گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهدی فریمانی با عنوان «این نستعلیق نیست» در گالری شکوه برگزار شد. فریمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من سال‌ها پیش دوره‌های خط نستعلیق را گذراندم و تا مرحله ممتاز پیش رفتم. پس از آن درگیر بداهه‌نویسی شدم و نستعلیق را نیز کنار آن ادامه می‌دادم. حدود ۱۰ سال بداهه‌نویسی کار می‌کردم تا اینکه تصمیم گرفتم خط نستعلیق را با آن رهایی و آزادی که در بداهه‌نویسی داشتم کار کنم. محدودیت‌ها و قوانین نستعلیق چندان با روحیه من سازگار نبود و سعی کردم آزادانه‌تر کار کنم. 

فریمانی ادامه داد: قصدم از این آثار بیشتر معرفی خط و ساختار و فرم نوشتار بود. بنابراین از تکنیک‌های ساده استفاده کردم و درگیر ترکیب مواد نشدم. کارها ساده و تخت هستند و بیشتر به ترکیب بندی در ساختار حروف توجه داشتم.

او با بیان اینکه قصدش تغییر قوانین خط نستعلیق نبوده است افزود: کار من تغییر در خط نستعلیق نبوده بلکه آنچه نوشتم چیزی در کنار نستعلیق است. می‌خواهم بگویم چطور می توانیم از ساختار اصلی این خط برداشت‌های جدیدی داشته باشیم. خط نستعلیق در طول این سال‌ها به پختگی رسیده و اصول محکمی دارد ولی می‌توانیم از همین مسئله کمک بگیریم و کارهای خلاقانه و جدید انجام دهیم. من در عنوان نمایشگاه نیز بیان کرده ام که این کارها نستعلیق نیست و نباید کسی نگرانی این را داشته باشد که ادعایی برای تغییر خط نستعلیق مطرح کرده باشم. با وجود این عقیده دارم خط نستعلیق توانمندی زیادی دارد و می‌توان کارهای مختلفی با آن انجام داد.

فریمانی ادامه داد: یک رفتار شخصی در کار من هست و مهم این است که مبانی هنرهای تجسمی در کار رعایت شود. اگر تغییراتی انجام دادم برای این است که با شیوه راحت خودم بنویسم. گرافیک هم نقش مهمی در این میان دارد. در بداهه نویسی‌های قبلی کاملا آزاد بودم و با ابزارهای مختلف کار می‌کردم. حس بویایی و رهایی بیشتری در کارهایم بود و چارچوب خاصی در آنها وجود نداشت و از خطوط مختلف در آنها استفاده می‌کردم. در مجموعه جدید نیز ضمن اینکه کار قوام و تثبیت یافته است، آزادی و رهایی را نیز در آن می‌بینیم.