به گزارش هنرآنلاین، آیین گشایش کارگاه نقاشی "در رثای سیمرغ تجلی" به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی توسط هنرمند عرصۀ مقاومت، حبیب‌الله صادقی روز سه‌شنبه 16 دی‌ماه 1399 برگزار شد. در این مراسم علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، به ارائۀ سخنان خود درباره چگونگی خلق این اثر هنری ارزشمند در تکریم مقام شامخ سردارِ شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و بیان کرد: "باید دست‌مریزاد و خدا قوت بگوییم به استاد صادقی، عضو محترم پیوسته فرهنگستان هنر که چنین اثر هنری بزرگ و ارزشمندی را به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی عزیز خلق کردند. استاد صادقی با انتخاب عنوان "در رثای سیمرغ تجلی" برای این اثر به درستی به جایگاه نمادین و اسطوره‌ای سردار سلیمانی در بین ملت ما و در گفتمان انقلاب و پایداری اشاره کرده‌اند سردار سلیمانی همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هم قهرمان ملت ما بود و هم قهرمان امت اسلامی."

وی در ادامه سخنان خود به نمادها و نشانه‌های این مجموعه تابلوهای نقاشی استاد صادقی اشاره کرد و گفت: "هنر مؤثرترین رسانه برای اشاعه و ترویج آرمان‌ها و اندیشه‌های سردار سلیمانی است. در بخشی از این تابلوها خوی و سرشت استکباری و تروریستی دولت آمریکا و اعوان و انصارش در منطقه همچون داعش و منافقین به خوبی ترسیم شده است. در بخش دیگری از این اثر با استفاده از نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی، رشادت‌ها و جان‌فشانی‎های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و از خود گذشتگی مدافعان حرم در جبهه مقاومت به تصویر درآمده است. باید تشکر کنیم از هنرمندانی که در این مدت با خلق آثار هنری، ابعاد مختلف شخصیت سردار سلیمانی و هم‌رزم عزیزش ابومهدی مهندس را ترسیم کرده‌اند."

در ادامه این مراسم حبیب‌الله صادقی، عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر، درباره فرایند خلق این اثر هنری و روایت کلی این تابلوی عظیم (هم به لحاظ ابعاد و هم به لحاظ محتوا) گفت: این تابلو در ابتدا، با یک ارجاع تاریخی به دو نقاش بزرگ دنیا و رویکرد اساطیری‌شان به انسان است، بدین‌صورت که تصویر، با دیوی که انسان را می‌بلعد آغاز می‌شود. بعد به مصائب سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان آمریکا اشاره می‌شود. سپس حمله صدام به ایران و وقوع جنگ تحمیلی به تصویر در آمده‌اند. در روایت درهم‌تنیده‌ای پهلوانان و قهرمانان ملی و آیینی، چون آرش و رستم، دوشادوش هم به حفظ و حراست از میهن عزیزمان برخاسته‌اند.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر در ادامه سخنان خود به اندیشه ضدِ ضحاک و باقی نمادها در این تابلو اشاره و بیان کرد: اندیشه ضدِ ضحاک ادامه این نقاشی خواهد بود که به‌وسیله آن، سقوط ضحاک را نشان می‌دهم و آن را وصل می‌کنم به تابلوی معراج و اندیشه دینی. تابلو از دل فردوسی و مولوی خواهد گذشت و به معراج ‌محمد مصطفی (ص) می‌رسد. لشکر دشمن، عنصر بعدی است و در ادامه و در جوابش، اعزام بچه‌ها از جای جای ایران بزرگ، که جلوی حمله دشمن ایستاده‌اند را نشان خواهم داد.

وی در همین زمینه ادامه داد:  غواص‌ها، بچه‌های موتورسوار در جبهه و پس از آن نقاشی با تصویر اسرای ایرانی در عراق ادامه پیدا می‌کند. منافقین، طالبان و 11 سپتامبر را با تأکید بر تصویر یک مردِ تک چشم که یک چشم آن طالبان و چشم دیگرش آمریکاست ترسیم می‌کنم. تابلوی"در رثای سیمرغ تجلی"، با سقوط داعش، منافقین و نبرد بین نیروهای ایرانی و اشرار، ادامه پیدا می‌کند تا به موضوع سردار سلیمانی می‌رسد. در اینجا سیمرغ را نمایش می‌دهم و تصویر محبتِ سردار سلیمانی به بچه‌های شهید، بقعه‌های متبرکه در سوریه و کربلا ادامه کار خواهد بود. در انتهای کار می‌رسم به نمازگزاران و پهپادهای آمریکایی که می‌آیند و آنها را هدف می‌گیرند.

صادقی پیش‌تر، درباره گزینش عنوان "در رثای سیمرغ تجلی" برای کارگاه مذکور گفت: "با توجه به‌ جایگاه و نقش ویژه و کم‌نظیر سردار شهید سلیمانی در گفتمان مقاومت و پایداری، یکی از آن واژگانی که می‌تواند به‌طور نمادین، بیانگر بخشی از ساحت وجودی آن شهید عزیز باشد، "سیمرغ" است.

در این مراسم مدیران فرهنگستان هنر، تعدادی از اعضای پیوسته و جمعی از هنرمندان و شاگردان استاد صادقی حضور داشتند.