سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز پنجشنبه ۷ اسفندماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و گروه محدودی از هنرمندان شرکت‌کننده جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

 در ابتدای این برنامه چند سخنرانی در قالب فیلم‌های ضبط‌شده، پخش شد. علی‌اشرف صندوق‌آبادی دبیر جشنواره در پیام ویدیویی خود گفت: در این دوره از جشنواره شاهد رشد و بالندگی محسوسی بودیم و تعداد هنرمندان شرکت‌کننده و آثار راه‌یافته به جشنواره رشد زیادی داشته است و ازنظر کیفیت نیز به گواه هیئت‌داوران جشنواره، کیفیت آثار بالا بود به طوری که در انتخاب برگزیدگان دچار مشکل شدند. این رشد قابل توجه است و این امید را داریم که روند رو به رشدی که جشنواره فجر در این سیزده دوره داشته است در آینده به شکل درخور و شایسته ادامه پیدا کند و شاهد بالندگی هر چه بیشتر آن باشیم تا جایی که جشنواره فجر عصاره همه جشنواره‌ها باشد.

هادی مظفری نیز در پیام ویدئویی خود گفت: تجربه برگزاری جشنواره‌ای با این مختصات در دوران پاندمی کرونا تجربه متفاوتی بود. شاید ابتدا به نظر می‌رسید برگزاری چنین جشنواره‌ای با شرکت چند هزار هنرمند غیر ممکن باشد اما اتفاقی که افتاد چیزی غیر از این بود. هنرمندان در دوران خانه‌نشینی و قرنطینه آثاری را خلق کردند که در جشنواره سیزدهم تجسمی فجر شاهد آن‌ها بودیم و تمامی پیش‌بینی‌ها و برداشت‌های قبلی ما را تغییر داد.

سید مجتبی حسینی نیز گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره با همراهی استادان و نامداران عرصه هنر و جوانان فعال و پویا و کاردان وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد. افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت آثار هنری ارائه شده در کنار تنوع موضوعات، نگاه‌ها، سلیقه‌ها و شیوه‌ها، رنگین‌کمان ارزشمندی را از توان هنرمندان امروز ایران به منصه ظهور رساند. از نظر من می‌توان این دوره جشنواره را آغاز دوران جدیدی دانست، دورانی که نه یک‌باره، بلکه به کوشش سه چهار دوره گذشته شکل گرفته و تجربیات ادوار پیشین جمع شده تا امروز جشنواره متفاوتی داشته باشیم. تحلیل آماری این دوره نشان دهنده پیشرفت هنر ایران در این سال‌ها است. امروز هنرهای تجسمی سرمایه ارزشمندی برای کشور ما است، سرمایه‌ای که می‌توانیم در آینه بی‌دروغ آن هنر و کشور خود را به جهانیان آن‌گونه که شایسته است بشناسانیم.

پس از آن کلیپی از مراحل آماده‌سازی و برگزاری جشنواره پخش شد و در ادامه مراسم تقدیر از ۹ نفر از مفاخر هنرهای تجسمی برگزار شد و نشان عالی هنرهای تجسمی و لوحی به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گارنیک درهاکوپیان در رشته نقاشی، سعید رزاقی تصویرسازی، احمد عبداللهی نیا کاریکاتور، جعفر نجیبی مجسمه و سرامیک، خشایار قاضی‌زاده نگارگری، احمد آقاقلی زاده گرافیک، محمدحسین حیدری عکاسی، محمد سلحشور خوشنویسی و یعقوب آژنگ در بخش پژوهش اهدا شد.

پس از آن کتاب جشنواره در بخش «طوبای زرین» و همچنین کتاب «عیدی‌سازی» رونمایی شد. تجلیل از حسن محمدنژاد به عنوان یکی از فعالان چاپ دستیبا حضور وزیر ارشاد و احمد وکیلی از بخش‌های بعدی برنامه بود.

 سپس سیدعباس صالحی به سخنرانی پرداخت و گفت: به رسم سپاس از همه عزیزانی که در شرایط سخت کرونایی، هنر را همچنان زنده نگه داشتند خدمت شما عزیزان هستم. هنرهای تجسمی همانند برخی علوم پایه هستند که علوم دیگر به آن‌ها نیاز دارند. بخش قابل توجهی از هنرهای تجسمی بستر زایش و رویش دیگر هنرهای انسانی هستند. هنرهای تجسمی جایگاه قابل توجه و مهمی را در زیست‌بوم فردی و اجتماعی زیبا و سالم برای انسان دارد. شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی فرصتی را فراهم می‌کند برای خوب دیدن در موضوعاتی که جهان درون انسان و جهان برون انسان، انتقال درست آن‌ها به هنرهای تجسمی متصل می‌شود.

صالحی افزود: شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در تاریخ ما سابقه کهن داشته و بخش‌های جدیدی نیز در سال‌های گذشته به آن اضافه شده است. آنچه که در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در ایران مشاهده می‌کنیم این است که هم در حوزه جغرافیایی و هم در حوزه آمایش سنی، شاهد آن هستیم که گسترش‌ها و رویش‌های قابل‌توجهی ملاحظه می‌شود.امروز همه جای ایران عزیز ما هنر ایرانی را در شاخه‌های مختلف هنر تجسمی به نمایش می‌گذارد و به نظر می‌رسد که تابلوی هنر ایرانی امروز بیش از هر زمان دیگر در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی ایران متجلی است. بخش از شناخت ایران در جهان در حوزه هنرهای تجسمی بوده و امروز بیش از گذشته می‌تواند چنین نقشی را داشته باشد.

در ادامه مراسم اهدای جوایز هنرمندان برگزیده و تقدیر شده انجام شد. اسامی هنرمندان تقدیر شده و برگزیده رشته‌های ده‌گانه جشنواره به این شرح است:

 تصویرسازی: هنرمند موردتقدیر سمیه زارعی از تهران و هنرمند برگزیده این رشته فرزانه نیشابوری از استان یزد

خوشنویسی: در این رشته هنرمند برگزیده وجود نداشت و مجید داستانی از قم، محمود رحیمی عهد از تهران و مصطفی عابدینی از قزوین بدون اولویت تقدیر شدند

رسانه‌های هنری جدید: مریم یاحقی از تهران تقدیر شده، احسان مهدوی از خراسان رضوی برگزیده

سرامیک: در این رشته سه نفر بدون رتبه‌بندی موردتقدیر قرار گرفتند. رقیه اسدی از تهران، محمدرضا رونده از سیستان و بلوچستان و احدالله شکری پور ماسوله

طراحی گرافیک: هنرمند موردتقدیر سید مصطفی کلانتری از تهران و هنرمند برگزیده این رشته مهرداد موسوی از تهران

عکاسی: هنرمند موردتقدیر الهه عبدالله آبادی از تهران، هنرمند برگزیده این رشته عبدالله حیدری از استان خراسان رضوی.

کاریکاتور: هنرمند موردتقدیر عباس ناصری از خراسان شمالی و هنرمند برگزیده این رشته محمد افلاک از استان البرز

مجسمه‌سازی: هنرمند موردتقدیر هدایت صحرایی از تهران و هنرمند برگزیده این رشته مصطفی محسنی از البرز

نقاشی: هنرمند موردتقدیر الیاس ستاری از تهران و هنرمند برگزیده این رشته محسن تقی زاده از فارس

نگارگری: هنرمند موردتقدیر محمدرضا آقامیری از البرز و هنرمند برگزیده این رشته زهرا دوستی از قزوین