سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرزانه نیشابوری برگزیده رشته تصویرسازی در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. او دانشجوی رشته گرافیک در دانشکده هنر و معماری یزد است و چند سالی است که در زمینه تصویرسازی فعالیت می‌کند. نیشابوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های هنری خود گفت: در دوران کودکی به کلاس نقاشی می‌رفتم و در این زمینه تجربیاتی داشتم. از دوره راهنمایی در جشنواره‌های مختلف شرکت کردم و در بعضی از آن‌ها نیز رتبه‌هایی را به دست آوردم. در هنرستان وارد رشته گرافیک شدم و در کلاس تصویرسازی با این موضوع که چگونه داستان‌ها را با تصویر روایت کنم آشنا شدم. اما در آن کلاس‌ها و حتی در دانشگاه آموزش خاصی در زمینه تصویرسازی ندیدم و با توجه به اینکه علاقه بسیاری به تصویرسازی پیدا کرده بودم پیگیر این بودم که اطلاعات بیشتری کسب کنم و تجربه‌هایی به دست بیاورم. بنابراین در سایت‌های مختلف آثار تصویرگران ایرانی و خارجی را می‌دیدم و از آن‌ها الهام می‌گرفتم و تمرین می‌کردم.

نیشابوری ادامه داد: در آثارم بیشتر از تخیل خود بهره می‌گرفتم و آنچه در ذهنم بود را به تصویر می‌کشیدم. اصلا وابسته به متن نبودم و حتی اگر قصد به تصویر درآوردن یک متن را داشتم از نوشته‌های خودم استفاده می‌کردم و به دنبال این نبودم که متن معروفی را به تصویر بکشم.

او درباره شیوه کار خود گفت: ابتدا تصویر را خلق می‌کنم و اگر لازم باشد متنی را به آن اضافه می‌کنم. اما معمولاً آثارم بدون متن هستند. تابه‌حال کارهایی که انجام داده‌ام بیشتر شخصی بوده است اما کارهای سفارشی هم انجام داده‌ام و در این کارها سعی کردم ذهنیات خودم را با متنی که موردنظر سفارش‌دهنده بوده ترکیب کنم. اصولاً در کار سفارشی این مسئله وجود دارد که مجبور هستیم نظرات سفارش‌دهنده را در کار اعمال کنیم و باید تلاش کنیم تا هم هنر خود را به کار ببریم و هم آنچه سفارش‌دهنده مدنظر دارد را رعایت کنیم.

فرزانه نیشابوری

نیشابوری با اشاره به رنگ‌های تندی که در آثارش وجود دارد گفت: بیش از یک سال است که این فضا وارد کارهایم شده و از رنگ‌های تند و درخشان صورتی در کنار سبز و سیاه استفاده می‌کنم. اما همچنان در حال یادگیری هستم و ممکن است در آینده این رنگ‌ها تغییر کرده یا گسترش پیدا کند.

وی درباره المان‌هایی که در آثارش وجود دارد گفت: از مهم‌ترین داستان‌هایی که از آن تأثیر گرفته‌ام داستان آدم و حوا است و سعی کردم آن را در کارهایم گسترش دهم. احساساتی مانند عشق، تنهایی، دوری یا نزدیک بودن آدم‌ها به هم را می‌توان در کارهایم دید. در کنار این زن و مرد نیز موجودات دیگری در کارهایم وجود دارند که جزئیات کار را شکل می‌دهند. همچنین به افسانه‌ها و اساطیر علاقه دارم و کارهای زیادی در این زمینه انجام داده‌ام. در آثار خود سعی می‌کنم چهره‌ها و لباس‌ها ایرانی باشند و از ویژگی‌هایی که در تصاویر دوران قاجار وجود دارد الهام گرفته‌ام.

نیشابوری افزود: این نخستین حضور من در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود و با توجه به این که ساکن یزد هستم نتوانستم از نمایشگاه دیدن کنم. اما تا جایی که تصاویر نمایشگاه را دیدم به نظر می‌آید که مجموعه خوبی گردآوری شده بود. به نظر من جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصت خوبی برای هنرمندان است تا مخاطبان زیادی کارهای آن‌ها را ببینند و آن‌ها بتوانند در قیاس با دیگر هنرمندان، خودشان را محک بزنند.