گروه تجسمی هنرآنلاین: علی بحرینی، داور رشته نقاشی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه کار‌های قابل تاملی به جشنواره آمده گفت: اگرچه به لحاظ کمی تعداد آثار نسبت به دوره پیش کمتر شده اما کیفیت کار‌ها خوب بود و موضوع‌های متنوع مورد ارزیابی هنرمندان قرار گرفته بود. آن‌ها درباره موضوعات روز جامعه، مسائل اجتماعی، موضوعات دینی و... کار کرده بودند و در نهایت از بین آثار رسیده ۱۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

بحرینی ادامه داد: امسال هنرمندان در دو بخش «طوبای زرین» و «قله‌ها» به رقابت پرداختند. بخش قله‌ها رقابتی میان تمام رشته‌های حاضر در جشنواره است و اینگونه بود که در هر کدام از رشته‌ها داوران چند اثر انتخاب می‌کردند و در نهایت بین آن‌ها داوری می‌شد و یکی به بخش قله‌ها راه می‌یافت. هم‌اکنون در بخش قله‌ها ۸ اثر به نمایش درآمده که میان آن‌ها رقابتی برای انتخاب اثر برتر وجود دارد.

این هنرمند افزود: هنرمندان برای راه پیدا کردن به این مرحله در رقابت بسیار سختی شرکت داشتند. انتخاب آثار برای داوران نیز دشوار بود زیرا هر رشته ویژگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان کار‌هایی کاملاً متفاوت را با یکدیگر مقایسه کرده و آن‌ها را ارزشگذاری کرد.

او درباره ویژگی‌های آثاری که به بخش قله‌ها راه پیدا کردند گفت: بیشتر کار‌هایی مد نظر بود که مفهوم دارند. به نظر من هم کار خوبی است که هنر را در راستای اهداف جامعه هزینه کنیم و حرفی بزنیم که حرف جامعه است. معمولاً هنرمندان در خلوت خود آثاری خلق می‌کنند که ممکن است برای آن‌ها لذت بخش باشد، اما شاید آن اثر برای جامعه مفید نباشد. در حالی که بعضی کار‌ها با جامعه ارتباط دارند و بر آن تأثیر می‌گذارند. در این بخش جدید جشنواره هم به هدفمند بودن آثار توجه شده بود.

بحرینی با بیان اینکه جشنواره هنر‌های تجسمی فجر نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده، گفت: سال‌های قبل اتفاق خوبی که در این جشنواره می‌افتاد این بود که گزیده‌ای از آثار جشنواره باکیفیت خوب چاپ می‌شد و در استان‌ها به نمایش درمی‌آمد، اما متأسفانه در این دوره این اتفاق نیفتاد. بنابراین کار‌ها کمتر دیده می‌شوند و فقط مخاطبان تهرانی می‌توانند آن‌ها را ببینند. اگر این اتفاق مانند سال‌های قبل تکرار شود می‌تواند تأثیر بیشتر داشته باشد. حتی می‌توان یک مجموعه از کار‌ها را چاپ کرد و گردشی در استان‌ها به نمایش گذاشت. نمایش کار‌ها در فضای مجازی هم باعث می‌شود مخاطبان بیشتری از سراسر ایران بتوانند آن‌ها را ببیند. به نظر من هنرمندی که به مرحله نهایی رسیده و انتخاب شده حق دارد بیشتر دیده شود.

این هنرمند بوشهری با اشاره به نمایشگاه‌های استانی جشنواره فجر نیز گفت: این نمایشگاه‌ها با حضور هنرمندان هر استان برگزار می‌شود اما معمولاً رویداد‌های مناسبتی با توجه به اینکه در فرصت کمی آماده می‌شوند، کیفیت بالا ندارند. به نظر من باید از مدت‌ها قبل درباره این نمایشگاه به استان‌ها اطلاع‌رسانی کنند و هنرمندان خیلی زود انتخاب شوند تا فرصت کافی برای خلق اثر مناسب برای جشنواره داشته باشند. یک شیوه مناسب دیگر این است که در طول سال نمایشگاه‌هایی در سطح استان‌ها برگزار شود و هیئتی از کارشناسا، آثار برگزیده این نمایشگاه‌ها را برای نمایش در زمان جشنواره هنر‌های تجسمی فجر انتخاب کنند. با این کار انگیزه بیشتری هم برای کار کردن هنرمندان شهرستانی به وجود می‌آید.