گروه تجسمی هنرآنلاین: سیدنظام‌الدین امامی‌فر، مدیر گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه شاهد و عضو شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با نیازهای هنری جوانان در تناسب است یا خیر؟ گفت: برای متناسب بودن این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با نیازهای هنری جوانان باید از قبل هسته‌هایی تخصصی پیش‌بینی شود و در کنار آن، نیازسنجی‌ لازم صورت پذیرد. اینکه ما فرایند آموزش و انتقال تجربه را در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به واسطه اساتید برجسته و درجه یک پیش ببریم، یکی از ویژگی‌های خوب و به‌جا است که جشنواره هنرهای تجسمی جوانان واجد آن است. باوجود این، تصور می‌کنم هنوز آنچنان که باید نیازسنجی صورت نگرفته است و ما نمی‌دانیم که نیازهای جوانان چیست. البته ما غالبا همراه جوانان هستیم و تاحدی از فضاهای ذهنی، نیازهای آموزشی و هنری آنها آگاهیم اما این کافی نیست. بنابراین تصور می‌کنم هنوز در راستای نیازسنجی اقدامات کافی صورت نگرفته است که ما بر اساس آن بتوانیم کارگاه‌ها و اتفاقاتی را که مطابق با نیازهای جوانان می‌دانیم، برایشان درنظر بگیریم.

وی در ادامه، به‌روز شدن رویکرد جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین را گامی ضروری دانست و افزود: من خلاصه‌ای از دوره‌های پیشین جشنواره را در اختیار ندارم، اگرچه در این دوره باید پیشنهاد بدهیم که حتما مطالعاتی در این زمینه انجام شود تا متوجه شویم که در بیست و هشت دوره قبلی چه اتفاقاتی رخ داده و چه نتایجی به دست آمده است. باوجود این، به نظر می‌رسد که تاکنون مطالعات مُدونی به‌عنوان پژوهش در مورد چگونگی و نتایج برگزاری جشنواره-به غیر از گزارش کار و عملکرد- منتشر نشده است؛ چراکه اگر چنین پژوهشی موجود بود، برای مطالعه در اختیار ما قرار می‌گرفت. به نظر می‌رسد که برگزاری دوره‌های متوالی بیشتر شامل تجربیاتی بوده که سال به سال منتقل شده است اما درباره اینکه این جریان به چه نتایجی رسیده یا خواهد رسید، نظر شورای سیاستگذاری این است که افق چندساله را پیش‌بینی کند و در ادامه، اهداف و نتایج را بسنجد. 

امامی‌فر یادآور شد: برای اینکه مفهوم و رویکرد متفاوتی نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره داشته باشیم، باید مطالعاتی از قبل موجود باشد تا ببینیم آیا نیازسنجی یا مفهوم جدیدی که توسط متخصصان مورد مطالعه قرار گرفته و شامل موضوع، اجرا، کارکرد و عملکرد است، به نتیجه مناسبی می‌رسد یا خیر. برای اینکه مفهوم جدید با رویکرد جدیدی همراه باشد، موضوعات تازه باید به عنوان یک تم به کار گرفته شوند و به نوعی با فضای جدید جامعه هماهنگ باشند. 

وی تعیین هدف یا اهداف برای جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به‌منظور نیل به آینده‌ای متفاوت را امری دشوار دانست و در این‌باره اظهار کرد: اهداف باید از قبل تعیین شده باشند تا ما بتوانیم در فضای موردنظر حرکت کنیم؛ اینکه آینده کاری هنرمندان جوان ما چه خواهد شد، اینکه وظیفه ما تدارک و برپایی این‌گونه جشنواره‌ها است یا خیر و اینکه نتیجه کار به کجا منتهی خواهد شد و الگوهای مورد نظر باید چگونه به نتیجه برسند، پرسش ‌و دغدغه بسیاری از اعضا است؛ چراکه هر جشنواره‌ای در پی رسیدن به اهدافی است که از قبل تدارک می‌بیند. ما برای رسیدن به اهداف مدنظرمان، جوانان را از سراسر کشور شناسایی و آنها را به عنوان نیروی جدید هنری به جامعه معرفی می‌کنیم. حال، درباره اینکه بحث ‌کار، ارتباطات و سایر موارد مربوط به هنرجویان چه می‌شود و چه کسی در این رابطه مسئول است، خود من هم مطلع نیستم. 

عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، بررسی و مطالعه دستاوردهای حاصل شده در دوره‌های قبلی را به‌منظور شناسایی و ترمیم مشکلات ادوار گذشته گامی ضروری دانست و افزود: همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم، لازم است مطالعاتی نسبت به دوره‌های قبلی در دست داشته باشیم تا بدانیم در ادوار پیشین به چه نتایجی رسیده‌ایم؛ چراکه برای چنین جشنواره‌هایی هزینه شده است و این هزینه‌ها باید نتایج ملموس و مشخصی را به همراه داشته باشند. در نتیجه به‌شخصه اطلاعی از وضعیت دوره‌های قبلی ندارم؛ چراکه متن پژوهشی مدون و قابل مطالعه‌ای درباره آنها به دستم نرسیده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ شیوه‌ ارزیابی کار هنرمندان حاضر در جشنواره و نیل به اهدافی نظیر استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و نوجوان در سراسر کشور گفت: درست است که یکی از اهداف جشنواره، استعدادیابی جوانان و نوجوانان است اما چگونگی اطلاع‌رسانی در این زمینه نیز مهم است؛ چراکه اتفاقات سریع و وفقه‌های زیادی که گاه بین ادوار گوناگون جشنواره شکل می‌گیرد، باعث می‌شود ارتباطی که میان هنرمندان جوان وجود دارد، منقطع شود. از طرفی ارتباط میان هسته‌های اولیه هنری در شهرستان‌ها، شهرها و اقصی نقاط کشور نیز عملا از طریق آموزش و پرورش، انجمن‌ها و گروه‌های هنری شکل می‌گیرد. البته بنده این نوع ارتباط را آنچنان که باید پیوسته نمی‌بینم و به نظر می‌رسد تاحدی گسسته شده است.

این هنرمند، برگزاری حضوری جشنواره‌های هنری را اتفاقی مثبت ارزیابی و بیان کرد: فضای رقابتی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان همراه با انگیزه‌ای که در برگزاری حضوری چنین رویدادهایی ایجاد می‌شود،  کارکرد هنری بهتری را به وجود می‌آورد اما اینکه هنرجویان و هنرمندان به چه شکلی انتخاب شوند نیز موضوعیت دارد. نکته مهم این است که فراخوان جشنواره، تبلیغات و سایر اطلاعات مربوطه به دست مخاطبان هدف برسد. برای این منظور، باید سراغ رابط‌های میانی رفت و از طریق آنها ارتباطات لازم را ایجاد کرد. همچنین باید بدانیم که در ادوار گذشته این ارتباطات چگونه ایجاد شده است. زمانی که جشنواره‌ها به صورت ادواری در مناطق مختلف برگزار می‌شد، به نوعی می‌توانست شهرها و استان‌های مختلف را درگیر کند و اکنون زمان بررسی نتایج و دستاوردهای پیشین است.

امامی‌فر سیاست تغییر جغرافیایی برگزاری جشنواره در ادوار مختلف را مثبت تلقی کرد و در این‌باره توضیح داد: اینکه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شد، امتیاز مثبتی برای جشنواره به شمار می‌آمد. لازم است این روند ادامه پیدا کند و سی و سه استان کشور طبق یک برنامه‌ریزی مدون و از پیش تعیین شده تحت پوشش قرار گیرند. بدین ترتیب، این آگاهی به‌وجود می‌آید که در سایر استان‌ها چه می‌گذرد و چه ظرفیت‌ها و کمبودهایی در آنها وجود دارد. همچنین با تداوم این روند، فضاهای محیطی و بومی استان‌ها نیز شناسایی می‌شود. اما وجه دیگر ماجرا این است که وقتی جشنواره‌ در استان‌ها برگزار می‌شود، عملا به دلیل مسافت و امکانات، فقط استان‌های همجوار امکان مشارکت و همکاری را پیدا می‌کنند.

عضو شورای سیاست گذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بخش پایانی سخنان خود گفت: اکنون که قرار است این دوره از جشنواره در مرکز کشور و به صورت حضوری برگزار شود، از این حیث که تهران پایتخت است، یک امتیاز محسوب می‌شود. بنابراین تمامی هنرمندان می‌توانند در مرکز کشور دور هم جمع شوند و تجربه حضور در تهران به عنوان پایتخت را داشته باشند. حال، اینکه از این تجربه چقدر استقبال خواهد شد، باید منتظر ماند و دید. امیدوارم با توجه به سن و سال کم هنرجویان و ملاحظاتی که درباره رفت و آمد و خانواده‌هایشان وجود دارد، بتوانیم بیشترین شرکت کننده را در جشنواره بیست و نهم داشته باشیم. 

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با هدف رقابت در عرصه خلاقیت‌های هنری، ارتقای توان تخصصی هنرجویان و معرفی استعدادهای جوان هنری، شهریور ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.