مجموعا ۳۲۹ هنرمند تا پایان سال برای عضویت در صندوق اعتباری هنر معرفی شدند. همچنین برای تمدید عضویت ۱۴۴۸ نفر نیز اقدامات لازم انجام شد. امسال ۴۱۷ نفر برای بیمه و ۱۳۳ نفر برای دریافت وام به صندوق اعتباری معرفی شدند.