گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مرجان بنی اسدی با عنوان «روایت‌های در هم تنیده» در گالری طراحان آزاد برپاست. بنی اسدی در گفت و گو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه در این مجموعه آثار نقاشی و سرامیک به نمایش در آمده است که در چهار سال اخیر شکل گرفته‌اند، گفت: من در دانشگاه ملی هنر پاکستان در رشته نقاشی تحصیل کردم و پس از آن فوق لیسانس سرامیک دیزاین را در مجارستان گذراندم.

بنی اسدی ادامه داد: زمانی که در پاکستان زندگی می‌کردم چند فرش در خانه داشتیم و با وجود این که از ایران دور بودم با دیدن این فرش‌ها احساس می‌کردم در ایران هستم. به نظرم فرش برای ما ایرانی‌ها یک عنصر ضروری زندگی است. روایت‌هایی در خود فرش وجود دارد و آدم‌هایی که روی آن می‌نشینند نیز هر کدام قصه و داستانی دارند. فرشی که پا می‌خورد و قدیمی می‌شود همه این داستان‌ها را در خود نگه می‌دارد.

بنی اسدی افزود: وقتی‌ایده نقاشی کردن با الهام از فرش به ذهنم رسید مدت طولانی با دقت به فرش‌های خانه نگاه می‌کردم و بعد تصاویر آن‌ها را به صورت ذهنی و تغییر یافته در کار‌هایم می‌آوردم. در نقاشی‌های اولیه فیگور انسان نیز وجود داشت اما کم‌کم حذف شدند و فقط به خود فرش پرداختم. پس از آن وقتی به مجارستان رفتم آنجا دیگر فرشی وجود نداشت و این نقوش از مقابل چشمانم رفته بودم، بنابراین کار‌هایم آبستره‌تر شد و طبیعت منطقه را به صورت ذهنی به کار‌هایم اضافه کردم، زیرا فرش‌های ایرانی نیز از طبیعت الهام گرفته‌اند و گل‌ها و گیاهان و حیوانات در آن‌ها دیده می‌شود. من هم سعی کردم از طبیعتی که می‌بینم الهام بگیرم و حس زمان و لحظه را در کارم ثبت کنم.

این هنرمند افزود: پروسه قالی‌بافی بسیار طولانی است و خانواده‌ای ممکن است یک سال در کنار هم مشغول بافت فرش باشند و هر گره می‌تواند ثانیه‌هایی باشد که آن‌ها ثبت کرده‌اند. بعد این فرش به خانه دیگران سفر می‌کند و در هر خانه داستان‌های دیگری به آن اضافه می‌شود. من هم سعی کردم داستان فرش‌ها را با داستان‌های شخصی خودم همراه کنم. درباره انتخاب رنگ کار‌ها نیز محیط پیرامون بر من تأثیر زیادی داشت. سال‌هایی که در پاکستان بودم رنگ آثارم گرم‌تر بود و وقتی به مجارستان رفتم رنگ‌های که استفاده می‌کردم سردتر شدند.

او درباره دلیل نمایش فرش‌های مندرس گفت: در این آثار‌ گذار از سنت به مدرنیته را مد نظر داشتم و از بین رفتن سنت‌ها را نشان دادم. ما در دوران کودکی با فرش‌های لاکی زندگی کردیم اما امروزه چنین فرش‌هایی به ندرت دیده می‌شود و سلیقه جامعه هم در این تغییر مؤثر بوده است. در آثارم فرش‌های مستهلک و پوسیده را نمایش دادم که هرچند دیدن خرابی آن‌ها ناراحت‌کننده است اما باز هم می‌توانیم آن‌ها را به خاطرات قدیم خود پیوند دهیم.

او با اشاره به آثار سرامیکی این مجموعه گفت: به نظرم آمد سرامیک متریالی است که با وجود شکننده بودن، تاریخ را در خود ثبت کرده است و عمر آن از فرش هم بیشتر است. به همین دلیل دوست داشتم سرامیک را هم امتحان کنم. البته در این آثار از پرسلان استفاده کردم که روزگاری یک متریال بسیار ویژه بوده و مانند فرش بسیار ارزشمند و خاص بوده است. در این مجموعه تعدادی پرسلان دارم که روی آن‌ها نقاشی شده و همان‌ایده‌هایی که در تابلو‌هایم وجود داشت را این بار روی قطعات سرامیک آورده‌ام. در نقاشی همه چیز قابل کنترل بود اما سرامیک غیر قابل پیش‌بینی است و در فرآیند پخت آن‌ها تغییراتی به وجود می‌آمد که برایم جالب بود.

نمایشگاه آثار مرجان بنی اسدی تا ۷ دی در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است.