سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و هشتمین دوره "صد اثر، صد هنرمند" به صورت آنلاین در حال برگزاری است. لیلی گلستان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تجربه برگزاری آنلاین این رویداد گفت: این کار را با کمال ناامیدی و شک و تردید شروع کردم زیرا فکر می‌کردم که نمایشگاه آنلاین هیچ فایده‌ای ندارد، اما دقیقا برعکس آنچه فکر می‌کردم رخ داد. احتمالاً من با فضای مجازی آشنا نبودم که چنین فکر می‌کردم اما مخاطبان از همان ساعت اولیه افتتاح نمایشگاه آنلاین شروع به خرید آثار کردند. اصلا فکر نمی‌کردم در این اوضاع اقتصادی خراب و ناامیدی حاصل از کرونا کسی به فکر خرید اثر هنری باشد اما با کسانی مواجه شدیم که ۸ یا ۱۵ اثر ‌خریدند. این مسئله برایم غیرقابل‌تصور بود و بسیار از این اتفاق خوشحال شدم.

گلستان افزود: آنلاین بودن نمایشگاه باعث شد که ما محدودیت ابعاد آثار هم نداشته باشیم. زمانی که این نمایشگاه در گالری برگزار می‌شد، بزرگ‌ترین سایز تابلویی که می‌توانستیم از هنرمندان دریافت کنیم ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر بود اما الان کارهای بزرگ ۲ متری هم داریم. حالا که سه هفته از شروع نمایشگاه گذشته است بیش از ۱۰۰ اثر به فروش رفته و این در حالی است که در نمایشگاه‌های حضوری صد اثر صد هنرمند، سابقه نداشته است که این تعداد اثر در طول دو هفته فروخته شود. ما در نمایشگاه آنلاین هر روز حداقل ۶ اثر و گاه تا ۱۵ اثر فروخته‌ایم و این مسئله در نمایشگاه حقیقی صد اثر بی‌سابقه بوده است.

او با اشاره به دلایل استقبال مردم از این نمایشگاه گفت: ما قیمت‌های بسیار خوبی را در نظر گرفتیم و درعین‌حال کارها نیز بسیار زیبا بودند. همین مسائل باعث شد مردم آثار را برای خانه خود خریداری کنند. اقتصاد خراب و شیوع کرونا هم تأثیری بر فروش این نمایشگاه نداشت زیرا مردم در خانه خود هم بودند و با فراغ بال توانستند آثار مورد علاقه خود را انتخاب کنند. حتی خود خریداران به من می‌گفتند که قیمت‌ها بسیار منصفانه است و از این مسئله تشکر می‌کردند. در طول سی سال فعالیت خود همیشه گفته‌ام که قیمت اثر هنری نباید بالا باشد تا این آثار وارد خانه مردم شود و چشم آنها با هنر آشنا شود.

او درباره رویکرد بعضی از خریداران که پس از انتخاب اثر در نمایشگاه آنلاین، می‌خواهند که آن را از نزدیک ببینند، گفت: با توجه به تعداد بسیار زیاد آثار اصلا امکان این کار را نداشتیم، بنابراین از همان ابتدا اعلام کردم که نمایشگاه آنلاین قابل‌مشاهده از نزدیک نیست و کسی نمی‌تواند برای دیدن کارها به گالری مراجعه کند. البته همه خریداران نیز نسبت به این مسئله آگاه بودند و تنها یک نفر چنین درخواستی را مطرح کرد. طبیعتاً دیدن اثر از نزدیک ویژگی‌های خاص خود را دارد و مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند، اما ویژگی نمایشگاه آنلاین ندیدن اثر از نزدیک است. ما در این نمایشگاه حدود ۱۵ اثر به کشورهای مختلف مانند انگلستان، فرانسه، بلژیک و آمریکا فروختیم و خریدارانی هم از شهرستان‌ها داشتیم. این افراد امکان دیدن آثار از نزدیک را ندارد، پس در تهران هم کسی نباید چنین درخواستی داشته باشد.

گلستان درباره نحوه نمایش آثار در این نمایشگاه آنلاین گفت: به من پیشنهاد شد که همه کارها را در گالری بگذارم و فیلمی از آن تهیه شده و روی سایت قرار بگیرد تا مخاطب حال و هوای گالری و نمایشگاه را درک کند. اما من نمی‌توانستم به ۳۰۰ نفر بگویم که کارهای خود را برای فیلم گرفتن به گالری بیاورند و بعد دوباره کارها را ببرند. بنابراین چنین کاری عملی نبود و دیدیم که بدون این کار هم به فروش خوبی دست پیدا کردیم.

مدیر گالری گلستان ادامه داد: اتفاق خیلی عجیبی که در این دوره صد اثر صد هنرمند رخ داد این بود که من هیچ‌کدام از خریداران را نمی‌شناختم و همه آنها برای اولین بار از این نمایشگاه خرید می‌کردند. تنها دو نفر قبلا از گالری ما خرید کرده بودند و این اتفاق بسیار خوبی است که خریداران جدیدی برای آثار هنری وجود دارد. ما امکانات مختلفی را برای خریداران در نظر گرفتیم تا کارها وارد خانه مردم شود. این شعار اول من است و فکر می‌کنم راهی که انتخاب کردم راه درستی بوده که نتیجه خوبی داشته است. آنلاین بودن این نمایشگاه زحمات زیادی را به ما تحمیل کرد که خوشایند نیستند، اما چاره‌ای نداریم و اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید این کار را انجام دهیم.

 او درباره سایر برنامه‌های گالری در مدت شیوع کرونا گفت: کرونا باعث شده است که برای اولین بار در عمر خود نتوانم برنامه درازمدت داشته باشم و همه‌چیز را مطابق با شرایط و پله‌پله پیش ببرم.  پس از پایان صد اثر صد هنرمند، هر هنرمندی که علاقه داشته باشد آثار خود را به صورت آنلاین در گالری ما نمایش دهد این کار را برایش انجام می‌دهیم و هم‌اکنون برای دو نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. نمایشگاه آنلاین آثار شهریار صمصام در آبان و نمایشگاه آنلاین آثار آرمان یعقوب‌پور در آذرماه برنامه‌های بعدی ما هستند.

گلستان ادامه داد:  علاوه بر اینها در آبان‌ماه یک نمایشگاه حضوری نیز در گالری گلستان داریم که مجری آن بهزاد حاتم است. در واقع دو نمایشگاه مجزا از آثار سیاه‌مشق و عکس‌های محمد احصایی در گالری گلستان برگزار می‌شود و این نخستین بار است که محمد احصایی نمایشگاهی از آثار عکاسی و سیاه‌مشق‌های خود برگزار می‌کند. کتاب نفیسی از آثار سیاه‌مشق او نیز در نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند تا ۳۰ مهر از این نمایشگاه در www.golestangallery.com دیدن کنند و در اینستاگرام گالری گلستان منتخبی از آثار را ببینند.