گروه تجسمی هنرآنلاین: هیربد همت آزاد، استاد کارگاه سفال و سرامیک بیست و نهمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران درباره اضافه شدن رشته سفال و سرامیک به این دوره از جشنواره گفت: بعد از برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک، از طرف انجمن هنرمندان سفال و سرامیک پیشنهاد کردیم که این رشته به عنوان یک رسانه مستقل که پیشینه دیرین در فرهنگ و هنر ما دارد به جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان اضافه شود. با توجه به اینکه هنرمندان در رشته‌های دانشگاهی مثل صنایع دستی و هنر اسلامی با سرامیک و سفال کار می‌کنند و در سال‌های اخیر هم رویداد‌های خوبی در رسانه سرامیک برگزار شده است، جای خالی آن را در جشنواره حس می‌کردیم و برای اضافه شدن آن درخواست کردیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد و ‌امیدوارم نمایش خوبی از قابلیت‌های این رسانه در جشنواره ارائه شود.

او درباره غیر رقابتی بودن این دوره از جشنواره گفت: به نظر من در چنین جشنواره‌ای رقابتی بودن چندان جایگاهی ندارد، زیرا این رویداد آموزش محور و پژوهش محور است و هنرمندان می‌توانند به دنبال کسب تجربه و تبادل نظر باشند و از هنرمندانی که فعالیت حرفه‌ای دارند، تجربه کسب کنند. در واقع فضای این جشنواره است که حائز اهمیت است و نه جایزه‌ای که اهدا می‌شود.

همت آزاد ادامه داد: در رشته سرامیک از همان روزی که اسامی شرکت‌کنندگان اعلام شد ارتباط با هنرجویان را آغاز کردیم، زیرا کاری که در سه روز انجام شود کیفیت چندانی نخواهد داشت. بنابراین پیش از شروع جشنواره چندین جلسه نظری برای آن‌ها برگزار کردیم و حتی تعدادی از اساتید در کارگاه‌های خود با هنرجویان کار کردند تا زمینه‌سازی کنیم و در سه روز کارگاه بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم. گفته شده است که پس از پایان کارگاه‌ها نیز قرار است ارتباط بین اساتید و هنرجویان ادامه داشته باشد و این موضوع از نظر تئوری بسیار خوب است، اما مهم این است که تا چه حد عملی شود و اگر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم شود اقدام بسیار خوبی است.

او درباره کانسپت این دوره جشنواره که محیط زیست است گفت: یکی از عناوینی که برای هزاره سوم وجود دارد، هزاره سرامیک است و این موضوع از دو سو اهمیت دارد. یکی قابلیت‌ها و گسترش نفوذ سرامیک در حوزه‌های مختلف صنعت، هنر و... است و دیگری که اهمیت بیشتری دارد سازگاری سرامیک با محیط زیست است. مواد اولیه، فرایند ساخت و بازگشت‌پذیری به طبیعت، ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود بتوانیم دغدغه‌های محیط زیستی را با محصولی به نمایش بگذاریم که خودش صد در صد با محیط زیست سازگار است.

همت آزاد درباره فواید این جشنواره برای هنرجویان و آماده کردن آن‌ها برای ورود به فضای حرفه‌ای گفت: مهم‌ترین ویژگی که در جشنواره مشهود است رویکرد آموزشی و پژوهشی است، زیرا در این بازه سنی نباید به نمایش آثار تکیه کنیم بلکه باید این جشنواره پایه‌هایی محکم ایجاد کند که زیرساختی برای رویداد‌های دیگر باشد. گفتگو محور بودن در این رویداد اهمیت زیادی دارد و این رویکرد در کارگاه‌ها دیده می‌شود. هنرجو در این کارگاه‌ها به جز فرآیند ساخت آثار تجسمی، با مسائلی مانند پیش‌زمینه‌های ساخت اثر، نحوه معرفی و نمایش اثر هم آشنا می‌شود که از موارد بسیار مهم در فضای حرفه‌ای هنر هستند و همگی باید همراه یکدیگر پیش روند.

این هنرمند افزود: تعامل هنرجویان با اساتید اتفاق بسیار خوبی است. ممکن است بسیاری از هنرجویان در فضای خارج از جشنواره چنین فرصتی را به دست نیاورند که ارتباط مستقیمی با اساتید پیدا کنند. به ویژه برای هنرمندان خارج از تهران این جشنواره فرصتی است که با یک فضای حرفه‌ای آشنا شوند.