گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های رسا هزارخانی با عنوان «گم راه» در گالری طراحان آزاد برپاست. هزارخانی در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۶ فریم عکس در این مجموعه به نمایش درآمده است که ابعاد یکسانی دارند گفت: من کارشناسی را در رشته نقاشی و کارشناسی ارشد را در رشته پژوهش هنر گذراندم. از سنین پایین به نقاشی و طراحی علاقه زیادی داشتم و با اینکه در دانشگاه وارد رشته حسابداری شده بودم، اما انصراف دادم و تصمیم گرفتم در رشته هنر تحصیل کنم زیرا نمی‌خواستم هنر برایم گزینه دوم باشد.

هزارخانی ادامه داد: تحصیل در رشته پژوهش هنر و همچنین اشتغال به کار باعث شد در نقاشی کردنم وقفه بیفتد و برای ثبت آنچه در ذهنم بود فرصت کمی داشتم. با این حال ذهنم همیشه درگیر هنر بود و احساس کردم عکاسی برایم بهترین گزینه است. قبلاً در دانشگاه با عکاسی آشنا شده بودم و پس از آن دوره‌های آموزشی را گذراندم و جدی‌تر به این کار پرداختم. در نهایت از میان عکس‌های زیادی که گرفتم تعدادی از آن‌ها برای این نمایشگاه انتخاب شد.

او با بیان اینکه مقدمه همه این عکس‌ها پرسه زنی در تهران است گفت: این عکس‌ها تجربه شخصی من از شهر تهران و حومه آن است. از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقاط تهران رفتم و تا جایی که در توانم بود عکاسی کردم. در بعضی از عکس‌ها طبیعت و گیاهان خودرو در پلان اول کار دیده می‌شود و در پلان دوم کلان شهر تهران به چشم می‌آید. این گیاهان خودرو زمان محدودی وجود دارند و من سعی کردم این گذرا بودن و ناپایداری را ثبت کنم.

هزارخانی درباره اینکه چه نماد‌هایی از تهران در آثارش دیده می‌شود گفت: بیش از آنکه با استفاده از المان‌ها و ساختمان‌ها و نشانه‌های خاص بخواهم نشان بدهم که این عکس‌ها مربوط به تهران است، هدفم انتقال حس و حال بود. تجربیات مشترکی که بسیاری از ما در سال‌های اخیر داشتیم به صورت نکته های‌ریزی در عکس‌ها هست که شاید هر کسی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. کار عکاسی من همچنان ادامه دارد و مجموعه دوم خود را از آغاز کرده‌ام اما در مجموعه‌های بعد قصد دارم محدودتر کار کنم و هر مجموعه را به مناطق خاصی از تهران اختصاص بدهم.

او با بیان اینکه در این آثار جنبه بصری برایش مهم‌تر از تکنیک بوده است گفت: خودم را یک عکاس حرفه‌ای نمی‌دانم و همچنان در حال جستجو و تجربه هستم. زمانی می‌توان به سراغ متریال‌ها یا تکنیک‌های جدید رفت که تا حدی در این کار پیشرفت کرده باشید ولی من هنوز در ابتدای راه هستم و انتقال حس و فکری که در ذهن دارم برایم مهم‌تر از تکنیک است. تکنیک جنبه زیبایی‌شناسی کار را بالا می‌برد ولی من هنوز درگیر محتوا هستم نه فرم.

او درباره ارتباط این کار‌ها با تحصیلات نقاشی خود گفت: به نظرم تحصیلات نقاشی باعث شده کادربندی و ترکیب‌بندی در ناخودآگاه من وجود داشته باشد و در عکس‌هایی که ثبت کردم خودش را نشان می‌دهد. ‌امیدوارم مخاطب هم بتواند با این کار‌ها ارتباط برقرار کند و متوجه شود عکس‌ها را کسی گرفته که با نقاشی و فرم و ترکیب‌بندی آشنا بوده است.

هزارخانی با بیان اینکه قصد دارد کتاب عکس‌هایش را منتشر کند گفت: قدردان افرادی هستم که در این مدت به من کمک کردند، به ویژه استادم رضا شجاعی که همه چیز را از او یاد گرفتم و همچنین علی شایسته و رزیتا شرف جهان که نقش مهمی در طی این مسیر داشتند.

نمایشگاه آثار رسا هزارخانی تا ۴ مرداد در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است.