گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مرجان ثابتی با عنوان «از نفس افتاده» در گالری طراحان آزاد برپاست. ثابتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آثار این مجموعه گفت: کار‌های ابتدایی ابعادی کوچک دارند و با قلم فلزی و آبرنگ کار شدند. پس از آن کار‌های بزرگ‌تر با رنگ‌روغن و کلاژ انجام شدند.

ثابتی ادامه داد: موضوع این آثار برایم چندوجهی است و چیزی نبود که یک‌باره شکل بگیرد. با توجه به اینکه من دوران کودکی خود را در منطقه جنگی گذراندم تأثیرات آن زمان به نوعی در کار‌هایم وجود دارد. یکی از چیز‌هایی که در زمان حادثه‌ای مانند بمباران یا زلزله رخ می‌دهد این است که انسان لزوماً لوازم ضروری خود را برنمی‌دارد بلکه ‌اشیایی که برایش عزیزتر هستند را با خودش می‌برد. من نیز در تعدادی از این آثار از کلاژ بوردا‌های خیاطی که متعلق به مادرم بود استفاده کردم. استفاده از کلاژ در کارهای رنگ‌روغن به خاطرات من در کودکی برمی‌گردد که شاهد خیاطی کردن مادرم بودم و در این آثار حس فروپاشی رویدادها در موقعیت اکنون و اینجا را تداعی می‌کند.

ثابتی ادامه داد: کار روی این مجموعه از پاییز ۹۸ با توجه به شرایط اجتماعی و احساساتی که داشتم جدی‌تر شد. پس از اینکه قرنطینه شروع شد احساس می‌کردم زمان زیادی را در احاطه اشیاء روزمره زندگی خودم قرار دارم و طبیعتا آنچه در این مجموعه دیده می‌شود چیز‌هایی است که هر روز با آن‌ها در ارتباط هستم. ظروفی را انتخاب کردم که مرتبط با غذا هستند و با شتاب روزمرگی ما پیوند دارد. انسان برای برآوردن غریزه و رفع گرسنگی در این گردونه پرشتاب چیدن و استفاده قرار می‌گیرد و سپس آن‌ها را کنار می‌گذارد و آن هیجان، یک‌باره به سکوت می‌رسد. درست مانند رویدادها و اتفاقات زندگی که در بستری از زمان و مکان رخ می‌دهد. مواجهه با آن رویدادها واکنش غریزی و شهودی ما را باعث می‌شود که در گذر از آن به سکوت یا بهت‌زدگی خواهیم رسید. همچنین پارچه‌هایی که چیدمان کرده‌ام صرفاً برایم پارچه نیستند و قصد بازسازی آن‌ها را نداشتم، بلکه آشوب درونی انسان در مواجهه با پوچی زمانه خودمان را مدنظر داشتم.

او با اشاره به اینکه حلزون یکی دیگر از عناصر موجود در این آثار است گفت: حلزون موجود سرسختی است که می‌تواند نمادی از ما باشد. این موجود هم آرام حرکت می‌کند و هم ممکن است زیر پا له شود و نمی‌دانیم که جان سالم به در می‌برد یا نه، اما عمری بیشتر از دایناسور‌ها دارد. من به رفتار ناخودآگاه که موازی تصمیم خود‌آگاهم قرار می‌گیرد معتقد هستم و حلزون نیز ناخودآگاه وارد آثارم شد. پس از اینکه به دلیل حضورش فکر کردم به این نتیجه رسیدم که می‌تواند خود من باشد.

ثابتی درباره چیدمان ظروف گفت: اتفاق در آن‌ها دخیل بود اما من این اتفاق را دست‌کاری می‌کردم. با دیدن میز غذا اگر فضا برایم جالب بود این فضا را تغییر می‌دادم تا از آن خودم شود و بعد از آن عکس می‌گرفتم. هیچ‌کدام از این تصاویر صرفاً بر اساس چیدمان ظروف خالی شکل نگرفته‌اند بلکه همه آن‌ها پس از صرف غذا و اتفاق‌ها و صحبت‌هایی که بر سر میز رخ داده است عکاسی شده و بعد از تغییراتی، نقاشی شده‌اند.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: قلم فلزی تکنیک محبوب من است و سال‌هاست که با آن اخت هستم. معمولاً طراحی خطی با قلم فلزی و روان‌نویس انجام می‌دهم که پیش‌طرحی برای آن ندارم و اجازه می‌دهم خود به خود شکل بگیرد. رنگ‌روغن هم مدیوم مورد علاقه من است چون حساسیت رنگی بالایی دارد.

ثابتی درباره فضای رنگی آثارش گفت: یک نقاش دانش رنگی دارد که بر طبق مطالعه و تجربه شکل می‌گیرد، ولی من علاوه بر آن‌ها به شهود و غریزه خودم درباره ترکیب‌بندی اعتماد می‌کنم. یعنی زمانی که طرح را می‌بینم کاملاً احساس می‌کنم که چه رنگی باید در آن باشد و بر همان اساس عمل می‌کنم. پس از آن رنگ‌ها را از نظر علمی بررسی می‌کنم تا یک تصمیم منطقی بگیرم و ببینم چه رنگ‌هایی بهتر در کنار هم قرار می‌گیرد. در این تابلو‌ها رنگ‌ها به واقعیت نزدیک نیست و بیشتر حس خودم و آشوب درونیم را نشان می‌دهد.

او درباره جایگاه انسان در این آثار گفت: من همیشه پرتره و فیگور کار می‌کردم و به ارتباط انسان و فضای اطرافش علاقه زیادی داشتم، اما در این مجموعه ترجیح دادم انسان را در پشت صحنه قرار دهم. با دیدن این ظرف‌ها متوجه می‌شویم که افرادی در پس آن هستند اما به جای حضور یک فرم بصری در کادر ترجیح دادم حضور غیرمستقیم آن‌ها را حس کنیم.

نمایشگاه آثار مرجان ثابتی تا ۲۱ دی در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است.