گروه تجسمی هنرآنلاین: ۱۳ مورد از این آثار مذهبی و فرهنگی در حالی به سوباش کاپور، یک دلال آثار هنری مرتبط هستند که پیش‌تر در بازار هنر نیویورک فعالیت می‌کرد و این روزها در هند منتظر مطرح شدن پرونده‌اش در دادگاه‌های هند است. آقای کاپور تمام اتهام‌ها را علیه خود رد کرده است.

نیک میتزه‌ویچ، مدیر گالری ملی استرالیا اعلام کرد بازگرداندن این تندیس‌ها، عکس‌ها و دیگر آثار هنری به هند به یکی از سخت‌ترین فصول تاریخ استرالیا پایان می‌بخشد. قدمت بخشی از این گنجینه هنری به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که دودمان چولا در جنوب هند حکمرانی می‌کرد و دوران شکوفایی فرهنگ و هنر هندو در تامیل نادو بود.

گالری کانبرا پیش‌تر برخی از آثار هنری هندی را که از کاپور خریده بود به هند بازگردانده است؛ از جمله یک تندیس برنزی از شیوا الهه هندو که به ارزش بیش از پنج میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ از آمریکا به استرالیا آمده بود. انتظار می‌رود گنجینه هنری آثار هندی در چند ماه آینده از استرالیا بازگردانده و در موزه‌ها و گالری‌های هند به نمایش گذاشته شود.

پرونده سوباش کاپور به اتهام در اختیار داشتن و خرید و فروش ده‌ها و صدها اثر هنری قاچاق و دزدی در پلیس فدرال آمریکا باز شد. این شهروند هندی مقیم نیویورک زمانی مدیر گالری هنر گذشته در منطقه منهتن بود که مقام‌های قضایی و امنیتی آمریکا در ۲۰۱۲ به آن هجوم بردند و آثار را توقیف کردند. دادستان منتهن خواستار بازگرداندن کاپور به آمریکا شده است.