گروه تجسمی هنرآنلاین: زهرا دوستی برگزیده رشته نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. او که از قزوین در این جشنواره شرکت کرده است در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: تحصیلات من در رشته حسابداری بود اما از سال ۸۶ کار تذهیب را از طریق حوزه هنری قزوین آغاز کردم. قبلا هیچ شناختی از تذهیب نداشتم و در دوران دبیرستان به شعر و داستان‌نویسی می‌پرداختم و در کارگاه‌های ادبی حوزه هنری قزوین شرکت می‌کردم. زمانی که جشنواره استعدادهای درخشان در تهران برگزار شد من نیز به عنوان برگزیده بخش ادبی شرکت داشتم و آنجا با شرکت‌کنندگان رشته‌های تجسمی آشنا شدم و در کارگاه‌های آن‌ها شرکت می‌کردم. پس از آن بود که وارد کلاس‌های نگارگری حوزه هنری قزوین شدم.

دوستی ادامه داد: در کلاس مینیاتور ابتدا تذهیب را در حد مبتدی و پایه‌ای آموزش می‌دهند زیرا در مینیاتور هم از تذهیب و اصول آن استفاده می‌شود. من هم مدت شش ماه تذهیب را در آن کلاس‌ها فرا گرفتم و بعد که قرار بود وارد مینیاتور شویم احساس کردم که هنوز می‌خواهم تذهیب را بهتر یاد بگیرم. بنابراین با استادان دیگر به فراگیری تذهیب پرداختم و چنان علاقه‌ای به آن پیدا کردم که دیگر به دنبال مینیاتور نرفتم. از سال ۹۲ مستقل شدم اما بسیاری از اساتید بودند که سوالاتم را جواب می‌دادند و راهنمایی می‌کردند. بااین‌حال فضای مجازی بزرگ‌ترین استاد من بود و در این فضا توانستم با هنرمندان زیادی آشنا شوم و با دیدن آثار هنرمندان دیگر چیزهای زیادی یاد گرفتم.

این هنرمند افزود: این طرح‌ها کاملا از ذهنیت خودم است و از ابتدا هیچ‌وقت کار کپی انجام ندادم. همیشه برایم مهم بود که طرح من حتی شبیه کارهای قدما نباشد و کاملاً جدید باشد. با دانسته‌هایم تلاش می‌کردم کار جدیدی انجام دهم. البته تذهیب قوانین و اصول زیادی دارد و کاملاً قانون‌مدار است و هنرمند تذهیب‌کار باید در قالب آن چارچوب‌ها کار کند و خلاقیت‌های خود را در آن چارچوب‌ها انجام دهد. این کار بسیار دشوار است که هم در چارچوب‌های باقیمانده از قدما فعالیت کنید و هم خلاقیت نشان دهید. من هم در این اصول و قوانین تغییری ندادم اما سعی کردم در نقوش ختایی و اسلیمی نوآوری داشته باشم. سلیقه من به کارهای کلاسیک نزدیک است اما سعی می‌کنم آن‌ها را به شیوه خودم انجام دهم.

زهرا دوستی

او درباره رنگ‌بندی آثارش گفت: در این زمینه نیز اصول زیادی وجود دارد و هم‌نشینی رنگ‌هایی که در طول قرن‌ها به وجود آمده است آن‌قدر زیباست که من سعی می‌کنم در رنگ‌بندی‌ها اصول هم‌نشینی رنگ‌ها را رعایت کنم و رنگ‌بندی جدیدی ایجاد نکنم.

دوستی درباره نخستین تجربه شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: من از این تجربه و نحوه برگزاری جشنواره راضی هستم. اما نکته‌ای که به نظرم ایراد بزرگی آمد این است که بعضی از رشته‌ها گرایش‌های مختلفی دارند اما همه آن‌ها در کنار هم داوری می‌شدند. به‌عنوان‌مثال رشته نگارگری به شاخه‌های تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و مینیاتور تقسیم می‌شود، اما در جشنواره این چهار رشته را با هم قضاوت کردند. در حالی که هر کدام آن‌ها اصول و قوانین متفاوتی دارند و قابل مقایسه با هم نیستند. همین مسئله در رشته خوشنویسی نیز وجود دارد و خطوط مختلف مانند نستعلیق، نسخ، ثلث و... با هم قضاوت می‌شوند، درحالی‌که هر کدام از آن‌ها قوانین مختلف دارد و نمی‌شود آن‌ها را باهم داوری کرد. به نظر من این بزرگ‌ترین ایراد جشنواره است که باعث می‌شود عده‌ای از هنرمندان اصلاً در جشنواره شرکت نکنند، زیرا می‌دانند که شانس برگزیده شدن آن‌ها پایین می‌آید. این مسئله باعث می‌شود عده‌ای از هنرمندان خوب در جشنواره مشارکت نکنند و سطح کیفی مجموع آثار ارائه شده پایین بیاید.