سرویس تجسمی هنرآنلاین: حمید صوفی تصویرگر و کارتونیست، در دوران شیوع کرونا آثار متعددی در ارتباط با این موضوع طراحی و منتشر کرده است. صوفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود گفت: از زمانی که درگیر کشیدن طرح‌هایی با موضوع کرونا شدم حدود ۴۰ کارتون در این زمینه طراحی کرده‌ام که در مطبوعات منتشر شده و یا در مسابقات و جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کرده‌اند.

او درباره رویکرد خود در این کارتون‌ها گفت: مسائل مختلفی را در آنها مطرح کردم و با نگاه به مسائل اجتماعی، به اتفاقات پیرامون شیوع کرونا پرداختم. سعی کردم از طریق آنها به مردم اطلاع‌رسانی کنم. در این آثار طنزی دیده می‌شود که بسیار تلخ است و واقعیت‌های جامعه را بازگو می‌کند. ضربه‌هایی که کرونا به جامعه زده است به شکلی در این آثار دیده می‌شود.

 او با بیان اینکه بیشتر کاریکاتوریست نمایشگاهی است، افزود: در سال‌های گذشته با نشریات مختلفی مانند جام جم، همشهری جوان، شرق و... کار کردم و در حال حاضر آثارم فقط در روزنامه همشهری منتشر می‌شود. اما بسیاری از کارهایم را در اینستاگرام منتشر می‌کنم زیرا عقیده دارم که هر رسانه‌ای مخاطب خاص خود را دارد. در اینستاگرام بیشتر کسانی که پیگیر صفحه من هستند، افرادی که در این زمینه تخصص دارند و یا علاقه‌مند به هنر هستند، اما روزنامه مخاطب عام دارد و افراد مختلف می‌توانند طرح‌هایم را ببینند.

صوفی با اشاره به اینکه بازخوردهای خوبی از مخاطبان آثارش گرفته است گفت: گاه سوژه‌هایی به ذهنم می‌رسد که احساس می‌کنم چندان جذاب نیستند، اما پس از انتشار آنها می‌بینیم که مخاطبان بسیار استقبال می‌کنند. برعکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد و این مسئله نشان می‌دهد که دیدگاه من ممکن است با نظر مخاطبان بسیار متفاوت باشد.

او درباره نقش کاریکاتور در چنین بحران‌هایی گفت: کاریکاتور یک هنر عام است و بیشتر مردم به‌راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اصولاً تصویر مؤثرتر از نوشتار است و پیام‌هایی که از طریق تصویر منتقل می‌شوند بیشتر در ذهن مخاطب می‌مانند. ارتباط مستقیمی بین کاریکاتور و مخاطب ایجاد می‌شود و درصورتی‌که طنز آثار پررنگ باشد ماندگاری بیشتری در ذهن بیننده دارد.

صوفی درباره کاراکترهای آثارش گفت: کاراکتر اصلی کارهایم که سالهاست در طرح‌هایم وجود دارد یک انسان ضعیف و لاغر است که نماد قشر ضعیف جامعه است و در مسائل اجتماعی و مواردی که درباره مردم مطرح می‌شود این کاراکتر حضور دارد. همچنین کاراکتر دیگری به عنوان نماد قدرت و زور در آثارم وجود دارد که با کت‌وشلوار و کلاه دیده می‌شود.

او با بیان اینکه کار اصلی‌اش تصویرسازی و به ویژه تصویرسازی کتاب کودک است، گفت: در این مدت در سایت‌های مختلف کاریکاتورهای سراسر جهان را دیدم. هم‌اکنون کرونا موضوع روز دنیا است و تقریباً همه کاریکاتوریست‌ها کارهای خیلی خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. اما زمانی که کاریکاتوریست‌ها مدت طولانی درگیر یک موضوع خاص می‌شوند ناخودآگاه شباهت‌های ناگزیری در کارها به وجود می‌آید. هم‌اکنون با گذشت چند ماه از شیوع کرونا بیشتر کاریکاتوریست‌ها از مسئله اصلی دور شده و به حاشیه‌های آن می‌پردازند.